Sinisarja, Agapanthus

Joko noi pitäisi piakkoin tuoda kylmäkellarista heräilemään? Viime vuonna toin liian myöhään ja kukkivat vasta elokuussa. Ämpärin kokoinen ruukkukin taitaa olla halki joten pitäisi joko jakaa tai taas laittaa suurempaan ruukkuun. Olikos se niin että ei kuki samana vuonna kun vaikka jakaa kahtia?

Kyllä mulla kukki jaon jälkeen, mutta vain yhdellä kukkavarrella kun sitten taas seuraavana vuonna oli toista kymmentä kukkavartta.

Tekisi mieli nostaa kylmäkellarista terassille. Mahtaisiko kestää jäätymättä vaikka onhan ne varmaan talvellakin olleet vähän kohmeessa. Kovia yöpakkasia ei ole nyt luvassa ja ainahan ne voisi kai tuupata eteisen puolelle iltasella jos meinaa ihan uusi talvi tulla.

Sinisarja kestää jopa muutaman pakkasasteen. Toki vihreä kasvusto paleltuu mutta elo jatkuu myöhemmin. Ja harsot suojaa tarvittaessa.   Mulla oli joku vuosi sitten veljen varastossa talvisäilössä kasveja, sinisarjat, pelargoni, verenpisara ja muitakin. Meni pakkasen puolelle jossain vaiheessa, astemäärää en tiedä. Mutta vain sinisarjat säilyivät hengissä talven yli. 

Juu ei kuki sinisarjani, koska en vienyt viileään talveksi. Olisi kannattanut ajoissa katsoa puutarhanetistä

Istutin ostamani sinisarjan juurakot vajaa kuukausi sitten. Ovat nousseet hienosti, komeita lehtiä. Miten on, voiko kukkia jo tänä vuonna, vai pitääkö kasvi "vanheta" jokunen vuosi. Talvella yritän talvettaa viileässä. Ensimmäinen kokeiluni sinisarjaan. Tuli inspis kokeilla, noh, mistä muualta kun täältä

Mulla ei ollu vielä talvetukseen makuuhuonetta (=noin 18 astetta) viileämpää paikkaa tänä talvena. Sain taimenvaihdosta elokuussa sinisarjan ja makkarissa lisävalon alla talvetin - ja nyt siinä on nuppu?!! Aattelin että kukkii ehkä joskus 10 vuoden päästä, ja oikeesti viileässä talvetettuna.

Ihan säkkipimeässä kellarissa säilyttelen talvet ja nytkin näyttää olevan haalean vaalean kellanvihreitä lehdenalkuja. Taidan huomenissa raahata terassille ja heittää öisin harsot päälle.

Sanoin viime vuonna että ruukku näyttää halkeavan mutta kukkien toivossa paikkasin sen paksulla harmaalla teipillä. Kun nostin viikko sitten sen ulos, näytti että repeämä oli kadonnut. Tyhmä minä, vesi turvotti juuret ja nyt en tiedä pilkonko paloiksi vai etsinkö numeroa suuremman muoviruukun. En voi käyttää sille saviruukkua kun se on liian painava kellariin raahaamiseen.

Jos jaan nyt ennen kuin se aloittaa kunnolla kasvun, ehtisikö kukkia tänä vuonna? En antanut heti lannoitetta ja totta puhuen se alkaa olla jo aika hankalaa. Kaivoin pari vuotta vanhan kotipuutarhalehden jossa oli pitkä juttu sinisarjoista. Lehden sinisarjat on leveälehtisiä ja kasvoivat/kukkivat huomattavasti tilavammassa mullassa. Onko kellään tuota vanhaa kantaa? Omani kantaa en tiedä, sain ison jakopalan muutama vuosi sitten Lahdesta ja jaoin sen naapurin kanssa.

Mulla on leveälehtinen sinisarja, jonka aion jakaa nyt keväällä. Se kiipeää kohta itse pois ruukustaan, eikä sitä pysty enää kastelemaan, kun ruukku on täynnä juuria.

Työkaverin äiti on tuonut sen esiäidin joskus Azoreilta hyvin kauan sitten. Siellä se kasvoi ojassa, joten on luonnonkantaa.

Tämmöinen. Anteeksi iso kuva.

kuva

Viippu, pääsisinkö jaolle jos tulee jakojäännöksiä?

Mä katson kun se jaetaan, että irtooko joku pikkupoikanen. Muuten on liian iso lähetettäväksi :slight_smile:

Siemeniä se kyllä tekee joka vuosi.

Viippu,tääki täälä nöyränä kyselee josko pikku palanen putoais ja osoite olis tännepäin.

kuva

Elämäni ensimmäinen sinisarja avasi tänään ensimmäisen kukkansa. Sain tään ihanalta penttiläiseltä syksyn taimenvaihdossa ja oon niiiiin tyytyväinen itteeni kun sain piettyä hengissä talven yli. Kiitos myös yllyttäjille.

Milloin sinisarja alkaa kukoistamaan jos on ihan kaupan pussista sen kasvatuksen aloittanut ?

Minulla teki vain lehtiä…viime kesänä ja talvehti hyvin autotallissa.

Nyt on verannalla ja sai multaa ja vuokonjuurakoita kaverikseen kun purkki on valtava :slight_smile:

Miten olisi Viippu jos siellä olisi kevätvaihtarit lähellä? Siellä ei ole vielä kukaan aloittanut ketjua taimenvaihtareista ja mielelläni tulisin jos olisi pikku sinisarjanpalakin tiedossa.

Pettääköhän mun muisti, vai onko niin sinisarjan ja punasarjankin kanssa, ettei kannattais istuttaa liian suureen ruukkuun, kun kukkii vasta sitten kun ruukku on täynnä juurakkoa. Mä toin Madeiralta viime talvena juuria ja siemeniä ja hyvin selvisivät viileässä varastossa tämänkin talven yli, kesäksi istutan taas ulos. Siemenistä ei ole mitään idun merkkejä näkynyt...

Kastehelminen ja Karvari, valitan, ei jäänyt jakojäännöksiä.

Mä katson jos nuo nyt sitten kukkivat vielä joskus (hivenen ehkä kärsivät toimenpiteestä) niin saatte siemeniä.

Olen mä nähnyt ennenkin sinisarjan jakotoimenpiteen, mutta tämä oli silti omaa luokkaansa. Saha, lapio ja kumivasara käytössä. Kynnet ja hermot meni.

Karvarille mulla olisi kohta lähettää silti sen verenpisara procumbensin pistokkaita, jos haluat…

Viippu,kiitos palijon.Kyllä kelpaa.Yvtä.