Sipuli: Purjosipuli, Allium porrum

Niinhän se taitaa olla. Itse en ole purjoa ikinä kasvattanut.

Niin se on. Ja vaalentaahan se vessapaperikin, niin miksei sitten hylsy. pomppivaa naurua

Mä en multaa koskaan, kun en ymmärrä, miksi valkoista osaa pitäisi olla. Vihreä on terveellisempää.

Sama täällä. Hyvin menee väristä välittämättä alas. ;-)

Siis voda voda voda? Se valkoinen osahan on aivan superherkkua. Ja tietty sitä enemmän siinä on syömistä mitä enemmän sitä valkoista, koska siitä kasvaa paljon pidempi! :smiley:

Purjot on vielä maassa,pitäis kait piankin nostaa ylös?

purjot ei hallasta säiky, kasvavat myöhän lisää kokoa, mutta ensihallan jälkeen ensitilassa herkut on syytä korjata - joskus olen hylännyt liian pienet talveksi niille sijoilleen ja keväällä tuoreen himossa käyttänyt ihmisravinnoksi, eivät jänöille maistuneet ja hyvät purjot löytyikin lautaselle valmistettavaksi

Kuinkas noita purjoja saisi parhaiten säilymään talven yli, kun ei voi kellariinkaan laittaa? Tuli sato korjatuksi eilen, ja nyt on ämpärillinen herkkuja eteisessä. Ei noita voi oikein kerrallakaan kaikkia syödä. :stuck_out_tongue:

Pakastamalla olen säilönyt.

Minä pilkoin ja kuivattelin kuivurissa, koska pakastimeen ei olisi mahtunut.

Mulla kävi samoin kun jollain tuossa aiemmin, eli kyllästyin niitten hentojen heinien kanssa pelehtimään ja oman onnensa nojalle jäivät ja vähän huonoon paikkaan kasvamaan. Enkä oo kyllä ehtiny käydä yhtään kurkkaamassa. Ehkä sitten keväällä käyn katsomassa onko siitä mitään jäljellä.

Minä olen säilyttänyt autotallissa kuivassa turpeessa pitkälle kevättalveen, ihan kesään asti eivät säily, kellarissa ehkä säilyisikin.

Purjosato onnistui hyvin. Ainut ongelma oli, että osa alkoi kukkia ja meni sen myötä aika huonoksi. Ensi vuonna korjaan talteen aikaisemmin, nyt jätin ilmeisesti liian myöhään, vai johtuiko kukkiminen jostain muusta? Tosin vasta pari päivää sitten keräsin viimeksi ja kaikki ei ollut tehnyt kukkavanaa. Todella hyvin kestivät yöpakkasia, turhaan näköjään pelkäsin paleltumista. Näin siis avomaalla. Muutaman jättipurjon istutin myös kasvihuoneeseen, ne jäi pieniksi ohuiksi ruikuiksi, paljon pienemmiksi kuin avomaan tavalliset jotka oli pulleita ja isoja.

Kellari olisi ihana, nyt pakastin purjot. Voi kun muistaisin ensi vuonna tuon Inkin tavan, sitä pitää kokeilla.

Kukkiiko purjo?? Kuunaan kuullutkaan 8O Kuivaus on pätevä konsti myös purjolle, säilyy vuosia.

Reilusti yli metrin korkeuteen niistä tunki paksut kukkavanat. En mäkään sitä tiennyt. Se kukkavana tuli sieltä purjon keskeltä ja halkaisi tilaa itselleen niin että multa pääsi joka väliin. Mutta ei siis jokaisessa, ehkä noin puolet kukki. Mitä mahdoin tehdä pieleen? Vai olisiko vain pitänyt korjata kaikki aikaisemmin? Kasvihuoneessa ei siis kukinnasta tietoakaan, mutta ei ne muutoinkaan kasvaneet siellä niin hyvin kuin ulkona.

Jostainhan niiden siementen on tultava, ei ole vaan tullut koskaan eteen moista. Ilmeisesti lajike on sitten ollut joku aikainen.

Mun opus sanoo, että kannattaa kasvattaa useampaa eri lajia alkuun ja valita se, jonka kasvukausi on pisin, jolloin koko kasvukauden voi hyödyntää. Noi kukkineet olisi pitänyt korjata riittävän ajoissa eli ennen kukkimista.

Tai syyskuu liian lämmin, että ehti poikkeuksellisesti kukkimaan. :-)

[ Kohta viljellään ulkona trooppisia lajeja. ;-) ]

tavallinen sipuli virittyy kukkaan, jos istukassipulit laittaa liian aikaisin kylmään maahan/kasvukauden alku on kovin kylmä. - olisiko purjolla sama? vrt kasvihuoneen lämpimässä ei kukkinut.

Omat taimenrääpäleet taisin pistää maahan reilusti kesäkuun puolella…ei niistä kyllä mitään jättipurjoja tullut vaikka piti, mutta purjoja kuitenkin ;D