Ostin pussillisen ruohosipulin siemeniä ja nyt rupesi mietityttämään. Millaiseen purkkiin niitä kannattaisi kylvää? Aiemmat yritykset on kaatunut samalla tavalla kuin ohuet taimetkin. Eli kuinka saan ruohosipulista semmoisia tanakoita varsia ja tuuhean puskan? Parvekkeelle olen perustamassa pientä hyötyputarhaa, mutta idätys täytyisi vielä varmaan hoitaa sisällä...
Tulipa sekava viesti, mutta toivottavasti saatte asian ymmärretyksi.
Ruohosipuli kyllä vahvistuu sitten kun taimet istuttaa isompaan purkkiin. Aika huitukoita ne siementaimet ovat ja jos ne tuntuvat liian hennoilta, ne voi hyvin latvoa - ehkä noin kolmas osa pois. Ja ne latvathan voi laittaa vaikka salaattiin...
Muistan lukeneeni ettei ruohosipulia sais vielä ekana kesänä korjata, että se alkaa kasvaa kunnolla. Mä kylvin viime keväänä enkä uskaltanut sitten paljoa sitä kyättää. Nyt näyttää jo hyvin kasvavan kasvihuoneeni yrttipenkissä. Jospa sitten jo tänä kesänä sitä tohdin käyttää enemmän...
Sakohaas nyt joku, jolla joka kesä ruohosipulimättäät ovat koko ajan tuuheina ja tummanvihreinä, että pitääkö kukinta estää ja jos ei estä, niin voiko vai eikö saa leikata maantasalle mätästä välillä? Joskus ruohosipulini ovat voimissaan ja joskus ei ollenkaan. En ole perillä, mikä olisi se ainoa oikea tapa vaalia ruohosipulimättäitään niin, että satoa olisi kerättäväksi myös loppukesällä.
Kuuluuko sille voimakas vai tavallinen multa, vaatiiko se kastelua vai ei, onko se auringon vai puolivarjon kasvi...
No mää nyt sitten olen se joku. Meillä kun on tämä kuiva hiekkainen maa,niin täällä heikosti on ruohosipuli menestynyt. Puolivarjo varmaankin olisi paras paikka kasvulle ja puoli-savinenmaa joka oli mulla entisessä pihassa,siellä oli paljon rehevänpää kuin täällä. En ole niitä mitenkään leikellyt alas,siitä vaan leikellyt tarpeeseen:)
Mökillämme Villa Sukassa kasvaa ruohosipuli kovalla savikkopihalla kohopenkissä upeasti. Kesäisin se saa muutamaan kertaan ruohosilppua juurellensa eikä muuta ja hyvin menestyy. Saa kukkia ja komeasti kukkiikin! Sitä tulee vain kovin vähän käytettyä kun vieressänsä kasvaa pöheikkö pilli-ja ilmasipuleita ( joista, siis ilmasipulista kiitos mai.lee!), niistä kun saa sipulinvartta koko kesän. Paikka on aurinkoinen ja kuiva.
Ruohosipulin maku muuttuu puisevaksi jos sen päästää kukkimaan. Ei me muuten oo mitään eroo huomattu. Tarpeeseen on leikattu eikä muuta. Minulla on savimaassa keskipäivävarjossa, anopilla parvekelaatikossa etelän reunalla. Tosin on mulla sitä kyllä heinikon seassa, vanhalla mansikkamalla, kiven kupeessa ja jossakin alumiiniruukussakin. Se on vissiin vähä viliintynyt tuolla mökillä...
