Sipuli, Allium cepa

meinasi käydä tänä vuonna vielä huonommin kuin viime keväänä: en onnistunut löytämään enää edes punasipulin istukkaita:-( olin jo valmis istuttamaan perunaa ylimääräisen määrän. äsken tuli viesti, että pussillinen kepasipulia odottaa kuistilla; ystävä oli ostanut lannoitekaupoilla käydessään minua varten pussukallisen.
en tiedä pitääkö paikkansa mutta esim prisman kesäpihalla minulle kerrottiin, etteivät olleet saaneet kuin osan siitä määrästä, minkä olivat tilanneet ja se vähä oli myyty loppuun vajaassa kahdessa viikossa.

Okei, nyt tyhmä kysymys… Eli onki ne keväisin kaupassa myytävät pienet nipussa olevat sipulit (joissa siis “palluraakin”) noita keltasipuleita? En siis käytä sipulia muutoin kuin noita grillattuna, nyt kun omaan peltoon laitan niin haluan olla varma että tulee oikeaa! :slight_smile:

Olisikohan ne kevätsipuleita? en tiedä tarkemmin.

"Kevätsipuli kuukauden kasvina on tavallaan aprillipila: sellaista kasvilajia kuin kevätsipuli ei ole olemassakaan."
"Kevätsipuleiksi tai vihersipuleiksi kutsutaan sipuleita, jotka korjataan syötäväksi keskenkasvuisina, toisin sanoen ennen kuin varsinainen sipuli eli turvonneet lehtikannat ehtivät muodostua. Yleensä kevätsipuleina kaupassa myydyt sipulit ovat nuoria kepasipuleita eli ruokasipuleita (Allium cepa), joita meillä harvoin viljellään siemenestä asti lyhyen kasvukauden vuoksi. Tyypillisempää on käyttää istukassipuleita jotta satoa saadaan kohtuuajassa."

Onko säät nyt vielä liian kylmät sipuleiden maahanlaittoa ajatellen ? Luvassahan on min. +5 asteen yölämpöjä ja päivät yli +10 täällä meidän alueella. Toi oli 10 vuorokauden ennuste. Luuletteko että voisi jo laittaa vaikka osan istukkaista maahan ilman suurempaa pelkoa siitä että ne alkaa kukkimaan ?

Eikös "kevätsipuli" ole se jossa ei vielä mikään pullistele? En siis semmoista halua, vaan sitä nimenomaan keskenkasvuisena kerättyä "tavallista" sipulia, mutta siitä löytyi molempaa infoa, toisaalla että olisi kepaa, toisaalla että keltasipulia... Ja istukkaista olen kasvattamassa kyllä!

Nuu, varmaksi en mitään tiedä, mutta täällä ainakin laitan nyt vaan niitä joita "vauvoina" meinataan syödä, myöhemmin vasta laitan ne jotka sitten säilöttäväksi kerään, ihan vain varmuudeksi!

MUOKS! Jahans, eli kepasipuli ja keltasipuli ovat sama asia... Ilmankos!

Hyötykasviyhdistys näyttää myyvän kahden eri Allium cepan lajikkeen siementä tällaisten keskenkasvuisten sipulien eli kevät- eli vihersipulien kasvattamiseen:

Allium cepa var. proliferum ‘Ramrod’ ja

Allium cepa var. proliferum ‘White Lisbon’

Itse en ole koskaan viitsinyt kasvattaa sipulia näin, koska monivuotinen pillisipuli/ilmasipuli ajaa mielestäni saman asian paljon vähemmällä työllä.

Nippusipuliksi kaupassa kutsutaan niitä istukkaista kasvatettuja sipuleita, jotka korjataan jo keskikesällä ennen kuin sato tuleentuu (siis koska myydään nipuissa varsineen). Meillä aina korjataan sipuleita syötäväksi jo tässä vaiheessa, kun ovat silloin niin tosi herkkua. Jos mulla jää istukkaita "yli" niin istutan loput aina ihan vieri viereen ja siitä syödään sitten jo hyvin nuorena pois.

En tässä hirveen kauaa meinaa enää viivytellä, kun sipulit pistän maahan.

Minä ajattelin laittaa sipulat maahan kuun 15. päivä kun kuu alkaa vähenemään.

