Sipuli, Allium cepa

Tuossa ei ole edes koko sato. Niitä tuli istutettua ehkä hivenen liikaa. Osa annetaan appiukolle, niin ei tartte kaikkia itse syödä.

Komiat sipulit :) Mulla on turhan moni alkanut kukkimaan, mutta kyllä varmaan lähes yhtä hyvän  rivin nistä luulisin silti saavani. Sipuli on se, mikä mulla onnistuu yleensä parhaiten, ja joka satona tulee varmasti kaikki käytettyä. 

Miten punasipulit? Katselin äsken, kun muita sipuleita nostin että melkein kaikissa punasipuleissa on paksu kukkavana. Voiko nekin kuitenkin jo nostaa? Miten kukkavanaiset sipulit säilyvät, kun ajattelin, että eihän niitä saa “niistettyä” niin hyvin, kai??

Punasipulit kasvoivat kehnosti, nostin ylös kun jo makailivat penkissä. Kukkavartiset kannattaa syödä ensimmäiseksi, niistettyä ei saa eikä sipuli “sulkeudu”, eikä säily hyvin.

Kiitos valtsu tästä tiedosta. Täälläkin surkea sato tänä vuonna.

ajatus valtsusta sipulia niistämässä nessun kanssa … :smiley: :smiley:

• juu nuu, tiedän, tarkoitat sipulin naatin kiertämistä.

Sipuli on puhdas siisti

valtsu siltä nenän niisti

Minä olen havainnut sipulin kukkavanojen yleisyyden ja istukkaiden välillä yhteyden. Vältän ostamasta istukkaita ulkomyymälöistä, joissa ne saavat keväällä kylmää. Pyrin ostamaan istukkaat heti kun niitä tulee kauppoihin ja säilytän ne sisällä huoneenlämmössä. Tänävuonna sorruin ostamaan lisää istukkaita puutarhakaupan pihamyymälästä, koska helmikuussa ostamani näyttivät niin kuivilta. Ne aikaisemmin ostetut lähtivät kuitenkin hyvin kasvuun eivätkä kukkineet ja ne viimeiseksi ostetut teki aika monta kukkavanaa.

Sipulinkuivatukseen käy hyvin Vienna-korivaunut jos niitä vielä varastossa pyörii, ja sitten ne vihreät huppumuovikasvarien kehikot.

Nostin tänään punasipulit, huuhtelin ne ja asettelin tasolle aurinkoiseen paikkaan ulos kuivumaan näin aluksi. Mietin että pitikös ne naatit heti “niistää” eli kiertää sitä vartta. Kuukkeloin asiasta ja taitaa olla niin että ne varret kierretään vasta kun sipulit on lämpimässä ja kuivassa paikassa kunnolla kuivuneet pari kolme viikkoa.

Muistelen että olisin aikaisemmin heti ne varret kiertänyt kun oon ottanut ne kuivumaan pannuhuoneeseen, eli siis muutama päivä noston jälkeen jo. Onko kokemuksia siitä onko tolla niistämisen ajankohdalla kummoista vaikutusta sipulin säilymiseen ? Mullahan ei kuitenkaan ole sipuleita niin paljoa että kevääseen saakka säilyvät, hyvä jos tammikuulle riittää.

Ensin kuivatus tynkineen ja sitten kierretään kuivahtaneet naatit ja jopa säilyy, 25 astetta lämpötila esim riihessä. Kellä nykyasukkalalla riihiä?

Punasipulin vähäisyys kirkastui tänään: niitä syödään koko kesä penkistä salaattien kanssa. Ei äärtä ei määrää, mitä ei kuluisi tuorekäytössä. Muokkaan siis lisää kesäpunasipulin kasvualaa. 

Ei taida olla maallakaan käyttökuntoisia riihiä enää montaa, nykyriiheksi käy viljankuivaamo ;) Meiltä on kuivuri purettu toissa vuonna, eikä sen pannuhuoneesta ole enää iloa, joten täytyy tuoda sisälle pannuhuoneeseen. Tosin sinne ei koko sato taida kerralla sopia ihan asiallisesti, joten siellä on nyt pieni osa, loput ulkona. Jossain vaiheessa täytynee vähentää varsia, että saan ne lopulta kaikki sinne mahtumaan.

Mä tässä mietin, että miksiköhän laitoin punasipulia, kun mun ruokatorveni ei kestä sitä palaakaan raakana, eikä tuo loppuporukka ole siitä lainkaan kiinnostunut mitään tekemään. Mutta kun se on niin nätti.

Nostin tänään loput sipulit maasta. No kaksi jättisipulia jätin vielä maahan. Loput niistäkin nostin jo pois. Nuo kaksi jätin kokeeksi, katson kasvavatko vielä. Naatit oli oikeastaan kaikissa sipuleissa vielä vihreät.

Nyt ei ole alkukuivatukseen tarjolla kovin lämmintä tilaa, laitoin minikasvarin hyllyille autotalliin. Ulkona ei voi pitää kun sadekuurot kulkevat aika arvaamattomasti, eikä oikein enää kelitkään ole kovin lämpimiä.

Mietin tuota kuivatusasiaa. Kuivuvatko sipulit ulkona, kun nuo sadekelit alkavat ja on kosteaa? Mulla on ne sateensuojassa autokatoksessa kuivumassa, mutta pitääkö alkaa jotain muuta paikkaa miettimään?

Ja vielä lisäys. Pitääkö naattien olla ihan rapisevan kuivat ennen kuin ne kierretään sipulista irti? Vai ainoastaan vihreät varret kellastuneena.

Minä olen kiertäny varret vasta sitten ku ovat melekeen kokonaan rapisevia.

Ku nostan maasta putsaan mullat pois ja annan olla jossaki ilimavassa paikassa n viikon verran,auringon paiste olis paras.Sitten tuon pannuhuoneeseen jossa on hyvä ilimanvaihto,sielä ne saa kuivua rauhassa.

Nyt sipulit nostettu.Tuli nelisenkymmentä kiloa naatteineen.Ei voi pitää ulukona ku satta joten vietiin suoraan pannuhuoneeseen.

Ryvässipulit oli kasvannu yllättävän hyvin,kiitos Kivinalle istukkaista.

Ryvässipulit kasvo meillä myös paremmin ku vuosiin. Valkosipulista ei voi sanoa sitä samaa, punasipulit syöty jo.

Punasipulit kasvo kohtalaisen hyvin,muttei niin hyvin ku ed kesänä.

Meillä tuli paljon kukkavarrellisia sipuleita. Ne täytyy laittaa pakkaseen, kun niitä ei voi listiä. Eivät kuivu, kun kukkavarsi niin kova ja pilaantuvat helposti. Mutta yllättävän paljon kuiten tuli sipuleita. Ensi keväänä uudestaan istutetaan, ja toivotaan hyvää kasvukesää. Luottokasvattaja säilyttää siemenet kevääseen ja ilmoittaa, kun aika noutaa.

Kukkavanoja tulee, kun on kylmä kesä.Ja tietenkin tulee, jos on kylmässä säilytetty. Ruokasipulit saa kuulemma säilyttää ihan kylmässä jopa 0 asteisessa paikassa, paikka pitää olla vain kuiva. Sanoi tämä luottakasvattaja.