Kaipa milloin vaan ja useamman kerran kesässäkin tai aina kun haraat. Tosin itse en purjojani erityisemmin multaa paitsi istutan ne kyllä aika syvään. Sitten paljon ruohosilppua ympärille, kun ovat sen verran vahvistuneet, että pystyy laittamaan. Multaus on sitä varten, jos haluaa pitkästi sitä vaaleaa osaa purjoon.
Ensi kerran purjoa kasvatan ja ostin valmiit taimet. Nyt latvat ovat pehmenneet ja roikkuvat alaspäin. Onko sen merkki,että purjot on korjattavissa talteen.
eipä taida olla. purjohan korjataan sipuleista viimeisimpänä ensimmäisten pakkasöitten jälkeen yleensä vasta lokakuussa.
ja usein se jopa talvehtii, jos ei ehdi syömään
Hei
En löytänyt googlettamalla kunnon vastausta; Vuoden (jep, aina niitä jää sinne muitten kasvien sekaan…) maassa olleeseen purjosipuliin on tullut isot pallomaiset "kukat" ja yksi niistä jopa tehnyt sitten kummia "piikkejä" palloonsa… Eli näistäkö palloista voin ottaa ensi vuodeksi purjon siemeniä?Mistä tiedän että ovat kypsiä? Maistuvat muuten ihan purjosipulilta ne "siemenetkin;)"
Ihmettelee alottelija
En tiedä minkä näköisiä purjon kukinnot ovat, mutta siemenet ovat kuitenkin pienehköjä, kiiltäviä ja mustia. Yleensä sipuleilla on pienet (valkoiset) kukat joiden jälkeen muodostuu siemenkota. Kota aukeaa kun siemenet ovat kypsiä. Eli jos saat mustia siemeniä varistettua, siemenet ovat kypsyneet.
Tuomipihlaja, kiinnostaisi tietää miten kasvatat purjosipulit. Kylvö, taimikasvatus, istutus, kasvuolot ? Tekisi mieli yrittää vielä purjoa kasvattaa mutta aiempi kokeilu oli aikalailla turhauttava ja huomasin kirjoittaneeni tännekin ketjuun että ei koskaan enää.
Nyt kummiskin olen huomannut että se on keitettynä suurta herkkua, ja ajattelin että jos kummiskin vielä yrittäisin.
Minä kasvatin purjoa viime kesänä ensimmäistä kertaa, ja se onnistui alkuhankaluuksien jälkeen hyvin. Pidin ensin kylvöstä liian lämpimässä, eivätkä siement itäneet ollenkaan. 20 asteessa itivät hyvin, sekä alkuperäinen että uusintakylvös.
Kylvin siemenet margariinirasiaan. Koulin taimet muovin väliin, ja rullasin muovin paketiksi. Pikkutaimet kasvoivat hyvin paketissa, paketit olivat toukokuun kasvihuoneessa. Kesäkuussa istutin taimet ulos. Loppukesän ne kasvoivat ruohosilpulla katettuna, en tehnyt niille mitään erikoiskommervenkkejä.
Sato oli runsas 
Tässä kasvatuspaketti loppuvaiheessa. 
Nuu, kiva saada kertoa purjosipulin kasvatuksestani. Purjo on herkkua kaikin tavoin
. Kokonaiset purjot uunissa tai pannulla haudutettuina, wokattuna ja keitettynä, raakana salaateissa. Ihana loppusyksyn ja talven salaateissa, kun ei ole niin väkevää kuin tavallinen sipuli.
Purjon kasvatus ei ole mielestäni vaikeaa, kunhan on vahva maa. Tarvitsee siis ravinteita, jos haluaa, että purjot kasvaa oikein paksuiksi (jolloin ne on myös maultaan miedompia ja siis parempia esim. salaateissa ja muutenkin). Ja tarvitsee aikaa. Taimikasvatus aloitetaan suht aikaisin ja sato korjataan myöhään.
