Sinisarja, Agapanthus

Eipä murehdita. Koitan metsästää jostain tuota leveälehtistä. Mullakin on saha- ja kirveshommat edessä tänä viikonloppuna. Kaikki vanhat kuvat on vanhalla koneella josta en pääse katsomaan enkä osaa siirtää tänne. Kun muistaisi millainen se on. Ei kuitenkaan leveälehtinen. Jos muistaisin tämän penttiläisen pentti-nimen keneltä sain sen, jollain muulla voi olla samaa erää. Muistan kyllä missä asuu ja mitä tekee mutta siihen se jääkin. Ei taida enää pyöriä täällä.

muoks. Heti muistin kun olin nappia painanut. En muista kyllä pentti-nimeä. Onko kellään muulla sinisarjaa Lahden suunnalta? 

Kastehelminen minulla on kuvia tikussa ja tikusta voin siirtää kuviani koneesta toiseen, varamuistina meillä on vielä isompi muistiyksikkö jos koneet prakaa…tai niille tulee varhaisemmentaali.

Hieno ajatus miraemmi. Se emmentaali on kyllä iskenyt minuun. Alhaalla on sellainen - mikälie muisti minne kaikki kuvat piti siirtää ja aiemmin jotain siirsinkin - mutta nyt olen enää jälkiviisas. Ehkä joku joskus auttaa minua (tuijottaa otsa rypyssä pojan kuvaa lipaston päällä).

Sinisarja Blue Giant alkaa kukkimaan. Talvella hankittu pieni juurakko palkitsee nyt kukkavanalla. Samanen tekee myös nuppuja lehtihangassa?

Kaksi muuta, valkoinen Alba ja tummansininen Black Buddist, tekevät tänä vuonna vaan lehtiä. 

kuva

Tämähän pääsi vallan yllättämään. Ei ole kertaakaan vielä kukkinut ja nyt sitten aloittelee kukintaansa talvipakkasilla. Pari päivää sitten kastelin, eikä silloin näkynyt vielä mitään. 

On tämä ilo silmälle, vaikka pakkanen ulkona paukkuukin.

Jelppiä… eilen sain iiison sinisarjan juurakon . Tykkääkö se isosta ruukusta vai vähän ahtaasta? Pitäisi varmaan laittaa se multaan piakkoin .

Kevätmessuilla oli myynnissä jotain “uudenlaista” sinisarjaa, joka kestäisi -32 asteen pakkasen. En vielä raaskinut ostaa. Kestäisikö se sitten ympäri vuoden maassa ulkona?

Sinisarja tykkää ahtaasta ruukusta …
Minä olin laittanut liian isoon ja kukinta kärsi ja sinkkiruukkuun oli tullu pohjaa kamala reikä viime vuonna…
Otin kunnon matsin kasvin kanssa ja kirveellä hakkasin autotallissa juurakkoa et sain sen poies purkista !
Uuteen purkkiin laitoin hyvää kukkamultaa ja tungin sen jätti juurakon sinne …ja hippusen multaa päälle.
Nyt se on kellarin käytävällä ja saa valoa ja on nyt ollut 5 viikkoa siinä ja nostaa se lehtiään ja alkaa kasvamaan.

Raahasin eilen sinisarja purkin verannan aurinkoon…peräsuoli pitkänä…purkki meinaan painaa paljon ! Meidän veranta on niin valoisa et siin kasvaa mikä vaan ellen mädätä liialla kastelulla. Nyt siellä on pinkki aurinkovalokin vielä lisäämässä ilta aurinkoa.

Tähtiputki osti miulle puolestani eilen kaksi sinisarjaa. Toteutti monen vuoden haaveeni.
Aika kauhea tilanne kun kasvihaaveita ei enää ole:w00t:

Onko sinisarjan kanssa sama ,että ulos vasta kun hallat väistyy ?

Sinisarjaruukut toin sisälle ja jälleen huokailen talvetusta. Pitäisi olla valoisa ja viileä paikka näin selvitin netistä. Jos laittaa pimeään kylmiöön ei kuki, eikä ole kyllä kukkinutkaan. Kylmiön eteisessä on valoisaa, mutta turhan lämmintä. Minkähän ratkaisun tässä tekisi, olohuoneen lämpötilan lasku 5 asteeseen?

Minulla talvehti autotallin nurkassa …kirveen kanssa pienensin keväällä ja uudessa purkissa teki yhden ison kukkasen. Nyt taas aattelin nostella hänet pihalta sisälle…kellariin vaan ei pimeään kellariin siin on ikkuna eli luonnon valoa saa.

Mulla itellä sinisarjat ovat sitä laatua, joka muutenkin nuukahduttaa lehtensä talveksi, joten ne viettävät sydäntalven aina kylmässä ja pimeässä perunakellarissa. Raahaan ne yleensä huhtikuussa valoisampiin olosuhteisiin mökin peruslämpöön, jotta kasvu alkaisi uudelleen. Kyllä ne tähän saakka ovat kukkineet joka kesä. 

Taidan näinä päivinä ottaa sinisarjat saunan pukuhuoneesta esiin ja laittaa uusiin ruukkuihin ja kasvariin odottamaan lämpimämpiä ilmoja.

Mulla ne talvehti valoisassa kylmässä kellarissa ja sitten otettiin keväällä autotalliin ja aloin suihkutteleen vedellä jossa oli merileväuutetta vähäsen ja nyt on tosi valoisalla verannalla ja pukkoo jo pitkää vihreet lehtee :slight_smile: Eli selvisi talvettamiseltani hengissä.

Laitoin pikkasen isompaan ruukkuun ja multaa, kun entistä ei ollut juuri yhtään. Saas nähdä kuinka käy.

Useita vuosia sitten siemenestä kasvattamani ja talvetettamani sinisarjat aloittelevat jälleen kukintaansa. Ilmeisesti kuivahkon kesän vuoksi kukinnot ovat jäämässä pienemmiksi kuin menneinä vuosina. Tosin taitavat ruukutkin olla täynnä juurakkoa. 

Minulla oli komeat kukinnot tänä vuonna…5 valkeaa ja 1 sininen . Niitä oli 5 kumpaakin mutta kun heiluin kirveen kanssa ja pienensin systeemiä… kukat oli korkeita ja kukinto leviä.