Siperiankärhö, Clematis sibirica

Hmmm… Nää on nyt kolmatta kesää…

Jäi nyt kuitenkin epäselväksi, kuinkas toimin siperiankärhön siemenen kans, ja millon ???

Mie olen laittanut perennojen siemenien kanssa samaan aikaan ulos.

Kiva, kiitos ! Muutakin on jonottamassa ulkoiluun, niin pistämpä samaan jonoon.

Siperiankärhön siemenet laitoin kylmäkäsittelyyn 22.1-12 lumen alle ja ensimmäisenä kesänä ei kylvölaatikossa tapahtunut mitään. Tänä keväänä sitten siemenet itivät. Olen koulinut ne “vauvalaan”, ovat hyvin pikkuisia vielä. Kuinka näitten taimien kanssa jatkossa toimin? Kuinka kauan menee ennenkuin ne ovat oikeasti istutuskuntoisia? Tuleeko yhdestä pikkutaimesta iso puska, vai laitanko samaan ruukkuun enemmän? Tarkoitus on ruukuttaa taimet nyt omiin ruukkuihinsa seuraavaksi vuodeksi kasvamaan.

Viime kesänä jo valitin, että siperiankärhö ruskettui. Tänä kesänä se ei koskaan kauniiksi tullutkaan, vaan on koko kesän ollut melkein musta, muutama vihreä lehti siellä täällä. Pitääkö hävittää koko kasvi?  

Jassoo, kiitti hoyab. Miulla teki sininen alppikärhö saman tempun, valkonen toveri vieressä on ihan ok. Ovat molemmat viime kevään hankintoja.

Meillä Alppikärhöt röhötti ihan valtavana kasvustona varasto pöksän ja leikkimökin seinustalla. Olivat jo melkolailla haitolla. Tälläviikolla leikkasin kaikki pois. Kasvavat kyllä ensikesänä uudelleen.

Tässäpä minun  rakas siperialainen risukasani . Kymmenisen vuotta vanha, kasvaa männyn kaverina, kuusen kainalossa vähän vanhempi risukko.

Sain alun,pienen juuriverson yli 90 vuotiaalta rouvalta, joka kertoi nuorena vallattoma tyttönä laittomasti kerännänneensä siperiankärhönsiemeniä,Kristiinankaupungin läheltä Pyhävuorelta . Rikos lienee vanhentunut ja kerääjäkin on jo Taivaallisissa puutarhoissa.
Ohjeeksi hän kertoi että pieni kuoppa riittää mutta laita lämmin kivi vierelle tykkää kenata siihen ja aina olen niin tehnyt.
Mitään penkkiä tai kunnostettua maata en ole käyttänyt, teekupin kokoinen kuoppa, multaa päälle ja kivi pitämäänn juurta paikoillaan . Ensin näyttää että ei siitä mitään tule, kuiva risu kököttää vaan maassa mutta sitten parin kevään jälkeen,pukkaa pituutta ja uusia lehtiä ja yleensä myös muutaman kukan.
Eihän sitä tiedä ,miten hyvin alkaisi kasvaa jos oikein penkkiin laittaisi, voishan sitäkin kokeilla.

Koskaan en ole tätä siistinyt tai leikannut, ajattelen että ei luonnonlasta pidä puutarha formuun pakottaa, saa kasvaa meillä niin vallattomasti kun haluaa
Kuvat on huonoja (mitenkäs sitä risukasasta kauniita saisikaan )

Kiurunkannus, kärhösi on tosiaan ihan kaunis villivarsa. Minun oli pakko leikata, kun alkoi olla ovien aukeamisen esteenä ja leikkimökin seinustalla rynötti ulospäin haitolle.

Tontin metsäiseen osaan istutettukin alkaa oikein kasvaa ja kukoistaa kun vaan muistaa kastella, lannoittaa ja kattaa.kuva

Alppikärhö, vai siperiankärhö, kumman laittaisin?
Onko kestävyydessä ja kasvussa paljon eroa?

Tuonne takapihan metsikön reunaan se saa kasvaa puolivaltoimeksi.

No kävin alppikärhöketjussa vilkuilemassa ja ehkä tulee molemmat.

