Sipuli: Pillisipuli, Allium fistulosum

Voiko pillisipulin kukintoja syödä? Siis eihän ne myrkyllisiä ole, mutta miten niitä voi käyttää?

Onko pillisipuli miten voimakaskasvuinen. Eli kannattaako penkkiin laittaa juurimatto ettei rikkaruohot tukahduta sipuleita?

Olisiko kenelläkään ylimääräisiä (muutamaaa) pillisipulin istukkaita. Täältä saisi kodin, nyt vihdoinkin kun olen saanut potageri-innostuksen iskotettua miehelleni ja ensimmäinen loota on nyt tehtynä ja toinen viikon päästä (ah tätä kaupunkilaisen elämää, kun on edes pieni multapläntti käytössä)

Milloin ne kylvetään, voiko laittaa syksyllä maahan. Mulla ei ole kasvatustiloja ollenkaan.

Ruohosipulia mulla on, kiitos vaan tarjouksesta sekä ilmasipuleita. Pillisipulin varret vaan ovat mun herkkua keväällä, nam.

trekooli, kävin kattomassa pillisipuleitani, varmaan sieltä joku sivusipuli irtoaisi lähetettäväksi.

Olisi tosi kiva, jo raaskisit luopua muutamasta;-)

Voi hyvät hyssykät! Talven parvekkeella pienessä ruukussa aikaansa viettänyt pillisipuli pukkaa vihreää! Toki tiesin sen monivuotinen olevan, mutta että kesti kovan pakkasenkin. Ja kuivuuden, sillä unohdin sen ruukun sinne joskus syksyllä… Täällä onkin näköjään käyty aiemmin keskustelua pillisipulilajikkeiden “aitoudesta” ja talvenkestävuudestä. Tämän lajikkeesta ei mulla mitään hajua. Siemenet taisin ostaa viime vuonna Hong Kongista.

Oli varmaan hyvä että multa oli sopivan kuivaa! :slight_smile:

No nyt se sai vähän vettä kiitokseksi :slight_smile:

minulla on tuossa näitä pillisipulin-siemeniä, kun en viitsinyt kylvää niitä kaikkia kerralla. osittain syy on siinä että olin virheelisesti kuvitellut niiden tekevän hieman nopeammin ja tuuhemman maanpäällisen kasvuston. mutta olen ruvennut pohtimaan että kannattaisiko minun sittenkin kylvää loputkin samoin kuin perus ruohosipulin eli suht vieriviereen ja käyttää niitä kuin ruohosipulia sitä mukaan kuin ne kasvavat?
kun lueskellessani tätä viesti-ketjua sain selväksi että kyseessä on pillisipulien-siemenet. ja sain myös käsityksen että ne eivät tee perinteistä sipulijuuresta?
olenkohan saanut nyt väärän käsityksen tästä kasvi-lajikkeesta? vai olenko oikeilla jäljillä?

Tuo on hyvä ajatus että kylvät kaikki maahan ja käytät ruohosipulin tapaan. Muutamia jätät kasvamaan.  Pillispuli tekee aikanaan maan alle sipulin, samaan tapaan kuin esim ryvässipuli.  Ja siitäkin sitä voi sitten jakaa. Tykkään pillisipulista. Siitä saa hyvää vihreää paljon aikaisemmin kuin ruohosipulista

Nyt s​e on tehty pillisipuli-dyno valmiina ja siemenet siroteltuna kuin ruohosipulit vieriviereen ja käytän niitä sitä mukaan kuin kasvavat. Tietenkin pidän ruukussani muutamia yksilöitä koskemattomina että lopulta siementäisivät luonnollisesti uudet alut ja saisin aikaiseksi tavoitteeni jatkuvan omaan käyttöön tulevat kasvikset ympäri vuotisesti. 😁 Tosin minulla o tuo tavoite kaikkien kasvisteni suhteen.

