Sipuli, Allium cepa

viime keväänä aihe oli puheena ryvässipuli-ketjussa... 

edit - haulla ryvässipuli/mai-lee näkyy löytyvän ainakin 2012 ja 2009 huhtikuilta samanlaista ryvässipulihaikailua. - ihan aitoa sain ystävältäni kuuden istukkaan verran ja ne olen jo istuttanut. hän saa joka kevät lähetyksen posiolla kasvatettua vanhaa suvussa säilytettyä kantaa... jo muutaman vuoden sitä on jo viljelty myyntiin asti.

Tuomipihlaja Kokemuksen syvällä rintaäänellä annetut neuvosi ovat tarpeellisia. Kiitän.

Toissapnä. harailin nuita penkkejä ja siinä vahingossa pari sipulin pirriäkin nousi ylös ja niissä oli jo ihan nätit juuren alut. Hallaharson alla olleet. Tulenee sitten kaulasipuleita, jos nyt jotain tulee.

Tuoreeltaan nuo oli tarkoitus minullakin melkopitkälti syödä. Kummia ohjeita pussin kyljessä annetaan. Luulin syyksi poikkeukselliseen istutussyvyyteen juuri tuon istukkaiden äärimmäisen pienen koon,? voisikohan sillä olla merkitystä?

Muistan anopin joskus kertoneen isänsä opettaneen, että sipulit pitää paljastaa tms., kun ovat lähteneet kasvuun. Sormella tai jollain kepillä pöräytettiin sipulin ympäriltä mullat pois, niin että kasvava sipuli tuli 2/3 näkyviin. Ehkä tämmönen toimenpide on tarpeen, jos sipulit istuttaa syvään. Syvään istutuksessa ja kasvuvaiheen paljastuksessa voi olla sellainen idea, että linnut eivät nypi syvenpään istutettuja istukkaita ja juurtuminenkin on varmempaa, jos pintamaa vaikkapa saattaa kuivahtaa liikaa.

Olen joskus mietiskellyt, että hyppeleekö ne sipulit, siis melko pintaan istutetut, pois paikoiltaan ihan ilman lintujakin, koska mulla on sellainen muistikuva, että harsonkin alla niin kävi. Nykyään en sipuleilla jaksa harsoa käyttää, mutta käyn kyllä kolmisen kertaa painelemassa niitä takaisin maahan ennen kuin alkavat pysyä.

Mullakin sipulit ovat pukanneet hyvän matkaa vihreää. Koska ne ovat liian syvään istutettu, niin taidan pöräyttää sitä multaa pois noiden sipulien ympäriltä. Kiitos Geneseen anopille tai paremminkin hänen isälleen!

Ryvässipulien kohdalla ovat harakat ainakin meillä nostaneet ja kadottaneet istukkaita istutuksen ensimmäisellä viikolla. Juurtuminen nostattaa istukkaita “ilmaan”, varsinkin jos maa on tiiviimpää, saviperäistä. “Tukevaan” kohtaan istuttamisen jälkeen , ryvässipulille multaa, maata sipulin tyveen. Harsot kannattanee ottaa pois kun sipuleissa on laihot. Ryväsvaarilla ei vielä harsoista kokemusta. Ryvässipulit kasvaneet parhaiten mitä ylempänä kekomaisina ne kasvavat. Riittävä kosteus. Jotkut istuttavat sipulit syvempään ja juurtumisen jälkeen pyöräyttävät vesirenkaan sipulin ympärille jolloin istukas jää enemmän näkyviin. Oisko mitään vaikutusta sipulikärpästoukkaan. Sipulikärpänenhän iskee hetikohta istutuksen jälkeen.

Omat istukassipulini painelin maahan niin että niistä jäi pieni osa näkyviin. Penkin kastelun jälkeen maa oli ne “niellyt” eli olivat kokonaan mullan peitossa. Kun vihreää pukkasi lisäsin penkin päälle kosteutta pitämään ruohosilppukerroksen.