Savikossa minulla kasvaa ja koska pehkoja on monta, en ole koskaan tullut leikanneeksi kaikkea maata myöten. Kukkiva puskakin lykkää kukkimattomia varsia, joten kyllä satoa saa vaikka antaa kukkiakin - kukkavarsi kyllä on syömäkelvoton, ainakin raakana. Kukkia kun antaa, saapi sitten seuraavana kesänä laajennusaineksia ruohosipulikasvustolleen siementaimista, jos yksi tupas tuppaa olla liian pikkuinen. Minullahan sitä on siemenistä kasvatettu rivistö tuolla heinittyneellä yrttimaalla, kukkii joka kesä ja sipuliruudussa nyt taistelevat elintilasta juolavehnä ja ruohosipuli - ihan varma en ole kumpi on voitolla
tureenapysyvän ruoholipulipuskan salaisuus on, että niitä on monta. kun yhden leikkaa 5 cm sänkeen se ehtii tuuhettua ennenkuin on viimeisen vuoro. minulla on potager tyyppinen kasvimaa, jossa on ruohosipulilla reunustettu polku, oikein komea kun kukkii. syötävät on vähän sivummalla, nämä näkyvillä olevat on íhan rehentelyä varten
Tuosta ruohosipulin lannoituksesta vielä: Itse en juuri lannoitteilla lannoittele, kesäkauden laitan juurellensa ruohosilppua (kuten myös ilma-ja pillisipuleillekin), heinäkuun loppupuolella herkiän jo siitäkin. On se aika ytyä ainetta tuo ruohosilppu, ainakin sipulimaan kasvusta päätellen. Ja kohopenkin massa kasvaa vuosi vuodelta kaiken hyvän lisäksi.
Nanikalle mökkini Villa Sukan nimestä: Meistäkin nimi on TOSI mainio, ja kaiken kukkuraksi mökille tosi sopiva. Saimme sen mökin kaupan mukana, siis edellinen omistaja oli, taiteilijasielu kun on, nimennyt mökin näin.
Minulla lisätty ruohosipulia siten, että ostettu yrtti ruukussa, juuret istutettu maahan. Lähteeköhän tähän aikaan? Jos vaikka sisällä kasvattaisi alun. On ainakin isompi alku, kuin kylväen.
anita: Jos meinaat että kylvät ne suoraan siihen ruukkuun missä meinaat antaa kasvaakin niin kylvä noin kahden sentin päähän toisistaan. Ei tarvii sit ihan heti olla harventamassa niitä kun ne alkaa "puskaantua". Toki voi tiheämpäänkin kylvää, kuhan ei ihan vieri viereen ja muistaa sit sen harvennuksen tai koulinnan.
Ruohosipuli on siitä helppo että kunhan sen saa kasvuun niin se ei vähästä närkästy... ainakaan miun ikkunalaudalla ei oo protestoinut vaikka luulisi että tässä saunassa.. paitsi talvella. Onnistuin tappamaan viimekevään ruohosipulini kun olin joulun ja uuden vuoden lomalla.
Vuokkiksen tyyliä kokeilen aina sillon tällön, mutta jotenkin ne vaan aina kuolee. Onkohan Joensuun yrttitaimet jotenkin huonompia kun muualla (niissä taimissahan se vika olikin ).
Tuoretta ruohosipulia löytyi kuin löytyikin terassin vierestä, lunta on muualla ja yöllälin -9 astetta, IV vyöhykkeen kevättä siis eletään. Englantilaisen puutarhan idea sotkea kukat ja syötävät samaan kukkapenkkiin on ihana näin keväällä, pillisipuli ja ilmasipuli listalla seuraavaksi. Näille kevään ensiherkuille kuuluu ehdottomasti lämpimin ja ensimäiseksi sulava paikka.
Tämä ruukku oli jo ylösalaisin bioroskiksen päällä, kun tajusin nähneeni vihreää! Kuivatin ja pakastin koko rehun talvella parvekkeella ja nyt olin unohtanut sen kuivumaan ja odottamaan kompostoitumista. Eihän mitään mikä osoittaa tuollaista sitkeyttä voi hävittää
Ja minä hoksasin lopulta, mikä minun ruohosipulejani mättää, kun niiden ohi tänään taas puuhamaahan kuljin: Ne ovat jääneet aivan liian varjoon, sillä olen ne siirtänyt marjapensaiden taakse. Onhan minulla niille tarjolla ihan hyvät paikat kasvihuoneen molemmin puolin siinä laiturin kupeessa.