Väistö. Sinulla on oikea asenne noihin kylvöihin. Siis harvennus taimet käyttöön. Minulla on persiljaa ruukuissa. Siitä olen jo käyttänyt kolmisen viikkoa. kesällä muutan isompaan ruukkuun ja vernalle ulos. Syksyllä pakkasten tultua joskus marraskuussa nostan sisälle. tekevät satoa vieläkin ja pääsevät ulos kuukauden kuluttua. Tilliäkin on kasvussa. sitä joutuu kylvämään useimmin. Lopputaimet laitan ulos. Tulee aikaisia siemeniä.Viinisuolaheinä on myös kiitollinen kasvatettava ympäri vuoden. Sen voi ostaa valmiina yrttinä ruokakaupassta, sitten vaan isomaan ruukkuun. Hernen versojen aikakin on nyt. Niistäkin laitan viimeiset melkein kuolleet avomaalle ja saan aikaisia herneitä kesäkeittoon.

kerrteo noista sinun yrtti ym kasvatuksista. Toisten kuvista ja kirjoituksesta saa aina uusia ideoita

Kannattaisiko tuo pillisipuli mieluiten esikasvattaa vai kylvää maahan suoraan?

Oikea pillisipuli on monivuotinen ja sen kun kerran kasvattaa niin satoa saa joka vuosi siitä eteenpäon. Voi joko esikasvattaa tai kylvää suoraan.

Pillisipulin nimellä myydään myös erilaisia kevätsipuleita. Oman kokemukseni mukaan ne ovat tavattoman hidaskasvuisia, eli voisi vaikka esikasvattaa.

Tässä mietin, kun tänä vuonna pillisipulia tulee reilusti, miten sitä voisi “säilöä” talven varalle. Voiko silputtuna pakastaa?
Tai kuivattaa?
Tuoreena olen sitä aina käyttänyt, ja meillä menee sitä paljon yrttisekoituksiin ja ruokiin sellaisenaan.

Ostin viime vuonna Lidlistä pillisipuli Freddyn siemeniä tyyliin 39 snt/pss vai oliko jopa 29snt. Laitoin astiaan ja hyvin kasvoivat. Pahus vaan en syksyllä jaksanut niitä siirtää maahan ja tokihan ne talvella astiassa kupsahtivat. Keväällä laitoin siemeniä suoraan maahan ja jostain syystä olin antanut siemenille parin viikon kylmäkäsittelyn jääkaapissa. Siemenet hain taas Lidlistä edulliseen hintaan. Nousivat jokin aika sitten ja ovat nyt ehkä 5cm pitkiä honteloita. Kovasti toivon, että jaksavat pysyä hengissä. Viime vuonna google löysi todella vähän tuosta Freddystä suomeksi mitään ja eikä nytkään suuremmin löydy (kyllä englantikin taipuu, ei sillä). Hyötykasviyhdistyksen sivuilla on myytävänä ja siellä lukee: “Kylmänkestävä. Saksassa sitä kutsutaan ‘ikuisuussipuliksi’. Aikaisempi lajikenimi ’Winter- hecke’.”

Pillisipulien vieressä olevat kiinansipulit ei pihahdakaan, laitoin ne maahan samaan aikaan.

lajikkeista en tiedä enkä sano mitään. mutta oon tässä kotipuutarhassani tehnyt pientä kokeilua että että miten pillisipuli on paras istuttaa. kaksi ruukkua toiseen vaot ja vähän haju rakoa kaveriin ja toiseen laitoin siemenet vieri-viereen kuin nurmi-matoksi . niin harsosääsket tuhosivat vaolllisen ruukun vaikka kokeen lopputulos oli itselle selvä olisin halunnut kuvata ne erot kuvina. sillä se minkä kylvin nurmimatoksi on antanut  alusta asti jotain koska sitä pitää siistiä sillon tällön etteivät harota joka suuntaan. ja ilmeisesti juuristo tai muu vastaava syy on pitäny harsosääsket kurissa ei ole toukkia näkynyt siinä ruukussa. ja aina kun sipulisi tarvitsevat lisää kasvutilaa saat sitä niille korjaamalle hieman satoa.

Mun pillisipulit käy ja kukkuu hyvin. Luontaista poistumaa on toki pikkutaimiin tullut, mutta nyt on hyvät välit niissä. Olisko pisin ehkä 15cm ja useampi lehtikin tai-mikä-se-on. Kiinansipulit siinä vieressä eivät nousseet ja katoin sen kohdan silputulla heinällä. Mielenkiinnolla seuraan mun pienien pillisipulien taivalta.