Mulle sillä sipulin pitkään säilymisellä ei ole pahemmin merkitystä, ne tulee yleensä melkein kokonaan käytettyä suoraan kasvimaalta. Tuoretta maukasta suoraan pöytään, se on mulle se sipuli-juttu :slight_smile: Ei kovin paljon jää kuivatettavaksi

Mielenkiitoisia pohdiskeluja.. Sipulikärpäsien torjuntaan minäkin erikoisesti käytän hallaharsoa, tuo maakin on niin pieni, että sen onneksi jaksaa harsottaa. Tuoretta pikkusipulia odotan, toiveikkaana, ja vesikielellä.  Ruohonleikkuusilppua penkkeihin suunnin kohta haravoimaan. Ilma on nyt kaunis joten ulos vaan leikkimään!

Jaa, että jos harsot ottaa pois, niin jotkut kärpäspirulaiset tulisivat sadon pilaamaan koko laajan sukunsa kanssa? Taidan ne harsot tuolla sit vielä pitää. Tosin nyt jo vihreet latvat ottaa harsoon kiinni.

Min en oo tykänny pitää harsoa sipuleilla, kun varret ei oikein jaksa kasvaa suoriksi.

Kun en yhtään tykkää harsojen kanssa touhuta, niin oon pitänyt harsoja vain niillä, joilla olen kokenut, että siitä on eniten hyötyä. Eli siis niiden lajien päällä joiden viljeleminen ilman harsoja tuntuu turhalta työltä. Sipulit ovat saaneet olla ilman. Kaikkien kylvöksien päällä kuitenkin pidän harsoa kunnes ovat päässeet hyvään kasvun alkuun.

Taistelin eilen sipuleita maahan… tänä vuonna kokeilin muoviin istutusta kun niin moni sitä kehuu. Mulla oli viimesyksyn alesta ostettua vihreää, ohutta muovia, missä on pienet reiät valmiina. Mutta ei tuo helppoa ollut. Ensinnäkin hetki meni ennenkuin keksin millä saan näppärästi suurennettua minikokoiset reiät (=rikkaruohorauta, sellainen pitkä kapea litteä). Toisekseen istutustekniikan kanssa oli ongelmia. Harasin maan tasaiseksi ja kastelinkin sen mutta eihän siitä nyt ihan tasan tasaista saa. Ohuen ohut muovi hieman epätasaisen maan päällä teki sen että kun sipulin tökkäsi maahan, muovi nousi ja sipuli jäi sinne maahan. Kun viereen tökkäsi toisen sipulin, muovi vähän liikahti ja se edellinen sipuli ei enää ollutkaan reiän kohdalla. Onneksi muovi on vihreää niin oletan ettei ne sipulit mitkä eivät ole ihan just reiän kohdalla kuole. Täytyy kuitenkin parin päivän välein seurata tilannetta ja tarvittaessa auttaa sipulit reiän kohdalle.

Onko tuo ihan oikeasti noin vaikeaa vai oliko mulla joku tekniikkavirhe? Hermothan tuossa meni.

Onhan se hankalaa mutta kitkemisen ja kastelun vaiva säästyy. Just noin olen tehnyt, kynsisatket ja hedelmäveitsikin käy, oikein kuohkeaan maahan saa helpommin pujotettua. Pikkukiviä tai rima muovin päällä auttaa aluksi versoja löytämään  valoon. Oli muuten paljon isommat piipat muovisipuleisssani.

Oulunseudulta, viime vuonna taistelin jotakuinkin samalla tavalla. Tänä vuonna onnistui jo paremmin.

