Sipuli, Allium cepa

Sisko toi viikonloppuna sipulipussinsa jämät, melko rupusia olivat ja meinasin heittää jo helekattiin mokomat ! (…ja olisikin pitänyt !)

No, me sitten suunniteltiin penkin paikkaa ja roudattiin alle lehtikomposti kaikkine ihanine toukkineen ja matoineen , sitten ihanaa hevonhyvää , multaa päälle ja kastelu !

Siinä kohtaa laitettiin vaan alareunaan lauta ja sipulit sitten maahan.

Ettepä usko sitä vit…n määrää kun puoli penkkiä oli mätetty pitkin tantereita :confused: , mustarastas vai tavis räksä, en tiedä!

Laitettiin sitten laidat joka suuntaan ja harso päälle…saapa nähdä sunnuntaina onko siellä enää sipulipenkkiä !

No, lohduttaudun ajatuksella , että onhan mulla siellä sitte vaikka vauvala :slight_smile:

Ei sipuli hirveästi kylmää pelkää.

Hyvä lähestymistapa Nuulla, tutkivaa puutarhanhoitoa!

Pikkasen sipuli uutisia parvekkeelta eli minulla ei sipulin varret pysy pystyssä, ne vaan valuu pitkin astioiden pintoja ja roikkuu sieltä alas. Mutta sen verran on tapahtunut että huomasin tänävuonna siemenestä asti kylvetyssä keltasipuleissa alkaa muutamia palleroita näkyä mullan pinnalla. Ne ovat jo sellaisia hieman alle 2cm kokoisia. Joka on minusta ihan hyvä, vaikka ei ne kovin hyvin tunnut voivan. Mutta katsotaan, on tässä kesää jäljellä vaikka kuinka paljon.

Partsilla heivasin sen kalalaatikon roskikseen, saa ens kevääksi sit taas uuden. Loput sipulit sieltä noukin, ja istutin sitten pienempään boksiin jämäsipuleita vartta kasvamaan. Muutaman istukkaan laitoin myös ämpäritomaattien juurelle huvikseni.

Siemenestä kylvetyt sipulit, plantaasilla, ovat jo semmosia ison istukassipulin kokoisia. Iloinen yllätys!

Plantaasilla mun sipulinistukkaat olivat jakautuneet 3-5:ksi. Irroittelin tänään niitä ja istutin uudelleen. Johtuuko jakautuminen kylmästä?  

raipel, sulla on ehkä ollut jakosipulin istukkaita tavallisen sijasta ? Ne taitaa olla samannäköisiä istukassipuleina.

On ne samanlaisia, ehkä väri on hiukan erilainen. Minäkin laitoin ryvässipuleita vahingossa joku vuosi. Sen jälkeen olen ymmärtänyt lukea pussien tekstit tarkemmin. Ryvässipuleista tulee ainakin meillä kovin pieniä, enkä mä jaksa montaa sipulia kuoria ;)

Korjaus edelliseen. Plantaasilla isoin siemenestä kasvatettu sipuli on kokoluokkaa pingispallo jo :o Valtaosa tosin pienempää kaliiperia, samaa luokkaa istukkaasta laitettujen kanssa. Mutta rohkeisevaa ensi vuotta ajatellen, voi sipuleita laittaa siemenestä enemmänkin. Rullamenetelmällä ei esikasvatuskaan vie tolkuttomasti tilaa.

Ohhoh, no sulla on sitten onnistunut hyvin. Muistaakseni siemenestä kasvatusta pidettiin yksimielisesti turhana työnä tässä joku vuosi, mutta ilmeisesti ei meistä kukaan sitten vaan osannut ;)

Hieman samaa mietin täällä eli kyllä niitä sipuleita voisi ehkä saada yhdestä kesästä jo siemenestä asti. Ei ne minullakaan kovin tasaisesti kasva eli jotkut on isompia kuin toiset vaikka samaan aikaan on siemenet kylvetty ja samoissa astioissa on.

kuva

Kirjoitin tuolla edellä että tein sipulipenkkiin sanomalehtikatteen. Ei se hullumpi idea ollut.

Tänään oli lämmin päivä ja sain ensimäisen kerran tuuletella hallaharsojen alusia, ei ole rikkikset isommin vastuksina. 

Kasteluvesikin hakeutui noihin sipulin ympärillä oleviin syvennyksiin.

Tuntui ihan oikealle kesälle kun ei hallaharsot valaisseet kasvimaata.

Miksi mun sipulit alkavat kukkia? Ihan tavallisia siemensipuleita olen maahan laittanut. Johtuuko siemensipuleista, vai kasvuolosuhteetko vaikuttavat?

Jos sipuli saa kylmää se alkaa kukkimaan. Kerää ne kukkimaan alkavat heti alkuun pois, saat jotain syötävää niistä ennenkuin menevät ihan puisiksi.

Voivatko sipulit olla jo valmiita? Eikös ne ole syksyn bisneksiä, ja nyt on kesä :o Osa kelta- ja ryvässipuleista on jo ihan keltavartisia ja varret lakoontuneet, osalla (punasipuli, shalotit, purjo) taas samassa viljelylaatikossa (siis samat kasteluolot) kaikki ihan hyvin. Kuun puolivälissä oli useampi päivä ilman kastelua, mutta muuten eivät ole 2 päivää kauemmin ilman vettä olleet. vai olisivatko ne nyt vaan kuukahtaneet silloin kastelutauon aikana?

Jos sipulit ovat valmiita, otan ne juurineen/varsineen vaikka partsille kuivumaan? Plantaasille en viitsi jättää taivasalle, kun jollain peitolla makoilevat sipulit olisivat varkaille liian helppoja saaliita.

Kannattaa kurkistaa juuria. Jos juuret ovat lähes hävinneet, sipuli on valmis. Silloin se pitääkin korjata pois.

Voisi kuvitella että helteet ovat saaneet sipulit valmistumaan?

Enpä tiennytkään tuota juuri-juttua, kiitos tiedosta Kaisaliisa !

Tai sitten matonen. Meillä sipulit meni parempiin suihin, en ehtinyt sotkea niitä, samoin kävi äiteelle.

Matonen? :o Niin, joku idiootti sipulikärpänenhän on aina riskinä, mutta sipulit ovat kasvaneet hirmu hyvin ja ainoa oire on tämä varsien kellastuminen. Ja siitäkään oireesta en olisi huolissani, jos nyt olisi vaikka elokuun loppupuoli ja selkeemmin syksy.

Pitää tänään käydä plantaasilla tutkimassa juuria, ja tutkia matosten varalta. Mites se tapahtuu? Meneekö ne matoset sipulien sisälle?

Eilen nostin melkein kaikki sipulit kuivumaan, kun naatit oli jo ihan laonneet ja osa oli jo ihan pehmennyt. Muutaman vielä pystyssä olevan jätin vielä maahan. Ryvässipulit oli kasvaneet paljon suuremmiksi kuin muina vuosina. Nyt vaan pitää saada ne kuivatettua hyvin.