Viime keväänä kylvin siemenet 26.2. Aikaisemmin kasvatin noin 50 purjoa, mutta nykyisin enää 20. Meidän kellarissa eivät säily ihan hirveän pitkälle. Käsittääkseni kellari on liian kostea purjoille (ja myös kaaleille), jotta säilyisivät pitkälle kevääseen. Mulla on sellainen ilmeisesti mansikantaimia ostaessa tullut taimipottijuttu, jossa on kymmenen pientä pottia. Siihen kylvän siemeniä melko reilusti, ehkä 6-8 siementä per potti (ei kyllä tarttis näin paljoa, mutta silti yksi siemenpussi kestää useamman vuoden). Talouskelmua pidän päällä, kunnes itävät. Kylvän aika lähelle pintaa, kun siemenet ovat kuitenkin melko pieniä. Kun ovat kasvaneet jonkinmoiseksi "heiniksi" nyppään liiat pois, niin että kaksi riittävästi toisistaan erillään olevaa jäävät kasvamaan per potti. Nuo kaksi painan samalla reilusti syvemmälle multaan, kun usein ovat tosi heiveröisesti kasvualustassaan kiinni. Sitten vaan kasvatellaan. Maahan olen istuttanut toukokuun puolenvälin jälkeen ennen kesäkuun alkua. Teen pienellä puutarhakuokalla vaot johon taimet istutan yksitellen jokaisen, eli jaan potin aina kahtia. Usein mullat irtoaa taimista ja ne ovat aivan paljasjuurisia hentuloita, kun ne istuttaa, mutta ei se haittaa. Sitten vako umpeen eli purjo menee aika syvälle, vain osa näkyy pinnalla. Monet leikkaa purjoja taimikasvatusvaiheessa, itse olen sen vaiheen jättänyt väliin. n. 90-100 cm leveässä penkissä mulla on ollut kolme riviä, joissa taimet n. 20-25 cm:n välein. Ruohosilppua päälle…sitten ei taimia näy enää ollenkaan
Kerran pari ruohosilppua lisää kesän aikana ja kun kasvavat voi laittaa jo paksumman kerroksen. Sadon olen korjannut aivan viimeisten joukossa lokakuussa. Menneenä syksynä kun oli niin lämmintä taisi olla jo marraskuun puoli.
Yhtä hyvin voi tietysti kylvää yhteen astiaan ja koulia sitten omiin potteihinsa. Minä en vaan tykkää koulimisesta, ja luulen (luulottelen
pääseväni nopeammin.
Kaisaliisa, mielenkiintoinen sinun tapasi kasvattaa purjon taimet. En ihan kyllä käsittänyt. Ovatko muoviin pakattuna maitotölkissä koko kasvatusajan? Onko niillä multaa?
Tuossa on siis ensin n. 40 cm levyinen muovisuikale, jonka ylempään puoliskoon levitän ohuelti mullan. Laitan pikkutaimet mullan päälle ja hieman multaa vielä taimien päälle. Sitten muovin alaosa taitetaan päälle, ja paketti rullataan. Paketti maitopurkkiin tai muuhun ruukkuun, kastellaan silloin tällöin varovasti (muovissa ei ole reikiä). Tässä paketissa taimet olivat pari kuukautta, en oikein muista… Siis koulimisesta istutukseen. Latvoin taimia ainakin kerran.
Tuosta ne on helppo istuttaa.
Kiitos selvityksestä. Nyt käsitin hyvin. Hienostihan ovat kasvaneet niin vähässä mullassa ja tilassa!
Vievät tosi vähän tilaa! Tuossa oli ainakin neljäkymmentä tainta, parikymmentä aina purkissaan. Noin niille saa myös syvän multatilan.
Minä muuten säilöin purjot pakastamalla kokonaisena. Jäisestä purjosta on kätevä leikata renkaita isolla terävällä veitsellä.
Pienessä mietinnässä on ollut se, että jos vähän lisäisi purjojen viljelystä ja tuon lisämäärän sitten pakastaisi. Tuo kaksikymmentä on ollut meille kaksistaan sellainen määrä, jonka juuri ehdimme syödä ennen kuin alkavat mennä huonoiksi meidän kellarissa. Jostain muusta pitäisi sitten kyllä vähentää, kun ongelmana on ylituotanto ![]()
Mielenkiintoinen tuo Kaisaliisan konsti. Elmukelmuako käytit?
Tuolla samalla konstillahan voisi varmaan esikasvattaa muitakin sipulikasveja.
Taidan kastelussa olla sen verran huolimaton, että ei ehkä minulta onnistuisi reiättömässä muovissa. Ja koulinta pitää kumminkin tehdä, mikähän minua siinä niin laiskottaa :DD. Voipi olla, että ensi keväänä jätän potteihini 3 tainta kuhunkin ja n. kymmenen purjoa sitten pakastan.
Tämän keskustelun rohkaisemana taidan minäkin yrittää uudestaan purjontaimenkasvatusta siemenistä. Kerran aiemmin olen kokeillut ja huonosti kävi, siirryin silloin toritaimiin. Nuun tavoin vannoin, että en enää ikinä yritä purjoa siemenistä, mutta niin se mieli muuttuu, kun aika riittävästi kultaa muistot. (Ja saahan niitä valmiita taimia sit alkukesästä, jos ei itseltä onnistu.)
Nuu ja Tosikko, mikä vaihe oli se, missä meni jotenkin pieleen? Siis taimikasvatuksessa ilmeisesti. Eivätkö itäneet vai mikä tuli?
Varmasti kannattaa vielä koittaa uudestaan
! Jos tulee ongelmia, niin mietitään sitten täällä yhteistuumin
.
Itivät, mutta mulla jäivät laihoiksi ja honteloiksi. Ja kun ulos istutin, niin kituuttivat aikansa yhtä mitättöminä ja kuolivat pois. Mutta silloin mulla oli esikasvatuksesta vain vähän kokemusta, saatoin tehdä paljon asioita väärin / huonosti.
Liekö meillä Tosikon kanssa ollut samat ongelmat "heinien" kasvatuksen kanssa, tiedä häntä. Muistaakseni tuntui silloin vaan ihan turhalta ajan haaskaukselta kasvattaa ohuempaakin ohuempaa heinää, ja lopputuloskaan ei ollut kummoisen palkitseva eli en koskaan saanut edes ohutta purjoa nostettua maasta.
Jos nyt kummiskin kokeilisi vielä kerran… Vaikka voidaan tosiaan joutua miettimään yhteistuumin… ![]()
Aika ohuitahan ne purjonheinät vielä istutusvaiheessa ovat. Mutta on se kuitenkin niin, että mitä paksummiksi ne saa jo taimivaiheessa, niin sitä jöötimpiä niistä tulee. En osaa sitten sanoa, että onko taimikasvatuksessa tärkeää vain pitkä aika vai hyötyvätkö jo taimikasvatuksen aikana ravinteikkaasta maasta. Olen tehnyt aina kaikki kylvöni tähän omatekemäämme multaan (nurmesta peräisin olevaa savea, hiekkaa, hevonpeeturvetta ja kalkkia), joten minulla ei ole vertailukohtaa varsinaisiin kylvömultiin, jotka ovat aikalailla erilaista käsittääkseni.
Kasvatan purjot valkosipulipenkin päässä, joten ovat saaneet yhtä vahvan (siis ravinteikkaan) maan kuin valkkarit, eli tosi vahvan. Parhaimmillaan ovat olleet läpimitaltaan ehkä jopa 7 cm, mutta aina on niitäkin, jotka ehtivät vain 3 cm:n läpimittaan.
Ehkä se ei tunnu niin pahalta kasvattaa ohuita heiniä, jos sen tekee niin, että ei kasvata vain yhtä sellaista per potti. Kaisa-liisallahan ne näyttivät olevan aika tiheässä siinä muovijutskassa ja itsekin olen kasvattanut kahta samassa aika pienessä potissa. Ja nyt sitten jo suunnittelin kasvattavani kolme samassa potissa.
Vielä lisäys, kun luin Tosikon viestin uudestaan: Ne hennot pienet taimet saattoivat ehkä kuivua auringon porotuksessa ja kuolla pois. Kannattaa haudata taimet syvemmälle maahan ja vielä sitä ruohosilppuakin, jotta voivat suojassa juurtua ja kasvattaa lisääkin juuria. Kasvettuaan vähän eivät enää ole niin herkkiä. Mitä hennompia istutettavat taimet ovat sitä herkempiä ne tietty ovat.