Ja samaisen puun kukkia.
Kuunlilja (Hosta ‘Francee’) heräilee talon itäseinustalla huomattavasti aikaisemmin kuin pohjoispäädyssä, missä näkyy vasta muutaman sentin piipat.
Loppukesästä hankkimani nukkapähkämö (lajike ‘Silver Carpet’) on yllättänyt kasvuinnollaan. Luulenpa joutuvani "yllättymään" tämän kasvin kanssa vielä uudestaankin, jos tähän malliin jatkaa…
Taustalla näkyy alppiasteria ja tarharistikkiä, joka niin ikään on lähtenyt reippaaseen kasvuun muutamista pikkupätkistä.
Ylipäätään kasvit selvisivät talvesta hyvin, mistä olen erittäin iloinen! Poikkeuksena edellisellä sivulla/syksyllä mainitsemani luumupuu, jossa on nyt lehtiä vain oksien päissä ja osa sammalleimusta, jotka olivat harvinaisen rumia tiskirättejä tänä keväänä…
Pihan sisääntulolla kukkivat nyt vuorenkilvet ja kirsikkapuu, sammalleimu ja lumipalloheisikin aloittelevat kukintaa.
Ihana piha
Kiitos Hoyabella, kameran kanssa käyskenteleminen pihalla onkin yksi olennainen osa tätä puutarhapuuhastelua. Kuvia on sitten mukava katsella jälkikäteen ja äimistellä kasvun ihmettä.
Tässä tuore kuva viime kesänä perustetusta havupenkin laajennusosasta, joka sai täällä nimekseen kuunsirppipenkki. Siinä on melkoinen sekametelisoppa kehkeytymässä.
Kiitos Ranullekin, jonka pihan rakentelua olen seuraillut suurella mielenkiinnolla taustalta ja ihaillut kateudesta vihreänä niitä kaikkia ihania kiviä…
Vaan nytpä meilläkin on ISOJA kiviä! Naapurilla oli kaivinkone hommissa samaan aikaan, kun me olimme reissussa. Sovimme etukäteen, että jos löytyy noin 50 cm kiviä - sellaisia, joita vielä miesvoimin jaksaa pyöritellä - pudottavat aidan yli meidän pihallemme. Noo… tällaiset odottivat meitä takapihalla:
Kyllähän tuo minun mies vahva on, mutta ehkei nyt ihan NOIN vahva. Nyt olen miettinyt pääni puhki ja yrittänyt keksiä noille paikkoja. Kiviä on 9 kpl. Pikkukaivuri saadaan onneksi liikutteluavuksi.
Ihania kuvia, ihana piha, ihanat istutukset ja ihania kiviä. Ihanaa. (minulla on monipuolinen sanavarasto)
IHANAA palautetta, kiitos!
Tässä mätäsleimun loistetta. Vierelleen se on saanut liuskekiveä, (joka tosin on vielä naputtelematta kunnolla paikoilleen ja saumaamatta). Luonnonkivi tuo mielestäni hyvin esiin kukan kauniin värin.
Eikä tällainen rupsahtanut puupintakaan ole hassumpi tausta kyseiselle kasville.
Vaikka noista luonnon materiaaleista tykkään eniten, betoninen muurikivi ajaa asiansa kadun puolella. Punaisen mätäsleimun kanssa syntyy kyllä kieltämättä vähän tårta på tårta -ilmiö. Jospa joskus kehitän tuohon kohtaan jotain piristystä ja kontrastia? On vähän liikaa tuota samaa vihreääkin. Hmm, täytyy muhitella ajatusta samalla, kun työstää noita muita projekteja.
Harmaakurjenpolven ihka ensimmäiset kukat aukesivat tänään! Terveisiä Maksaruoholle!
Mun silmiin tuo muurikivi-mätäsleimu ei ole ollenkaan paha. Voishan sinne väliin laittaa jotain valkoista tai sinistä mätästävää kukkaa.
Mutta ihanan värinen on tuo mätäsleimu!
muoks. Piti vielä sanomani, että mahtavia kuvia ja kaunis piha!
Kiitos iiris-kukka!
Juu, ei nuo punaiset niin pahasti riitele keskenään kuin aluksi pelkäsin. Tuo on vain jotenkin, hmm, tylsä. Eli jotain sinne väleihin täytyy joskus lisätä. Ekana tuli mieleeni hopeahärkki, kun antaisi vaihtelua myös silloin, kun kukintaa ei ole. En tosin vielä ole päässyt tutustumaan kunnolla hopeahärkkiin (ovat niin nuoria minulla vielä), siis että miten mahdoton röyhyäjä on, tai kuinka surkea ilmestys on kukinnan jälkeen tms. Kovasti näyttää kauniilta sammalleimun kaverina ainakin muiden istutuksissa.
Kaunis kivimuuri ja se hopeahärkki olisi varmasti upea muutamassa välissä. Minulla oli myös joskus hopeahärkkiä, mutta se levisi ihan liikaa. Kaunis se on kukkiessaan ja lehdetkin pelkästään. Joku vaaleasävyinen kyllä sopisi tuohon erittäin hyvin ja vähän roikahtava.
Puureunus on myös hieno.
Voi hyvän tähen miten kaunis.
Terve vaan, hyvin on lähteny näköjään kasvuun, kuin myös mätäsleimu täällä …hykertelee käsiä…
Tuo muuri on upea näky, mutta kileltämättä joku valkoinen vois antaa potkua…miten olis valkoinen patjarikko?
Kukkii tähän aikaan ja pitkään, muistaakseni viime kesänä kuukauden päivät. Nousee korkeammalle kuin tuo mätäsleimu eli korkeusvaihtelu toteutuis myös.
Kiitos paljon kommenteista! Valkoinen patjarikko on varteenotettava vaihtoehto myöskin! Hopeahärkistä tykkään siksi, että se toisi värikontrastia myös lehdillään. Vähän kyllä pelkään sen kasvuintoa, kun minusta tuo mätäsleimukin leviää aika hurjaa vauhtia…
Nämä mätäsleimut laitoin pieninä latvapistokkaina tähän toissakesänä. Eli toinen kevät vasta on meneillään.
Taustalla lumipalloheisi.
Toisella puolella muuripenkkiä leviää valkoinen sammalleimu yhtä innokkaasti. Se tahtoo vain jostain syystä suunnistaa poispäin muurista. Viime kesänä se kasvoi hienosti muurin reunan yli, mutta tänä keväänä kaikki muurin päällä ollut kasvusto oli täysin elotonta. (Odottelin kyllä pitkään, että virkoaisi. Vasta kukinnan alettua leikkasin rapean "letun" pois.)