Sipuli: Pillisipuli, Allium fistulosum

Prismassa on kyllä nyt ollut tosi hyvät siemenvalikoimat (Weibullsin siemeniä). Meille ostettiin mm. parsan siemeniä. Joten voi sieltä ehkä pillisipulikin löytyä. :slight_smile:

Tuossa just katselin Multasormessa “pillisipulin” siemenpussia, ainakaan pussin kuvassa ei ollut oikeita pillisipuleita…

Slurps, pillisipulit oli juur nousseet. Mut ne oli vielä vähän hangen hakkaaman näköisiä, niin antaa niiden ny kasvaa rauhassa hetki, ennen kuin suuhunsa raaskii pistää.

Maatiainen ry:ltä tilasin ja maahan "iskin". Pillisipuli Allium fistulosum. Monivuotinen sipuli. Puolimetriset, ontot lehdet, joiden päässä isot, pyöreät vaaleat kukinnot kesäkuussa. Maku miellyttävän mieto.
Kylvö kasvupaikalle tai lyhyt taimikasvatus ruukussa. Taimiväli 30-40 cm. Aurinkoinen paikka, runsasravinteinen hiekkamultamaa.
Lehtiä käytetään ruoho- ja purjosipulin tavoin ruoissa, salaateissa ja leivän päällä. Myös varsinaisia sipuleita voi käyttää ruoanlaitossa. Kotimaisia siemeniä.
Näin luki pussin kyljessä.

Maatiaiselta mäkin olen omat pillisisipulin siemeneni viime keväänä tilannut. Sieltä saa oikeaa tavaraa.

Hupsista, yhtäkkiä muistin että minulla olisi tuolla itse kerättyjä pillisipulin simeniä… Saa kysellä yv:llä.

Tosikko, miten kasvoivat kylvövuonna, onko jo jonkinlaista tuotosta odotettavissa

tilasin samalla helmivalkosipulia ja käärmeenlaukkaa, onko jollain kokemuksia niistä, täälyä en löytänyt keskustelua kummastakaan

Käväisin tokmannilla. Oli myynnissä Suvipihasarjaa siemepusseja ja oli pillisipulia monivuotista, Allium fistulosum. 0,70e pussi.

Jee…löysin Tarjoustalosta pillisipulin siemeniä (Suvipiha). Ei ole aiemmin osunut silmään missään. Noi Suvipihan siemenet ovat ilmeisesti virolaisia?

Mä olin ostanutkin vahingossa pillisipulin siemeniä, vaikka vihersipulia olin oikeasti ostamassa. Onkohan tämä miten erilainen kun perus vihersipuli?

Nyt kun lueskelin ketjun läpi niin huomasin ostaneeni ihan oikeita vihersipulin siemeniä. Ainakin hyötykasviyhdistys nimeää tuon ostamani lajikkeen ‘White Lisbon’:in vihersipuliksi. Plantagenin pussi vain on nimennyt sen väärin. Ja uskon kyllä paremmin tuota hyötykasviyhdistystä.

Vihersipulia siis hain ja sain, mutta arvatkaan tekiskö nyt sitten mieli sitä pillisipuliakin. Siis sitä ihan oikeeta oikeeta.

Pillisipuli on ihana kasvi. Se on monivuotinen. Käytöltään helpompaa ja ehkä myös paremman makuista kuin ruohosipuli. Ihan lemppari! Ilmasipuli on samantapaista kuin pillisipuli, mutta meillä pillisipulit menestyvät selvästi paremmin kuin ilmasipulit.

Viime kesänä maatiaisen siemenistä kylvetyt pillisipulit tosi surkeita, jokusen pieni “karva” nousee. Nää ei visiin oo mun juttu. Imasipulit on kuiteski ihan ok.

Pillisipuli on kyllä vähintään yhtä helppo kuin ilmasipuli. Odottelehan Paulikki, jospa taimet siitä voimistuvat. Tai sitten saat minulta taimia tai syksyllä kotimaisia siemeniä :slight_smile:

Molemmat, pillisipuli ja ilmasipuli ovat helppoja kasvatettavia, ne vain kasvavat lähes ilman hoitoa vuodesta toiseen. Ja syötävää vihreää vartta tulee enemmän (paksumpaa)  ja aikaisemmin kuin tavallisesta ruohosipulista. Luulen että Paulikillakin on vuoden kuluttua keväällä vihreää syötäväksi asti

Vähäks taidan olla hätänen, mutt ko käyn monta kertaa päiväs zoomaas kasvimaalla , onko mitään tapahtunut, voi minnuu.

Siemenestä kylvettynä pillisipuli on aluksi sellainen ohuen ohut ruoho vaan. Nopeammin pääsee pillisipulin makuun, jos jostain saa juurakon.

Heppaan heti, jos joltain saisin pillisipulin jakopalan.

Nyt niit "ruohoi " on alkanu nousee emämpiki, vitsi et ovat hentoi. Ei niis varmaan tänävuonna voi viel mitään satoa odottaa.

Suvipiha sarjasta löytyy pillisipulin siemeniä. Vapaa Valinnasta löysin.