Oliko sulla kasvihuoneessa päivän ylimmän ja yön alimman lämpötilan ero suurempi vai pienempi kuin pihalla? Eikös vuorokausirytmi kiihdyttä syksyllä kasvia tuottamaan siemenet ennen talvea?
Voisiko olla siittä johtuvaa istutin yli 100 tavallista sipuli keväällä samaan aikaan ja 5 niistä kukki.
Mä en saanu omiani maahan ollenkaan. Ruukkuihin kuolivat.
Ensi keväänä otetaan uudelleen vauhtia. Joo.
minä luulen,että tuo purjontaimien kasvattamisen vaikeus johtuu valon määrästä tai valon laadusta.puutarhalla purjot kylvetään laatikoihin ehkä joskus maaliskuun puolenvälin maissa ja koulataan huhtikuulla laatikoihin noin 4-5cm välein ja kesäkuun alussa on tukevat myyntikelpoiset taimet.ei ne mitään erityistä vaadi mielestäni.varmaan se kasvihuoneen lämpö-kosteus ja kokopäivän valo kasvattaa ne.ei niille mitään lisä valoa anneta.en ole koskaan yrittänyt kotona kasvattaa.
Siemenpussista tai puutarhalehdestä luin, että pitkäksi venähtänyt purjon taimi kannattaa katkaista - n. kolmasosa pois. Sillä tavalla minulle tuli tanakammat taimet.
Pitkän kasvuajan tarvitsee ja on kylvettävä jo maaliskuulla taimet - kasvu loppuu syksyn kylmiin vaikka ei palellukaan pakkasissa. Täälläkin ylempänä se kestää jopa talven yli, kukkii sitten toisena kesänä normaalisti.
Jaahans. Pitääkin sitten ensi kesänä koittaa uudelleen ja hoidella ahkerammin noita pieniä hentoisia heiniä.
Tänään kylvin hentoisten heinien siemenet. Eli siis toisinsanoen purjosipulit. Jos tänä vuonna hoitelis paremmin noita purjoja niin ei jäis pelkiksi heiniksi vaan saatais niihin vähän kokoakin.
Eikö kukaan muu tänä vuonna kasvata purjoja?
Ai niin, mä olen unohtanut koko purjon! Mulla on kyllä kesälajiketta, se ehkä ehtii nopeammin, vai miten on?
Tarkoitus olisi kylvää, mutta aattelin laittaa vasta huhtikuun alussa. Taidanpan kaivaa siemenpussin esille illalla.
Purjot alkavat itää. Pian pääsevät muitten sipuleiden seuraksi hieman viileämpään.
Muutamia lenkkejä näkyy munkin kylvöksissä. Laiskasti tulee pintaan.
nii pitääkö noita nyt sit latvoa jo? ovat jotain 10 cm pituisia…
Ei kai niitä latvota, kuvittelisin…
Eiks noi purjot nimenomaan latvota. En oo varma, pitää kattoo ehkä jostain kirjasta.
Keittiöpuutarhuri sanoo, että: Taimista tulee voimakkaampia, kun niiden juuria ja lehtiä typistetään ennen istutusta.
Eli tuosta päätellen, jos siis ymmärsin oikein, latvomisella ei taida olla mikään kova kiire.
Juu, purjoja kasvatellaan joka vuosi, kylvin ne tosi aikaisin ja silti ne ovat sellaisia tikkuja, minusta hitaita kasvatettavia. Ihme tapahtuu sitten kun ulos istuttaa keväällä, ne kasvavat ja pulskistuvat syksyksi ihan normaaleiksi.
Kuka osaa kasvattaa oikein purjoja, kerroppa kasvatuksen salaisuudet.
Oli ensi kertaa purjoa viime kesänä, ostin valmiita taimia torilta. Pakastin lasipurkkeihin, mitä en kerennyt kesän aikana käyttää. Ainoa sipuli jota jotenkuten voin käyttää.
Pysyykö, kitikat, purjon hajut lasipurkissa? Folio ja monet muovipussit ei kyllä riitä varjelemaan jäätelöitä purjoaromeilta.
Mä olen kyllä pakastanut purjon valmiiksileikattuina siivuina ihan vain Minigripissä, enkä ole huomannut makujen siirtymistä.
Tosin meillä ei jäätelö säily pakastimessa niin kauaa että ehtisi makua mistään ottaa
Purjo toimii erittäin hyvin kuivattuna.