Sinisarja, Agapanthus

Voisi kukkiakin mutta mitä itse kasvi siitä tykkää?

Impukka Varmaankin voit tuoda sisälle kukkimaan. En usko sille olevan estettä.
Jalomarja Eihän se kasvi siitä suuttune, jos on hetken sisällä. Joillain lienee ympär’'vuotisesti, kun on viileässä huoneessa, niin ei kai sillekään estettä liene.

Bobbie; olet ihan oikeassa. Varmaan ennenvanhaan tuotakin pidettiin sisäkasvina joskus. Meillä kotona ainakin oli cannat sisäkasveina eikä pelargoneja viety koskaa ulos sen kummemmin kuin annansilmiäkään.

O-ou…mä menin linkin kautta huutonettiin ja stten jäin sinne pällistelemään kasveja. No siitä sessiosta jäi nyt sitten sinisarjan juurakko käteen. Tai ei nyt kirjailmellisesti vielä, mutta semmonen on nyt sitten tuloillaan ja nyt vasta älysin, että se tarvii viileän VALOISAN paikan talveksi. Voi päärynä…mä kun luulin laittavani sen pimeään kellariin. Nyt on sormi suussa.

Minun kokemukseni mukaan se saa olla pimeässäkin. Ainakin omistani se joka oli pimeässä kukki mutta se joka oli valossa lähti mielestäni liian aikaisin kasvuun eikä edes kukkinut. Tiedä häntä sitten mikä se oikea tapa on.

jospa kokemuserot johtuvat siitä, että on eri kasvit->
"Kesävihanta lajit (Agapanthus campanulatus) lehdet kellastuvat ja lakastuvat, säilyy talven pimeässä, viileässä.
Kun taas ikivihreät (A. africanus, A. praecox) pitäisi olla talvi valoisassa ja viileässä, ei kastella. Nämä kestävät jopa -10°C."

(lainaus on ihan vanhasta puutarha.netistä, jossa oli lainattu viherpiha 4/99 ollutta juttua:-))

naapurillani nuo ikiviffeät kukkivat joka loppukesä todella upeasti. hän talvettaa ne mökkinsä kuistin ison ikkunan takana. joskus siinä taitaa mennä pakkasen puolelle mutta toisaalta kevättalven aurinko lämmittää päivisin kuumasti.

Myyjä on kirjoittanut että pitäisi säilyttää viileässä valoisassa ja kutakuinkin +8 asteen tienoilla, eli ei oikein tykkäis pakkasesta. Hmm…pitää urkkia lisätietoja ja meilata sille myyjälle. Mulla on periaatteessa mahis kiikuttaa tuo ikkunalle, jossa lämpötila on yleensä +10 päälle…mutta saattaa käydä lähes pakkasellakin. Samaiselle ikkunalle tosin on delanneet ja kuivaneet kaikki pelargonit, joita oon yrittänyt talvettaa. Tosin noissa tapauksissa ne on vaan päässeet totaalisesti kuivumaan.

Pari talvea sitten minun silloisesta talvivarastosta selvisivät hengissä ainoastaan sinisarjat.  Siellä paleltuvat mm pelargonit, amatsonin lilja, kriinumit. Pakkasella oli ollut vaan astemäärää en tiedä. Nyt istutan yhden purkillisen ulos, keväällä tiedetään kuinkä käy

Omat sinisarjani ostin Madeiralta, jököttivä toissakesän ulkona ruukuissa , jonkun lehden pukkasivat eivät mitenkään kovin reheviltä näyttäneet.
Talven viettivät autotallissa siinä 10 astetta tai vähän alle, valoa siellä on hyvin niukasti,katon rajassa tuhruiset ikkunat. Vettä eivät koko talvena saaneet, ihmettelin kun pysyivät vihreänä koko talven.
Nyt ovat vielä ulkona ihan hyvässä lehdessä,kukkia eivät ole edes yrittäneet.
Nämä ovat sitten varmaan sitä ikivihreää sorttia, täytyy yrittää ensi kesänä uudestaan jos vaikka kukkisivat
Tai sitten murjottavat kun ei talviolosuhteet ole ihan kotoisat.

Viime syksynä kaivoin sinisarjat kukkapenkkiin. Neljä sankollista niitä oli. Sitten tuli katumus kun satoi lunta ja oli pakkasta. Kävin kaivamassa kaksi ylös, ja kaksi jätin kukkapenkkiin joista toinen meni talven yli, toinen lähti myös keväällä kasvuun mutta sitten se hävisi. Nytkin jätän ulos tuon joka talvehti hyvin.

Haksahdin ostaa ALE: sta pari Sinisarjaa,

oks jokin tietty lajike joka kestää parhaiten talvee.

Syyskuulla kyselin sinisarjan kukittamisesta sisällä, no tässäpä tulos 6 viikkoa myöhemmin!

Kyllä on hieno sinisarja. Minä laitoin jo sinisarjani talvilevolle saunakammarille melko viileään ja lehdet ovat melkein kaikki keltaisia. Olen nyt antanut kuivahtaa ja kesätä voimat juurakkoon.

Onko tämä sinisarja? Ostin keväällä liiteristä, enkä tiedä suomenkielistä nimeä.

kuva

Valkoisen sinisarjan jakaminen olikin aika ronskia puuhaa. Ei minun puukkokaan ollut pienimmästä päästä, mutta saha ja kirves siihen lopulta tarvittiin. Hentomielisyydelle ei jäänyt sijaa tuossa hommassa. 

Samat työvälineet + reipas mies tarvittiin meilläkin, kun joku vuosi sitten jaoin agapanhtusta, se halkaisi mun itse tehdyn keramiikkaruukunkin. 

Juu, ei se paloittelu ilman kirvestä onnistu

Hyvän mittakaavan saa kirveestä ja sahasta! Voinkohan 3 kpl lähes nyrkinkokoista jytkälettä istuttaa samaan 30 litran ruukkuun? Lähteiden mukaan kukkii kun ruukku on täynnä juuria, eli eikös se tarkoita yhden kasvin kukkivan vasta kokoa saatuaan, eikä ahtautta ruukussa?

Viikko sitten Tampereen puutarhamessuilla oli jollain hollantilaisella myynnissä melkoisia  n. 10 litraisen ämpärin kokoisia jytiköitä, hinta 20 €. En ostanut, koska mulla on sekä valkoista että sinistä. 

Neljän vuoden odotus palkitaan viimein. Omista siemenestä kasvatetut sinisarjat aloittelevat kukintaansa mökillä.  Multatilaa ei näillä paljoa ole. Toinen vielä tiiviimpi rykelmä kasvaa mustassa eineslaatikossa.

kuva

Emokasvi tosin ehtii nopeammin kukkaan.

kuva