Sinisarja, Agapanthus

Eri sinisarjalajeilla on kestävyyseroja. Kiintoisaa, että jotkut näyttävät pärjäävän peräti Suomessakin talvet maassa. Harmi, että myytävänä olevissa kasveissa ei yleensä lue sen kummempia tietoja kuin suvun nimi, jolloin ulkona talvettaminen on tietysti ihan riskipeliä. Onko sinulla bluedreams tietoa kasvisi lajista/lajikkeesta?

Täytyypä heivata se sitten kerrostalon varastokoppiin, siellä on teoriassa 17 astetta plus-miinus 1aste. Muistelen kaiholla edellisen asuntoni ikkunoita, 30 cm syvät ikkunalaudat ja lämpötila laski talvella alle 18 astetta.

… ei ole tuolla sinisarjalla mitään lajiketta tiedossa! Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään eteläinen ikivihreänä pysyvä laji/lajike! Ostin ko. juuret Turun messulta hollantilaisilta sipulikauppiailta ihan vahingossa, kun kiireellä juoksin läpi ständejä ja huomasin, että ko. myyjä myi 10 kpl erilaisia päivänliljoja. Osottautui kuitenkin, että noiden (ensinnäkin täysin väärän väristen päivänliljojen!!) joukossa oli kiireessä tullut napattua kaksi pientä sinisarjan juurakkoa! Koska en ollut niitä ostamassa niin jäiovät sitten maahan… ja kas kumma mun keväällä alkoi nousta molemmat kukkapenkin mullista(hiukan muita kasveja myöhemmin!)hyväkuntoisina!! Itse olen tutkaillut niitä ja uskoisin, että kyseessä on kaiketi melko kestävästä risteymäryhmästä ‘Headbourne Hybrids’. Ennenkaikkea siihen viittaa se, että kasvilla on sinertävän vihreät, kapeat ja remmimäiset lehdet. Kukat tulevat lyhyisiin ja tukeviin kukkavarsiin!

Talveksi nuo eivät saaneet muuta suojaa kuin lunta n. 30cm!! Istuttaessa laitoin juuret n. 10cm syvyyteen, mikä varmasti on yksi tärekä ehto, jotta sinisarja talvehtii meillä. Kasvualusta on kummullaan oleva kukkapenkki, jossa on hyvin vettä läpäisevää, hikevää peltomultaa!!

laitoin uteliaisuuttani siemeniä viime keväänä multaan. unohtuivat kesäksi purkkeineen pehkon juurelle. nyt syksyllä löysin n. 10cm korkean tuheikon. aikaa vie varmaan, ennen kuin mitään näyttävämpää tapahtuu, mutta kyllä aion ne nyt säilyttää, kun kerran omia aikojaan innostuivat kasvamaan. sitä varsinaista sinisarjaani olen talvettanut väliin kellarissa, väliin huoneen lämmössä.

Sinisarja on talvehtinut talon päässä olevassa viileässä varastohuoneessa ikkunalaudalla.
Kerran olen kastellut talven aikana ja nyt kävin hakemassa valoisalle ikkunalle.
Kyllä siinä vihreä alku pilkottaa.

vintillä talvehtivat kaksi SUURTA sinisarjan juurakkoa, jotka olivat viime kesän pihalla kukin omassaan vanhassa valurauta padassa… kevään tullessa istutan ne pysyvästi paikoilleen kukkapenkkiin!!!

Vuosi sitten Madeiralta tuoduissa Sinisarjoissa pari kukan alkua. Uskaltaako niitä lannoittaa, kun kotimaassaan kasvavat luonnonvaraisina? Lehdet vähän lerpallaan, liekö syy kuivuus vaiko heikko multa?

Käsitinkö niin, että jotkut näistä saattavat talvehtia suomessa? Pyörin äsken pihalla ja bongasin tämän:

Muistelin että viime keväänä kaivoin tuohon jonkin juurakon ja se taisi olla sinisarja… Voiko olla mahdollista?

kylläs se vaan on juuri sinisarja! Kyllä mä vaan kokeilisin sitä sinisarjaa keskisessä suomessakin… siellähän on se paksu lumipeitto auttamassa talvehtimisessa… ja lisäksi voi vielä suojata talvensuoja turpeellakin/kuivilla oljilla…

Tarkastelin sinisarjaani ja 9 kukkavanaa näytti olevan tulossa.

Juti,ei voi olla totta :=

Omiani katselin juuri tänään, ei näkynyt yhtään mitään, en kyllä vaihtanut multaakaan, saavat olla tämän kesän vanhoilla.

Enpä minäkään multia ole vaihtanut kuin kolme vuotta sitten jakaessani tuon.

Miltä teidän konkareiden Sinisarjat näyttävät? Omani pukkaa ensimmäisiä kukkiaan ja omasta mielestäni kovin laiha ja kalpea On nyt talvehtinut ensimmäisen vuotensa autotallissa, enkä uskaltanut vaihtaa keväällä isompaa ruukkua. Pitäisikö lannoittaa?..niin ja miten kyljellään olevan kuvan saa pystyyn?

kukkapenkissä talvehtineet kaksi sinisarjaa työntää kukkanuppuja n. 15 kpl molemmat… ovat selvinneet jo toisesta talvestaan… maassa

Bluedreams, uskomatonta! Miten olet niiden kanssa toiminut? Onko paikka erityisen suojainen vai oletko suojannut jotenkin? Voisitko laittaa kuvan. Olisi tosi kivaa nähdä ne.

täytyy ottaa kuvaa kun tuo ulkoilma tulee vähemmän sateiseksi! Olen talveksi laittanut vain kuivaa olkea pälle sellaisen 10cm… paikka on itsessään taloin eteläisellä seinustalla ja kohollaan oleva penkki!!

Minä googlailin tuota Bluedreamsin sinisarjaa, arvailit sitä aiemmin Headbourne Hybridiksi. Sille luvataan jenkkisivuston mukaan talvenkestävyydeksi: USDA Zone 7a: to -17.7 °C (0 °F)

Täytyy koittaa, jos tuollaisen jostain löytää. Varsinaista vyöhykkeen venytystä :wink:

Ostin keväällä Madeiralta siinä kymmenen kappaletta 0,50 senttiä/kipale isoja juurakoita. Kauppias kyllä sanoi että talveksi sisälle, ei kestä pakkasta mutta jospa vaikka kestäisi, mitäs se kauppias pakkasesta mitään tietää jospa vain varmuuden vuoksi varoitteli.
No se ratkaistaan syksyllä vaikka kyllä ketuttaisi jos ne ekana talvena paleltuisi, täällä en ole nähnyt missään myynnissä niin ihanan isoja paksuja juurakoita. Vissiin messuilta saa mutta hinta on jotain muuta.
Taitaa olla avainsana se kohopenkki eikä etelä seinustakaan  haitaksi ole.

Kiurunkannus, muistatko mistä ostit ne juurakot siellä madeiralla? Kauppahallistako? Itse ostin omani sellaisen katkaistun purjon näköisenä ja maksoivat kyllä enemmän (pari kolme euroa ehkä) Sieltä tuodut värikallat ovat osoittautuneet huikean hienoiksi ja innokkaiksi kukkijoiksi.

Kolme nuppua tulossa vanhaan sinisarjaani. Luulin sen pitävän välivuotta kukkimisesta :smiley: