Siperiankärhö, Clematis sibirica

Varsinaisile pistokkaille muistelen, että otollinen aika olisi juhannuksen tienoilla. Pari niveltä
mukaan, alemman nivelen alta sentin parin kohdalta varsi poikki, alimmat lehdet pois ja ainakin
yhden nivelen väli hiekkamultaseokseen. Hoidoksi suihkutusta. En ole mitenkään loistavasti
onnistunut näillä ohjeilla ilman juurrutushormonia mm, mutta materiaalia kun riittää, niin on
mukava kokeilla.

Siperiankärhöä olen etsinyt Pirkanmaan puutarhamyymälöistä tuloksetta. Luin ketjun läpi, ja onko tosiaan niin, että sitä voisi itse kasvattaa siemenestä? Saakohan noita siemeniä kuinka helposti? Harmi kun on niin kiven takana tämä melko yleinen kärhö, tykkäisin niin kovasti sitä laittaa pihamaalle…

Täällä on varmaan monella siperiankärhöä, mullekin sellainen siunaantui ihan pyytämättä… vasta pieni taimi. Mutta kannattaisi varmaan kysellä, jossain on se vaihtopalstakin.

Exotic Gardenilta on ainakin saanut siemeniä. Kasvatin itse viime vuonna siemenestä, ja kukkikin jo samana kesänä! Voisin kyllä käydä kurkkaamassa, josko sieltä liikenisi pieni taimi.

Kuparipannu, minulta saat siperiankärhön siemeniä jos haluat.

Eikö kellään ole kuvaa laittaa tälle palstalle?

Siperiankärhö:
siperiankärhö

Siperiankärhöä kasvaa Suomessa myös luonnonvaraisena, tosin hyvin harvinaisena.

Vautsi kun hän on herkkä. Onneksi on noita taimia kasvamassa:)

Minulla ei siperiankärhön siemenkasvatus ole onnistunut. Eivät itäneet toissavuotiset, eivätkä viime syksynä kylvetyt.

Taisi olla ihan viimeisten joukossa joskus heinäkuussa kun itivät.

Kiitoksia kaikille vastauksista! Oulunseudulta, laitan sinulle viestiä :slight_smile: Tuolta Exoticilta ei nyt löytynyt siperiankärhön siemeniä lainkaan, mutta muuta kiinnostavaa kylläkin…

Siperiankärhö ja omenapuu kukkivat yhtä aikaa.

Miltä siperiankärhön pitäisi tällä hetkellä näyttää? Ei kai kuitenkaan kellertävältä ja kamalalta, ränstyneeltä. Se kukki oikein kauniisti ja oli upea, mutta nyt ei ole mikään kaunistus. Pitäisikö sille tehdä jotain?

Sama juttu täälläkin! Vaikkakin lehtien väri on ruskeahko, niin oudolta näyttää. Pikkutaimet kuitenkin ovat vihreitä ja terveen näköisiä.

Kummallista, toivottavasti ei joku tauti. Mulla on ainakin toistaseks ihan vihreä ja hyvinvoiva.

Ainakin nämä on ihan terveen näköisiä vielä; kuvat viikkoa ennen juhannusta.

Ja minä täällä huokailen, miksei yhtään Kiinankärhhöä ole tielleni osunut taimitahoilla käydessäni. Paikkakin olisi jo katsottuna. Mies uhkaa kaataa vanhan kuusen rannasta, kun alaoksat jo ihan kaljuina. Minä sinne Siperian kärhöä haaveilen…

Mulla tänä vuonna kans ongelmia siperiankärhön kanssa: Alkuun kasvu oli hienoa ja rehevää, pituutta alkoi tulla kivasti. Mutta se pysähtyi ja alkoi väriltään muuttua kellertäväksi ja nyt on osittain ruskeahko. Kasvu tyrehtyi niin, että mitta jäi n. metriin… Keväällä ennen lehtien puhkeamista vaihdoin paikkaa, eli ennen kasvoi ylöspäin, mutta laitoin sen (jänisten takia) kasvamaan maata pitkin. Alkuun siinä siis pärjäsi, mutta mikä lie iskenyt? Toinen samanlainen on samassa penkissä ja kasvaa myös maata pitkin, samat operaatiot suoritin sillekin. Väri on säilynyt ennallaan eli vihreänä, mutta samalla tavalla kasvu tyrehtyi yht´äkkiä.

Mullakin on kauniisti kukkinut siperiankärhö nyt osittain ruskeana. En ole kuitenkaan huolissani. Uskon, että keväällä on taas komea. Mullakin siperiankärhö juroi ainakin ensimmäisen kesän, mutta muistaakseni kaksikin kesää ennen kuin alkoi kunnolla kasvamaan.