Mun on ikävä tuota alppikärhö country rosea. :frowning: Näin siellä ketjussa laittamani kuvan.
Se muutti muuton takia mökille ja lähti hienosti kasvuun siellä.
Se saa nyt jäädä sinne ja pitää ostaa tähän uusia pikkukukkaiskärhöjä.

Siperiankärhö on saavuttanut vanhan kriikinapuun latvan eli 4 m korkeudessa huitelee. Ei kyllä mahtuisi mihinkään kärhötukeen. Olen haaveillut laittavani joskus vielä kärhötueksi ison puisen päivänvarjon rungon, sellaiseen istutettu  siperialainen voisi pähee…

Mitenkäs ja milloin ne siperiankärhön siemenet nyt kannattaisi sitten laittaa. Luin tän ketjun läpi ja joku kertoi että laittoi siemenestä tulemaan ja se kukki jo ensimmäisenä kesänä. Toinen kertoi että laittoi ulos kylmäkäsittelyyn ja vasta toisena vuotena siemenet itivät. Minulla käy kyllä niin että jos alkukesään mennessä ei ole kylmäkäsittelyssä ulkona olevasta astiasta taimia pukannut niin sen hoito unohtuu ja se siitä sitten.
Jos laittaisin siemenet itämään sisälle, mikä olis hyvä  idätyslämpötila, kuinka nopea on itämään ja kuinka nopea taimikasvu on ? En haluaisi pulaan joutua.

Kasvupaikka on mulla alussa ruukku, koska oon etsimässä uutta kotia enkä tänne enää halua mitään kasvatella maahan laitettavaksi. Ei siinä olis mitään järkeä mun tapauksessa.  Nyt sain siemeniä (kiitos Valtsu !)  ja tässä tuumin että miten niiden kanssa etenen että lopputulos minulle on paras mahdollinen.

Oukei,  siis kylvetään sisälle. Siemenet sekoitetaan hiekan kanssa ja sirotellaan tasaisesti kostutettuun multaan. Ei peitetä.  Jos ne eivät idä kuukaudessa, laitetaan kylvöastia jääkaappiin noin kuukauden ajaksi.   jne…
Muutama sana piti kyllä sanakirjasta tarkistaa, ei kouluruotsi näin pitkälle enä tahdo kantaa :slight_smile:
Kiitos asarina.  Kylvöasia on nyt selvinnyt.
Kukas sitten osais kertoa siitä sisällä kasvatetun taimen kasvuvahdista ?  Vakuttaa aika lailla siihen milloin ne siemenet kannattaa laittaa multiin.

Kärhöjen siemenhahtuvat ovat suosittuja lintupönttöjen pehmikkeenä, untuvan kaltainen pehmuste löytyy usein pönttöjä siivotessa. Kriikunapuukärhöstä en saanut yhtään siemeniä, pesänrakennukseen olivat kesällä kaikki hahtuvaiset kerätty. Mökiltä keräsin siemeniä, isoja pulleita siemeniä joukossa, hyvin pienet eivät lähde kasvuun yhtä hyvin.

Kovin yksilöllisesti ja eritahtiin kasvavat, kannattaa itämättömät purkit laittaa maahan nekin, salaattipenkin reunaa kasvimaalla olen käyttänyt ja aina sieltä joku nousee myöhemmin seuraavanakin vuonna.

Valtsu, mielenkiinnosta kysyn että laitatko siemenet pintakylvönä vai peitätkö ne ?  Oon nimittäin eri kasvien kohdalla usein huomannut että eri kylvöohjeet  neuvovat joko peittämään/ei-peittämään siemenet, ja yleensä molemmilla tavoilla on tapahtunut itäminen.

Kylvin 4 pottiin (halk. n. 20 cm) kuhunkin 5 siementä. Siirrän potit illemmalla ulos. Olispa kiva jos jokaisesta potista parikin siementä itäisi.  Laitan potit nyt autokatokseen kaikkien niiden muiden muuttoa toiveikkaasti odottavien juurakkolaatikoiden päälle. Täytyy näiden päälle laittaa joku ritilä suojaksi linnuilta. Mulla onkin varmaan varastossa sopivan kokoinen muoviritilä jota voi käyttää siihen tarkoitukseen.
Kiitos Valtsu siemenistä ja kylvöneuvoista. Leikkasin parratkin siemeniltä ennenkuin asettelin ne mullan pinnalle, onnistumisen yritys on kova :slight_smile: