Veikkaisin Ritterina, että olen liian kuivassa paikassa yrittänyt purjoa kasvattaa. Yleensä olen tuupannut ne säälittävät heinänkorren näköiset “mukataimet” johonkin joutomaan tapaiseen. Eli en ole erityisesti paneutunut kasvattamaan niistä oikeasti isoja. Olen yleensä pettynyt jo taimikasvatuvaiheessa niiden pienuuteen ja honteluuteen. En ole erityisen etevä taimikasvattaja, jos se nyt on vielä jollekin epäselvää ![]()
Sekavasssa sepustuksessani tarkoitukseni ei ollut esittää että purjoja kasvatettaisiin kasvihuoneessa vaan viittaukset kasvihuoneeseen tarkoittivat osaltani vain taimivaihetta. Jossa suurin henkilökohtinen puutteeni onkin.
Koulin purjot ja napsin juuret lyhyimmiksi ja latvoin , selvästi reipastuivat.
No jopas, siellä kasvimaalla ne viimevuotiset pikkupikkupurjot ovatkin ihan hengissä lehtien alla. Peittelenkö takaisin vai mahtavatko joka tapuksessa kuolla kuitenkin pian? Ovat siis kutakuinkin sentin paksuisia.
Hihhei… Minun purjot on tänä vuonna jo yhtä isoja, kun mitä niistä tuli viimevuonna koko kesän aikana. Olivat kyllä aika huonolla hoidolla viimeksi, kun minäkin hermostuin jo niihin taimivaiheessa ja vain kuoppasin jonnekin reunoille enkä niihin juuri sen enempää tarmoa laittanut. Tänä vuonna istutin pikkuiset hentuloiset taimet kasvimaalle kunnon aurinkoiseen paikkaan ja vakoon laitoin kasvamaan, jotta saan sitten peiteltyä enemmän. Kohta vois muutamiin pujotella vaikka niitä vessapaperirullia. Miten ne rullat saa pysymään paikoillaan tuolla suomen suven hurjassa myrskytuulessa? Onko kellään kokemuksia? Upotatteko ne rullat maahan ja mullataanko sieltä vielä rullan sisältä, vai riittääkö vain että siinä on se rulla pelkästään. Ekkä mun taimet on vielä vähän liian pienoisia kuitenkin rullille, kun tulee tällaisia ongelmia vastaan ![]()
Eilen kuvailin myös purjoa. Kattokaa nyt miten komeita.Hyvä jos ruohosipulia isompia. No isompia kuitenkin kun mitä viimevuonna.

Ei huolta, kyllä nuo purjot vielä talveen mennessä pulskistuu, jos haluat valkoista vartta kannattaa purjo silloin tällöin mullata reulusti.
Juu, varmasti pulskistuu, kun ovat tänä vuonna päässeet aurinkoisemmalle paikallekin. Ja on tarkoitus kyllä niitä pikkuhiljaa multailla. Istutin ne vakoonkin ihan sitä varten. Jostain kirjasta luin, että purjon voi pujottaa vessapaperirullan hylsyyn, eli sitten kun tuo vako alkaa olla täynnä ja purjot paksumpia, ajattelin koittaa toimiiko tämä systeemi.
Purjo kasvaa oikeastaan paremmin kuin koskaan. Multaamaan en ole ehtinyt. Toivottavasti eivät jää maahan talvehtimaan kuten usein on käynyt. Talvi on yllättänyt!
Purjopuolella näyttää olevan hiljaisempaa. Ajattelin etten tänä vuonna laita enää ollenkaan, kun kaksi onnetonta yritystä on takana. Toisinsanoen viimesyksynä oli niin paljon kaikkea muuta puuhaa, että purjot unohtuivat syksyllä kokonaan ja jäivät lumien alle.
Mutta päätin kuitenkin sitten yrittää ja tänään laitoin itämään parisenkymmentä siementä. Ehkä kolmas kerta todensanoo, niinkun sanotaan. Vähän ehkä myöhäinen kylvöajankohta jo purjolle, ainakin siemenpussukan mukaan, mutta yrittänyttä ei laiteta.
Jaa, että myöhäinen ajankohta.
Olen kanssa ollut kahden vaiheilla laitanko vai en. Viime vuonna kaikesta paapomisesta huolimatta sain kynän paksuisia onnettomia huiskaleita. Kasvatusaika oli pitkä ja kannettiin vettä ja lannoitusta niille. Jotenkin oli vähän tylsä homma ja jos nyt alkaa olla myöhäistä… Toisaalta omat purjot voisivat olla herkkua. =D Ja viekö lopulta muutama purjo niin paljon tilaa.
Pitäiskö nuo purjon huiskaletaimet latvoa, vai ymmärsinkö oikein edellisen sivun lumin viestin?
Muoks: nyt alotin eka sivulta, ja niinhän siellä kehotetaan tekemään :D. On jo kolkyt vuotta siitä kun näiden kasvatusta koulussa opiskelin, joten unhoittuu taidot.
Alcearosea mun pussukassa lukee, että kylvö maaliskuulla, mutta ajattelin vielä keretä kuitenkin.
Millä lannoitatte purjoa? Nyt kun nuo ovat tuollaisia yksittäin istutettuja “raeruohoja”, näyttäisivät lannoitusta kaipailevan.
kananpeellä
Kannattaako kananpeetä laittaa jo nyt? Omani ovat honteloita ja noin 5-7 cm pituisia. Ensimmäistä kertaa purjosipulia kasvattelen.
Purjo on talvehtinut lumen alla. Jatkaako se siitä oikeasti kasvua ? Kysyy täysin kokematon purjon kasvattaja.
Ja kun sipuleissa ollaan, eikö kenelläkään ole kiinansipulia ( kiinalainen valkosipuli ? ) ? Pientä alkua kaipaisin kokeiluun.
Ainakin mulla jatkoi, mutta joku ötökkä oli ne sisäpuolelta sitten syönyt.
No, annan kasvaa, mutta syötävää ei välttämättä siitä saa. Onpahan taas uusi kokeilu ![]()
Jokos purjoa uskaltaisi hieman ulkoiluttaa aurinkoisena päivänä?