Sipulin istutukseen pitää varata enemmän aikaa kuin tavallisella tyylillä, mutta myöhemmin säästyy selvästi enemmän aikaa. Tein penkin huolellisemmin tasaiseksi kuin yleensä. Myös tiivistin sitä haravan lapepuolella. Sitten muovi mahdollisimman tiukkaan pingoitettuna tiiliskivien avulla. Mulla oli rei’ittämätöntä mustaa mansikkamuovia. Puukolla tein ristiviiltoja ( n. 10 cm vaakasuoraan ja 10 cm pystysuoraan). Vähän tiheämpään istutin sipulit kuin ilman muovia, kun ei tarvitse käden kauheasti mahtua perkaamaan rikkiksiä.

Juurtuessaan sipulit kyllä pomppii pois paikoiltaan ja niitä joutuu kaivelemaan muovin alta takaisin paikoilleen, mutta kaiken kaikkiaan työtä kumminkin säästyy.

Tulikohan mulla liian pienet reiät, kun ne on jotain halkaisijaltaan maksimissaan kolmesenttiä… ajattelin että eihän sen sipulin sinne reikään tarvitse mahtua vaan juurien, ja itse sipuli köllöttää muovin päällä.

Tein vajaa 4 cm viiltoja ja tuuppasin sipulit kokonaan muovin alle, loppukesästä ennen sadonkorjuuta suurennan aukkoa venyttämällä, kuivahtavat ja alkavat tuleentua kuten kuuluu. 

Viime vuonna tein lyhyemmän viillon vain yhteen suuntaan, mutta sipulit eivät löytäneet ulos, vaan alkoivat kasvaa muovin alle. Muovikaan ei kyllä ollut yhtä tiukassa kuin on nyt. Oli iso työ kaivella sipuleita muovin alta ja osa katkesi, kun olivat kasvattaneet jo aika pitkät lehdet. Kävin sitten tietysti viiltoja puukolla suurentamassa ja tein viillosta toiset viillot ylös ja alaspäin. Tää tuntui kuitenkin niin paljon hitaammalta ja hankalammalta, että nyt tein suoraan isommat ristiviillot, koska en halua mennä toista kertaa viiltelemään. Nyt ei ole sipulit lähteneet kasvamaan muovin alle. Tosin ihan alussa oli taaskin niitä pomppineita sipuleita niin kuin aina, ja niitä täytyi kaivella muovin alta, mutta eivät silloin vielä olleet ehtineet juurikaan vihreätä kasvattaa, joten mitään ei mennyt poikki. Oon tähän mennessä tänä vuonna selvinnyt vähemmällä työllä kuin viime vuonna. Just siihen työn vähentämiseen pyrin muovin käytöllä.

Tein viime kesänä pienen sipulipenkin. Pieneksi vähän jäivät, kun istutin juhannuksen jälkeen. Tänä kesänä laitoin penkkiin tiilireunat ja mylläsin mullan sekaan hevonpeetä. Päälle laitoin kauttaaltaan sanomalehtikatteen, noin neljän sivun paksuisen. Kastelin sanomalehden ja seuraavana päivänä laitoin nurmikonleikkuusilppua kerroksen päälle. Sipulit oli helppo istuttaa, kun sai sormella nipistää reiän istutuskuopan kohdalle. Oli aurinkoinen päivä ja annoin silpun kuivua, päälle hallaharso korkeiden kaarien varaan. Aika näyttää tuleeko rikkiset läpi.

Miten tavallisen sipulin kasvusto kestää hallaa ? Varret on jo kummiskin aika pitkät, suojaaminen on hiukan hankalaa.

Mä oon yleensä istuttanut melko aikaisin eikä hallavaurioita oo näkynyt, eikä oo pyrkineet kukkimaankaan.

Vetäisin nyt yhden harson pituussuuntaan kasvimaalle, alle jäi penkki jossa on kurpitsoita ja toinen penkki jossa on sipulia ja reunassa auringonkukkia. Ens yö on tosi kylmä, toivon kovasti ettei hallaa tulis. Mut voi sitten myöhemmin seurata eroaako tän nyt peitellyn penkin kasvusto jotenkin siitä toisesta sipulipenkistä joka jäi ilman harsoa.