Minä nostin äsken sipulit. Naatit on olleet jo jonkin aikaa pitkin maata. Ihan kirkkaita ja hyvänmakuisia sipuleita, aika isoiksikin kasvoivat. Huljautin mullat vesialtaaseen ja jätin kottarin reunalle hallaharson päälle valumaan, yöksi kärrään autotalliin.
Onko siihen naattien (Savossa sanottiin “sipulin kaislat”) lakoamiseen jokin muukin syy, esim voiko liika lannoitus, kuivuus, märkyys tms. aiheuttaa varsien kaatumisen?
Mun sipulit ovat myös jo kuivumassa. Yllättävän suuria niistä tuli, vaikka istukassipulit olivat aivan minikokoisia, eikä tuonne kasvimaalle sitten sitä vettä tullut kannettua, kun ensin oli kylmää ja sitten kuivaa ja tuntui, ettei muut kasvakaan kuin sipulit.
Meillä sipulit lopettivat kasvamisen näin aikaisin. Varret lakosivat ja juuret katosivat, nostin kuivumaan.
Kasvoivat suuriksi tänä kesänä!
Jos sipulit aivan ennen aikojaan lakoontuu, niin asialla on sipulikärpänen. Mutta eikös nyt ala olla jo ihan normaaliaika.
Tässä on osa mun sipuleista. Nää toin kotiin kuivumaan ja loput jätin maalle vanhaan tyhjään tupaan levälleen perunalaatikoihin. Toivottavasti ne kuivuu siellä ihan yhtä hyvin kuin täällä terassilla.
Hieno kuva! Ja hienot sipulitkin :)
Sipulit vihdoin nostettu. Osa jo lämpimässä kuivumassa, tänään nostetut kuivahtavat vielä ensin muutaman päivän kuistilla sateilta suojassa. Tänä vuonna suurin osa sipuleista kasvoi suuriksi, mutta kyllä niitä kastelinkin päivittäin koko heinäkuun kestäneiden hirmuhelteiden ajan.
Sipulinkasvatusta savimaalla muovikatteessa. Tuulinen ja kuiva paikka, hyvän kokoisia tuli enkä kastellut kuin pari kertaa. Eikä ollut sipulikärpäsiä kuten palstalla. Pitäisköhän siirtää sipulipenkit kokonaan tulevaisuudessa saareen.
Istutin tänä vuonna sipulit muoviin, oli ihan ‘virallista’ sipulinkasvatusmuovia. Oli sellaista vaaleanvihreää läpikuultavaa muovia jossa oli pieniä reikiä. Reikiä piti suurentaa jotta istukassipulin sai siitä työnnettyä maahan. Muovia ei saanut tiiviisti maata vasten kun se oli niin ohutta ja kevyttä. Rikkaruohot rehottivat muovin alla vaaleasta väristä johtuen ja nostivat muovia entisestään, joten sipulit kasvoivat muovin alla.
Puolessavälissä kesää olin varma että persiilleen meni.
Mutta ikinä ei ole saatu niin suuria sipuleita kuin nyt!
Toista kesää oli mulla musta reiätön mansikkamuovi sipuleilla ja tosi tyytyväinen olin, kun osasin nyt toisella kertaa asentaa muovinkin paremmin tiukaksi, niin että sipulit eivät tunkeneet muovin alle. Rikkaruohot pysyy melkein 100 % poissa. Sipulikärpäset sitten kyllä katkaisivat kasvun tänä kesänä, mutta ei se muovin vika ollut, niitä, siis kärpäsiä, vaan oli tänä kesänä paljon liikenteessä.
Kysyn täällä kun ei ole viittä viestiä vielä kasassa enkä voi siis kysyä kunnolla. Mainio ominaisuus tällä saitilla.
Eli olen yrittänyt kahtena vuotena saada salottisipuleja itämään. Niitä ruskeita puikuloita kaupan verkkopussissa. Jotain tuontitavaraa. Ihan vain olisin turvottanut niitä ja varsiakin saanut. Muttakun eivät idä. Ei minkäänlaista merkkiä elämästä. Syntyi siis epäilys, että ovat estetty jollain kemikaalilla. Mistä saa tietää kemikaalien käytöstä tuontisipuleissa?
PaulMe, siirsin viestisi tähän sipuli-ketjuun.
Kysymykseesi en osaa vastata, mutta muuten kommentoin siten että kyllä sinä voit kirjoittaa täällä ihan jokaikiseen ketjuun joka on olemassa. Uusien viestiketjujen avaaminen on aivan uusille keskustelijoille estetty siitä syystä että täällä on olemassa lähes jokaiselle aiheelle jo sopiva ketju johon viestit tulee kirjoittaa. Täällä ei ole tapana avata jokaiselle kysymykselle omaa viestiketjua vaan aina käytetään jo olemassaolevaa, aiheelle soveltuvaa viestiketjua. Aivan uutena tänne tulevana kirjoittajana asia ei ole kaikille selvä koska useimmat eivät käy lukemassa ohjeita ennenkuin viestiä kirjoittavat. Kun vähän aikaa on tutustunut palstaan niin sen toiminta aukenee.
Tervetuloa mukaan ![]()
PaulMe, en kyllä tiedä mistään kemikaaleista mitään varmaksi. Kyllähän viljelyssä tieten käytetään jotain myrkkyjä varrentappoon, esim. perunalla. Voisko olla, että nuille kaupan sipuleille on käytetty jotain samaa hommaa? Mun käsityksen mukaan sipulit eivät jaksa kasvaa, jos vihreät osat eivät ole nahistuneet omia aikojaan. Tämä on siis ihan puhdasta arvuuttelua. Ootko kokeillut ihan kasvatukseen tarkoitettuja istukassipuleita? Onko maaperä ja istutussyvyys sekä valo oikeat?
Ruokaosaston sipulit ja puutarhaosaston sipulit eri käyttötapaa varten kai kuivatetaan ja säilytetään optimioloista. Kummasti istukassipulit ostettuna itää aina paremmin kuin ylivuotiset, omat edellisvuotiset.
Olen tietenkin kasvattanut aivan oikeista istukkaista, mutta kunhan kokeilin. Nehän ovat jakautuvia sipuleita eli olisi mahdollisuus monistaa. Mutta ei minkäänlaista elon merkkiä. Vien ne seuraavaksi kompostiin. Alkoivat iljettää. Minusta elävän ravinnon kuuluu olla elävää eikä kuolutta.
Tää on nyt ihan mutua, mutta pitäisiköhän salottisipulit kylmäkäsitellä samoin kuin valkosipulit? Yleensähän monet jakautuvat sipulikasvit tarvitsee talven alkaakseen kasvaa uudelleen ja jakaantumaan uusiksi sipuleiksi.
PaulMe, nehän on tarkoitettu syötäväksi ;) Silloin niiden ei kuulukaan alkaa kasvamaan vaan päätyä parempiin suihin. Olis ihmiset kiukkuisia kun sipulit kasvattaisivat lehtiä jääkaapissa...
Niinhän sitä luulisi. Mutta meikäläinen onkin erilainen nuori. Joskus talven harmaudessa löytyy kaupan sipulipusseista varsia kasvattavia. Ja nehän kelpaavat ja kassa ihmettelee.
No voi se sitten olla vain kylmän puutetta. Tämä Suomen kesä on liian lämmin ja aurinkoinen. Miten kylmään tuollaiset pitäisi saada ja pitkäksikö aikaa?
Sipulinvarret oli viikossa kaatuneet, joten nostin kaikki ja toin kotiin. Onneksi on luvassa poutaa, niin noi saa rauhassa kuivua ulkona. Viritin tikkaiden päälle kanaverkkoa ja ladoin sipulit siihen.
On siinä sipuli serkkuineen !