mollis, jos jakamaan alat niin olen käsi ojolla…
Tekeekö se siemeniä? ;O)
Tekee itäviä siemeniä ja leviää ihan itsekseenkin siemenestä (siis tämä voitonlaukka, vaikka kiinansipuli otsikkona onkin...) Kerättynä ei ole, katsotaan sitten syksymmällä. Kaikenlaista siementä tulee aina nurkkiin kerättyä, voisin joskus vaikka siemenkirjeen perustaa tämän kasvukauden siemenistä, jos jaksan innostua.
Laitoin toisen kuvan Alliumin alle, ei jatketa tässä voitonlaukasta, kun otsikko on harhaanjohtava.
Ostin eilen ruukullisen kiinansipulia. Jos sen nyt laitan sipulimaahani, pitääkö se käydä peittelemässä aina yöksi vai joko kestäisi pikku pakkaset, vai olisiko parempi pitää sisäkasvina vielä joku viikko ja istuttaa myöhemmin ulos?
Löysin kaapista jokin aika sitten avaamattoman siemenpussin, parasta ennen oli jotain 2001. Kaipa itse olen sellaisen jostain tilannut, vuonakaalia näytti olevan samanlainen pussi. Molemmat kylvin ulos pari viikkoa sitteja sipulirivissä ainakin näytti jotain karvoja kasvaneen. Illalla tai huomenna näen tilanteen. Ovat kaksinkertaisen harson alla potagerissa. Vuonankaalinkin kylvin vaikka muistin perukoilla häilyi ajatus, että se pitäisi kylvää vasta heinäkuulla, kuten kiinankaalikin.
Hyvä tieto, että kiinalainen kevätsipuli voisi olla monivuotinen, ei käynyt moinen edes mielessä.
Yritän muistaa syksyllä, jos ilmenee tarvetta. Ruukkuja ja yksi maakellarikin löyyisi talvettamiseen, kävisiköhän se.
Lupasin raportoida kiinansipulin talvehtimisesta. Kylvin sipulit keväällä 2006, esikasvatin sisällä ja siirsin kasvimaalle kesäksi. Syksyllä otin sipulituppaat ruukkuun ja talvetin viileässä, valoisassa paikassa.
Viime kesän 2007 ne kasvoivat taas kasvimaalla ja tuuhettuivat. Osan sipuleista otin taas talvetettavaksi sisätiloihin, mutta vahvimmat jätin maahan. Vielä muutama viikko sitten paikalla oli vain maatuneita varsia, mutta nyt alan olla vakuuttunut että nämä ovat niitä talvehtineita kiinansipuleita!
Lehdet ovat litteät mutteivät mene kourulle kuten talvivalkkarissa, maistuvat valkosipulille.
Minä sain tänä vuonna ensimmäistä kertaa kiinansipulin onnistumaan. Kokeiltu ueampana vuotena.
Nää on kylvetty 16.3 ja ensimmäiset nousi 19.3. 26.3 oli itänyt reippaasti ja piti ottaa peitteenä ollut tuorekelmu pois.
Tänään vasta uskalsin koulia ne ja jaoin useampaan ruukkuun vaan olipa niillä yllättävän sitkeät juuret.
Millä näitä kannattaa lannoittaa?
Kiinansipulin kukinto on hieman hienostuneempi kuin muilla sipuleilla?
Onkos tuossa hyvä valkkarin maku? Ei kellään siemenöisiä ois?
Tipilintu, kyllä niissä selvä valkosipulin maku on.
Siemeniä ei nyt ole, kun viime kesä meni niiden kanssa penkin alle. Eivät ehtineet valmistua, kun kasvi kukki niin myöhään.
Jos jostain saa siemeniä, niin kannattaa vähänkään pohjoisempana asuvan kasvattaa sitä ruukussa pari vuotta (ja talvettaa kellarissa) ennen kasvimaalle istuttamista. Kestää sitten talvia hyvin, mutta ei ihan ensimmäisen kasvukesän jälkeen. Tällaisia kokemuksia on ainakin V vyöhykkeellä.
Siemeniä on ollut vuosittain myynnissä ainakin Anttilan valikoimissa, mielestäni myös muuallakin eli saatavuus on hyvä. Eikä hintakaan ole ollut kuin noin euron/pussi.
Isoäidin kasveilla näkyy myös olevan kiinansipulin siemeniä.
Minä ostin kiinansipulin siemenet ihan vaan tarjoustalosta, hinta oli n. 33 senttiä.
Myös S.G. Nieminen Oy pakkaa ja myydään tuotemerkillä Hortus.
Aika tahmea on kiinaretten alku. tuntuvat kuihtuvan pois kun selkänsä kääntää…
Monivuotinen, varret syötäviä (valkosipulin makuisia pitäisi olla), ruohosipulin tapaan käytetään, valkoinen kukinto. Pitäisi menestyä ihan ulkonakin talven, mutta vielä ei ole kokemuksia kun itsekin vasta kylvin keväällä… Allium tuberosum.
kukkii näin kauniisti jos ei syö,
ei ongelmia talvehtimisen kanssa kuivahkossa paikassa
onpa tosi nätti kukkiessaa. Minun jokin aika sitten kylvämäni ovat kuin harvat vihreät hiukset pystyssä