Sipuli: Ilmasipuli, Allium cepa var. viviparum

Olin kuoppaamassa daalioita ja huomasin että ilmasipulia on melkoisesti.  Jos joku on kiinnostunut niin pienempiä voin postitella ja isompia ottaa vaikka Annalaan ja Nokialle.

Laittakaa hlönä jos kiinnostaa.

Ilmasipulin pieniä sipuleita voisi postitella vaikka kirjeessä jos joku on kiinnostunut.

Sain keväällä Jutitalta (kiitos vielä!) ilmasipulia ja nyt yhdessä varressa on kolmen pikkusipulin rypäs. Mistä tiedän, joko ne ovat valmiita? Tarkoitus olisi laittaa ne maahan kasvamaan. Kuinka syvälle pikkusipulit pitäisi istuttaa?

Anu, olen istuttanut pikkusipulit siinä vaiheessa, kun niissä on jo vihreä verso ja niin, että se vihreä osa jää pintaan. Oletan kyllä, että ne kasvavat vaikkei sitä versoa vielä olisikaan - laittaisin ne maahan niin, että se huippu jää ihan pintaan.

Täällähän ei ollut vielä kuvaa ilmasipulista. Laitan pari jotta kiinnostuneet näkevät millaisesta kasvajasta on kyse. Alut sain viime keväänä aivan "tuoreena" penttiläisenä Jutitalta - kiitos vieläkin, tässä ne nyt ovat aikuisina

Ja hiukan lähempää

Miltäs tuo maistuu? Käytetäänkö varsi myös ja onko alla ihan tavallinen sipuli? Päästä ilmeisesti lisätään, mielenkiintoisen näköinen on.

Minä en tiedä…vasta ihailen noita kasvustoja. Olen kuullut että ilmasipulin voisi vaikkapa valkosipulinpuristimella puristaa salaattiin, leivän päälle…minne milloinkin. Varsi varmaankin on käyttökelpoinen kuten muillakin sipuleilla. Pieni epävarmuus minulla on siitä, missä vaiheessa ilmasipulin “äitisipuli” tarvitsee kaivaa maasta eli onko vuosittainen uusiminen tarpeellista vai voiko vain jättää maahan ja odottaa kasvua seuraavanakin vuonna?

Jospa joku ilmasipuliasiantuntija osaisi tähän vastata ;-D Mielenkiintoinen kasvi sinänsä.

:slight_smile: kolme vuotta tuottavat satoa oikein mallikkaasti minun pihallani. sen jälkeen alkavat olla muhjuisen näköisiä ja poistan ne sitten kompostiin.

joka vuosi kun laittaa uutta tulemaan, on aina hyvintuottavia yrttimaalla. minä muuten istutan pikkusipulit noin 5 - 7 senttiä syvälle syyskuussa, kun löydän mukavan tyhjän kohdan niitä varten.

minä käytän tuota valkosipulipuristin kikkaa. ja naatteja melkein läpi vuoden. kun tänä syksynä tuon pikkusipuleita parvekeruukkuun, saan tod.näk satoa ihan ympäri vuoden.

semmoistakin tapaa voi käyttää, että nostaa joka syksy emosipulinkin ja syö pois, mutta minusta ei kovin hyvä tapa, koska paras runsaan tuorreen naattisadon tuottaja on 2 - 3 vuotias emosipuli.

Kiitokset, yhä mielenkiintoisemmaksi käy :slight_smile: Hmm… noitahan täytyy hankkia jossain vaiheessa…

nuu, tuossa sinun kuvassasi pikku- eli ilmasipulirypäs on vielä keskentekoinen. luuletko, että ehtisit ottaa kuvan siitä vaiheesta, kun se on auki ja korjuukypsä? ja tietenkin laittaa sen sitten tänne:-)

itse asiassa, mitään ei välttämättä tarvitse itse edes tehdä: tuo jäykkä sipulivarsi kyllä aikaa myöden taittuu itsekseen ja pikkusipulit pääsevät juurtumaan ympäristöönsä.

saa vaan paremmin tuottavaa kasvustoa, kun irrottelee pienet, istuttaa kohtuu syvään ja antaa joka sipulille kunnon kasvutilan.

Tottakai otan kuvan jos vain osaan oikeassa vaiheessa paikalle. Ihan mielenkiintoista olisi saada kuvasarja eri vaiheista. Ja kiitos mai-lee sinulle “käyttöohjeista”, osaajien tiedot on aivan kullanarvoisia !

Ilmasipuli on silviisiin huoleton että kun pikkusipuleita voi istutella siihen viereen ja vanhoja poistella oman pään mukaan, ei ole niin tarkkaa. Ei häviä kovinkaan helposti :slight_smile:

Kaikki osat ovat tietääkseni syötäviä. Minulla on muutama kasvanut jo vuosia, ihan huvikseen, en ole syönyt yhtään. Ne on niin hassun näköisiä, kun ilmassa keikkuvaan sipuliin saattaa vielä tulla versoja.

Sitten nuo naatit näyttävät, niin kuin ne olisivat pitkulaisia ilmapalloja, jotka on puhallettu ihan täyteen.

Sitten ne tosiaan kupsahtelevat omia aikojaan maahan ja juurtuvat siihen.

Tänä vuonna siirsin ne pari takapihalle, missä kasvatan kesäisin hyötykasveja, ja ajattelin antaa levitä niin, että pääsee maistamaan.

:slight_smile: kaiki muut osat paitsi puisen jäykkä pikkusipulivarsi. - oikein vahvassa varressa saattaa ilmassa keikkua kaksi kerrosta pikkusipuleta ja versot vielä niidenkin huipulla.

Vallankin sateisinä kesinä pikkusipuleissa on pienet naatit ja juuretkin valmiina siellä varren nenässä keikkuessaan. Emosipuli on mielestäni turhan pieni ja puiseva, että ottaisin syötäväksi, mutta pikkusipulit puristan metallisella valkosipulipuristimella. Keittoihin, vaikka makkarasoppaan nakkaan kokonaisena. Nehän on kerätessä kuorettomia, joten pyrin käyttämän heti pois.

Tuo on hyvä vinkki tuo valkosipulipuristin! Olen miettinytkin, miten niitä pikkusipuleita käytetään. :O)

Ilmasipulin kehityksestä lisää kuvia muutaman päivän kuluttua edellisestä kuvasta:

Ja muutama päivä edellisten jälkeen, eli tänään:

Seuraan kameran kanssa mitä tapahtuu jatkossa, mikäli mitään kuvattavaa enää ilmeneekään..ensimmäistä kertaa tätä "näytelmää" itse vasta seuraan

Sieltähän syntyi iso vauva. Tuollaista en ole ennen nähnytkään.

Onko nuo “irtokappaleet” tuossa uudessa syntyneessä sipulinpäässä sitten niitä jotka laitetaan maahan (tai laittautuvat itsestään) ja joista sitten kasvaa seuraavaksi kesäksi tällaisia samanmoisia isoja jotka sitten kasvattavat uusia samanmoisia sipulinpäitä ?