Sipuli: Kiinansipuli, Allium tuberosum

Kiinansipulia kasvattaneilta haluaisin tietoja. Ostin tänään pussillisen Kiinansipulin (höstlök) siemeniä. Pussissa sanotaan että kylvö olisi tehtävä maalis-huhtikuulla ruukkuihin tai toukokuussa avomaalle. Käytöstä sanotaan että "käytetään kuin ruohosipulia, maku muistuttaa valkosipulia, monivuotinen".

Sen verran löysin tietoa vanhasta pentistä että kiinansipuli nähtävästi itää aika huonosti (pussissa lukee 78% itävyys). Tietoa nyt erityisesti kaipailen kylvöajankohdasta: mahtaisiko olla mitään haittaa jos nyt heinäkuussa tekisin siitä kylvön? Onko kukaan muu kokeillut ohjeista poikkeavaa kylvöajankohtaa? Pussissa on parasta ennen päiväys 10/2007.

Ja muitakin hyviä kasvatusvinkkejä otan mieluusti vastaan

Kokeillahan aina voi. Jotkut siemenet ovat sellaisia, että itävät paremmin viileässä maassa (=keväällä) ja toiset taas vaativat lämpimän maan (esim. pavut), mutta en tiedä kuuluuko kiinansipuli kumpaankaan ryhmään. Tosin vähän kookkaampi taimi varmaankin talvehtii paremmin.

Ei ole kauaa kun ripottelin pari pussillista ruohosipulin siemeniä kasvarin multaan ja hyvin ovat itäneet. Tuskin niissä kovin suurta eroa on.

Talvehtiiko kiinanruohosipuli hyvin vai onko varmin kasvattaa

uusi taimi varmuuden vuoksi? Viime keväänä kasvatin siemenestä

ja istutin kasvimaalle. Se ei juuri kasvanut kesän aikana ja

lehdet jäi ohuiksi.

kiinansipulin talvehtiminen on yleensä epävarmaa… joillakin on talvehtinut hyvin ja toisilla ei lainkaan… siis vähän on joko tai meininki! Suosittelen kylvämään uutta varmuuden välttämiseksi!!! ;O)))… ja tee se ajoissa niin ehtii vahvaksi sitten syksylle…

Mi kasvatan sisällä ruukussa ja kaikesta kaltoinkohtelusta huolimatta tuo näyttäisi selviävän keväälle… vielä… aika raaskulle se siis nyt pimeän aikaan tosiaan näyttää, mutta hengissä se on. Laitan kuitenkin varhain keväällä uutta tulemaan varmuuden vuoksi ja vaihdan tuon sitten uuteen multaan ja lannotan hyvin josko sillä nousisi uuteen kukoistukseen.

Muistaakseni joku kertoi aiemmin, että vanhempi kiinansipulimätäs talvehtii ulkona varmemmin kuin nuori.

Minulla on nyt toista talvea kiinansipuli ruukussa talvehtimassa viileässä, ja ensimmäistä talvea osa kasvustosta ulkona. Toukokuussa ollaan viisaampia.

Kerro sitten Kaisaliisa kuinka ulkona talvehtiminen meni. Minä kylvin joskus heinäkuussa siemenet suoraan ulos, ja kyllä sieltä muutama korsi kasvoi - ihan pari vaan, eli onneksi tiesin mihin sen kylvön tein :slight_smile: Jännää nähdä nouseeko sieltä mitään, ja sitten vielä että MILLOIN. Siksi olis mukava jos tulisi kommentteja milloin muilla alkaa kasvua pukkaamaan siellä penkeissä…tietäisi milloin voi odottaa jotain, ja myös milloin voi luovuttaa ja antaa paikan jollekin muulle yrtille tms :slight_smile:

Jeps!

Tänään katselin kiinansipuleita, pari mätästä puski maasta ylös,joten hengissä ovat.Valkosipulilta maistui, joten sitä se oli :wink:

Ai kiinansipulit jo nousevat maasta? Eli tarkoittanee sitä että kasvavat yhtä matkaa ruohosipulin kanssa? Äsken just vilkuilin yrttiympyrääni ja ruohosipulit sieltä pikkuisen pilkottavat - viime kesänä kylvämistäni kiinansipuleista ei ollut hitusenkaan havaintoa. Vaikka ei ne viime kesänäkään mitään puskia olleet; muutama heinä vierekkäin…Onneton esitys :frowning:

Joo nousee, tai ovat jo aika pitkiä, noin 8 senttisiä, nuppuja sentäs ei vielä näkynyt :wink:

Vielä ei näy elonmerkkejä. Tai itse asiassa en erota, on siellä sipulimaalla monenlaistakin vihreää.

Laitanpa näytille tämänhetkisen taustakuvani (hehkeää vihreää, vai mitä?) Ketjua ei löytynyt tälle lajille , joten laitoin kiinansipulin alle, koska kasvi maistuu aikalailla samalta. Kasvu vaan on paljon rehevämpää ja muutenkin on ainakin minulla ollut helpompi kuin kiinansipuli. Luulin pitkään karhunlaukaksi, mutta eipä olekaan. Kasvaako kenelläkään tätä pihassa, tunnistatteko?

Voi, oisko tuo ihanuus pärskäjuurta ?

ehei

Täällä kasvaa sipulimaalla samannäköistä ja olen jo taivastellut mitä se on? Niin, mitä se on? Jos se on Paulastiinan kiinari, se on loikannut viime kesästä toista metriä.

Karhunlaukaksi minä olisin veikannut…

Ni sehän se, sain sitä vuosi sitten vaihtareissa joltain. Karhunlaukasta jutustelua voikin jatkaa täällä Puutarha - Kukkasipulit ja mukulat - Asiaa lajeittain - lajeittain L - O - Laukka, Allium jossa on siitä jo aiemmin kerrottu kuvien kanssa!

Joo jutustellaan karhunlaukasta siellä, mutta tälle taustakuvakasvilleni ei ketjua löytynyt (jos nyt on tarpeellistakaan?). Se kun ei minun käsitykseni mukaan ole karhunlaukkaa, vaan voitonlaukkaa (Allium victorialis).Tutkin viime kesänä tarkkaan kukinnon, hedelmysten muodon jne. Tätäkin on näköjään jo muutamalla taimitarhalla myynnissä, omani on peräisin 80-luvulta, jolloin olin kesätöissä eräässä kasvitieteellisessä puutarhassa. Ulla Lehtonen on tästä myös jossain kirjoittanut. Voin kesemmällä laittaa kuvia kukinnoista, nyt ei taida olla koneella. Tämän kuvan perusteella ei ehkä pystyisi karhunlaukasta erottamaankaan.