Meillä oli viime kesänä tosi paljon kukkivia sipuleja, samoin toisella naapurilla, mutta kolmennella ei ollut kukkivia paljon olleskaan. Me kukalliset oltiin ostettu sipulin istukkaamme samasta paikasta. Myös samoihin aikoihin laitettiin sipulimme maahan kaikki kolme kasvattajaa eli olosuhteet olivat samanlaiset. Harson alla alkukesä kaikilla.
On siis eroa myös sipuleissa ja miten niitä on säilytetty ennen myyntiä. Ja nämä kukkivat sipulit oli ostettu puutarhamyymälästä, jonka tuotteet pidetään lämpimässä eikä missään ulkomyymälässä.
Välillä on siis ihan tuuristakin kiinni nämä sipuleiden kukkimiset.
Ainiin, piti vielä mainita että tänä kesänä vain muutama sipuli teki kukkavarren, vaikka kovin lämmintä ei ole ollut.
En mä huoli kukkavarrellisia lainkaan, ovat ainakin tänä vuonna niin kovia ja itse sipuli niin olemattoman pieni, että en kyllä moisen takia viitsi vaivaa nähdä, kun vieressä on valtaisiksi paisuneita komeita kunnon sipuleita.
Laitoin kukkavarrelliset varsineen nuppuisina maljakkoon ja syötiin pois muut osat kesällä. Kukkivat edelleen, näyttäisi jotain siemenenalkuja joissakin olevan. Helmikuussakos ne kylvetään?
Piti sitten oikein ruveta punnitsemaan noita suurimpia: ei mahdu kuin kolme sipulia kiloon. Suurin osa on kyllä ihan normaalin kokoisia, mutta osa on kasvanut valtaviksi. Ei ne suuret varmaan säily hyvin, kun varsikin on aika paksu.
Hyvät neuvot olisi tervetulleita. Nostin sipulit ja jätin varastoon pöydälle nuutumaan. Lähdettiin pikku reissuun ja sillävälin on käynyt kova pakkanen (maa on vieläkin aika jäässä). Näyttää että sipulit on hieman jäätyneet, voiko niille tehdä mitään, säilöä johonkin liemeen vai onko ne nyt mennyttä?
Ania, jos niitä on paljon, niin riippuu viitseliäisyydestäsi… Ekana siirtäisin hiukka lämpöisempään ja tutkisin paremmin, kun on lämmennyt. Minä pilkkoisin, paistaisin ja sitten pakastaisin, jos ovat jäätyneet?
Olen ollut samanlaisen tilanteen edessä viime syksynä, sipulit "pakastui".
Otin sisään, silppusin, paistoin ja laitoin valmiisiin annospusseihin ja pakastin. Toimi hyvin.
Kiitos viestin siirtämisestä, sipuliketjua etsinkin, mutta en löytänyt juttua kuin pillisipulista.
Kiitos vastauksista. Paistamista minäkin ajattelin. En malttanut odottaa vastauksia kun jo vähän keljuttikin. Kuukkeloin jonkin etikka-sipuliohjeen ja sävelsin seuraavanlaisen keitoksen:
sipuleita oli n. 1,5 litraa kuorittuna, pieniä rapeloita, osa jäässä. Muklahti mukavasti pois kuoresta kun molemmista päistä leikkasin auki, naatti oli ihan plötkyä. Keitin 3 dl vettä, 2 dl sokeria, 1 dl etikkaa. lisäsin n. rkl fariinisokeria ja loraus punaviinietikkaa ja punapippuria. Inaus basilikaa. Keitin n. 10 min ja siellä ne nyt hautuu, vien kohta jäähtymään. Ehkä ihan hyvää, tulee joulusilli-hillosipulimainen henkäys keittiöstä.
En kyllä olisi viitsinyt nähdä noin paljon vaivaa jos ei sydän sairastanut koko kesän odotuksen hukkaan menoa.
Pakastettuja, raakoja sipulikuutioita saa kaupasta, ei tarvinne paistaa. Voimmakkaan hajuista ennenkuin jäätyy, minigrip pussit isompaan muovirasiaan...
Paahdettu sipulirouhe on hyvää monessa, ihan leivän päälläkin. Tulinpahan katsoneeksi tuoteselostetta, melkein puolet rasvaa. Ilmankos se on hyvää.
Sallisen paahdetussa sipulirouheessa ei ole rasvaa. Olen kysynyt sen netinkautta salliselta kun tykkään myös syödä leivänpäällä tuota rouhetta. Pakkauksessa sitä ei kerrota mutta vastasivat viestiin kun kysyin.
Punasipuleista tuli niin isoja että eivät oikein tahdo säilyä hyvin, vai onko punasipuli muutenkin heikompi säilymään kuin tavallinen? No piti niitä säilöä ja tein punasipulihilloketta. Vähän liian makeaa, mutta hyvää :) Menisköhän vaniljajäätelön kanssa...

Pitää ihan palata kertomaan että en olisi uskonut kuinka hyvää tulee pikkusipuleista tuolla em. ohjeella. Tavallisesti olen vain kuivatellut sipulit. Teen kyllä joskus myöhemminkin samalla ohjeella.
Heissulivei, voikos sipulit jo iskee maaha ?
Kasvaako sipulin kukka entisten varsien päähän, vai kasvaako sieltä haarukasta oma varsi kukalle? Minulla on yhdessä sipulissa kukkanuppu pitkän varren päässä, muissa sipuleissa on lähes kaikkien varsien päät jo kellertymässä.
Tämä pelto on aina yöllä muutaman asteen kylmempi kuin lähiseutu ja laitoin sipulit mahdollisimman aikaisin multaan. En nyt usko noiden muiden enää kukkivan, kun ovat jo kuivamassa päistä. Käyn hakemassa sen yhden kukkivan ja maistelen.
Ostin sipulipussin puutarhalta ihan heräteostoksena. Olivat jotain Stuttgarten Riesen tms. Laitan kyllä ensi vuonnakin sipuleita, kun ovat niin helppoja kasvattaa.
Vanha 80-vuotias isäni kertoi, että hänen ollessaan nuori, niin heillä maalla vaan katkottiin kukkiva varsi pois ja annettiin sipulin jatkaa kasvuaan. Hänen muistaakseen kasvoi ihan hyvin. Kultaako aika muistot?
Aika monesta kasvista leikataan kukkia kasvun ohjaamiseksi muihin osiin.
Se kukkiva sipulini olikin muodostunut yksillä juurilla olevista kahdesta sipulista, jotka olivat kaiken lisäksi pienempiä kuin istuttamani mukulat. Huomenna ne menee höyrytyksen kautta masuun.

Siinäpä kauden saalis. ehkä nelisen kiloa sipuleita. Ei tuossa montaa euroa säästynyt, kun istukkaatkin maksoivat jo jotain kolme euroa.
Muutamissa oli lähtenyt uusi sipuli kasvamaan samasta juuresta.

Eilen nostin heinäkuun puolivälin jälkeen istutetut sipulit. Ostin kun ruokakaupasta halvalla sain, 50 sentttiä pussi. Eivät kasvaneet isoiksi eikä yhtään sipulikärpäsen reikää. Nyt on reilu kilo täysin tuleentumattomia sipuleita heti käytettäväksi, ehkä putsaan kunnolla ja pakastan silppuna.