Keltasipulia istukkaana (Nelsonin joku, Stuttgarter), taimena (Arthur F1, stuttgarter), purjoa (kahta sorttia), punasipulia (nelsonin joku, taimena red baron), ryvässipulia, salottisipulia ja hopeasipulia. Harsojen alle plantaasille muuttivat tänään :)

Ehkä osa liian tiuhassa, mutta onpahan sitten harvennettavaa.

Minä tässä epäröin, että laittaakko sipulit jo kasvamaan; onko maa liian kylmää, alkaako kukkia. Mistähän tuommoista olen saanut päähäni.

Minä aloitin istukassipuleiden ostamisen heti kun niitä ilmestyi kauppoihin. Eilen oli sitten vihdoin perunanistutuksen jälkeen aika istuttaa sipulit peltoon ja kauhuissani katsoin sitä määrää. Mulla oli istutettavana kaikkiaan 1250 g keltasipulia, 500 g punasipulia ja 250 g hopeasipulia sekä joitan omia viimevuoden jakosipuleita. Lisäksi purkissa oli n 100 valkosipulintainta, jotka laitoin kylmäkäsittelyn jälkeen ruukkuihin maaliskuussa. 

Istutin kaikki muovitettuihin penkkeihin ja eilisessä helteessä tein ensin muoviin yli 650 ristiviiltoa, joivin painelin sipulit. Ukkoni teki kangella valkosipuleita varten kolot maahan, että sain ne myös istutettua muovikatteen reikiin. Laitettiin myös varisten ja harakoiden varalle harsoja penkkien päälle, kun ainakin viimevuonna jokin oli nostellut sipueita katteen päälle. Enpä sitten ehtinyt ja jaksanut enempää, joten porkkanat sun muut jäi kylvämättä.

Tuo muovi kyllä helpottaa kitkemishommia huomattavasti, mutta istutusaikana se teettää aikalailla töitä. Oiskohan tota muovia saatavana valmiiksi rei-itettynä?

kuva

Ostin pussin sipulisekoitusta agrista. Siinä oli hopea, puna ja kai keltasipulia. Olen melko noviisi tämmöisten sipulin viljely juttujen kanssa.

Hädissäni  katsoin pussin kyljestä istutussyvyydeksi, olisko ollut 3-4cm? Sipulit olivat todella hirmuisen pieniä. Istutinkohan sittenkin liian syvään? Istutuspaikkana on kasvulaatikot.

Sipuli istuteaan niin, että se kärki jää näkyviin, tuoss yläpuolella olevassa lavakuvassa se hyvin näkyykin.

Virallinen ohje taitaa olla jotain tyyliin 1/3 näkyviin, mutta ei se niin tarkkaa ole.

Haudata niitä ei kannata.

Siksi just kun jäävät näkyviin, linnut tykkää käydä niitä uteliaisuuksissaan irrottelemassa.

Oi voi, minäkin ensimmäistä kertaa olen punasipulia laittanut maahan. Ja hautasinhan minä ne, kun kerta oheisista niin sanottiin. Juuri tuon muutaman sentin mullan alle. No, mitä haittaa siitä on sipuleille?

Sipuleista tulee helposti niin sanottuja kaulasipuleita, jolloin ne eivät säily yhtä hyvin. Jäävät siis kaulastaan paksuksi. Voit ihan hyvin vedellä niitä vähän ylöspäin, jos löydät ne.

Kaveri pelotteli linnuilla, joten sipulit ovat nyt olleet harson alla istutuksesta asti. Nyt niissä on valtaosassa jo 10cm+ naatteja. Joko harsot uskaltaisi ottaa pois? Kivasti huomaa nyt jo ryväs- ja shalottisipulien eron verrattuna normaalisipuliin, naattien määrä on moninkertainen samasta kasvupisteestä.

Mikä ero on ryväs- ja shalottisipulilla?

Eri lajikkeita (tai ainakin eri tyyppisiä maultaan), vaikka molemmat jakautumalla lisääntyvätkin.

Oukei. Pusseissa vaan toisinaan puhutaan ulkomaankielellä salotista ja suomeksi jako- tai ryvässipulista, mutta eipä ne etikettien termit aina mene ihan luontevasti muutenkaan. Näyttääkös ne erilaisilta?

edit: näyttää niillä tosiaan olevan eri latinalaisnimetkin.