Sipuli: Ruohosipuli, Allium schoenoprasum

Allium Altaicum

Jonkunlainen ruohosipulihan tääkin:

14.2 kylvin 10 kpl Allium Altaicumia.
18.2 oli yx itänyt. (10%)
26.3 oli kolme itänyt. (30%)
3.3 oli 6 itänyt, joista multasin kolme. (60 %)
19.3 oli kaheksan itänyt ja 2 yritti tehdä toista "lehteä". (80%)
17.4 kolme oli koulittavissa.
29.4 Kävi verannalla ulkoilemassa.
4.5 kaksi elossa. (20 %)
9.5 yksi elossa. (10 %)
27.5 voi sanoa, että ainoassa jäljellä olevassa on kaksi lehteä.
31.5 voimistuu.
1.6 päässyt kylmään kasvariin.
21.7 selvästi elää syksyyn, kun vahvistuu.
Talvehtiminen: ???

Tästä pitäs saada monivuotinen ruokayrtti. :-/

suur-suomi-sipuli tääkin. ;-) ?????

Säilöntäkausi aloitettu.

Help! Ruohosipuleihini on iskenyt jokin tauti. Oransseja laikkuja varsissa lisääntyvissä määrin. Jokin ruosteko kyseessä? Ja miten toimitaan? Riittääkö että varret leikataan ja roskiin vai meneekö koko kasvit juurineen kaatopaikalle ja iskeekö päälle sipulinkasvatuskielto. Iiiiik, paniikki, paniikki…

Ovatko ihan vain laikkuja vai voisiko olla rykelmä oransseja munia?  Liljakukko munii myös ruohosipuliin. Juuri viime viikolla tapasin yhden kuoriasen ruohosipuliltani ja samalla poistin muutama munarykelmää.

Jossain puutarhaohjelmassa kyllä kerrottiin, että se ruohosipulilla viihtyvä kukko ei ole liljakukko, vaan sen sukulainen - nyt en nimeä muista. Kuitenkin, sen jalat ovat yläosastaan punaiset, kun taas liljakukon jalat ovat kokonaan mustat. Tää ruohosipulilla viihtyvä on ihan kotoperäinen ja suht vaaraton kuoriainen.

No kiitos, tuota en tiennytkään. Liljoissa en ole kukkoja tavannutkaan, mutta tuo ruohosipulilta bongaamani vain näytti siltä ja olen jostakin kuullut sen iskevän myös ruohosipuliin. Jalkoja en sen tarkemmin ehtinyt tutkailla :slight_smile: Mitä tarkoitat tuolla "suht vaaraton"? Reikiä ainakin tekee ruohosipulin varsiin ja varsi taittuu. muoks: Pöh siis lehtiin.

No niin, otus tunnistettu (ja nitistetty). Tällä kertaa talvivalkosipulilla, jalat olivat punaiset, joten hän oli kielokukko, Lilioceris merdigera. Samoja oransseja rykelmiä kuin ruohosipulilla löytyi pari myös valkosipuleilta. (Lajinimi merdigera muuten takoittaa "paskaa kantavaa", toukkahan kantaa paskat selässään naamioidakseen itsensä, kuten kielokukon toukkakin… että tällaistakin mielenkiintoista.)

Ovat oikein laikkuja, ja huomasin saman ukkolaukoissa jotka ovat toisella puolella pihaa! Olisikos kellään tietoa riittääkö jos leikkaan vain matalaksi vai onko tauti maassa ja sipuleissa?

Onko kukaan onnistunut kuivaamaan ruohosipulia niin, ettei se muutu kuivaessaan keltaiseksi?

Mie olen aina pakastanut pienenä silppuna.

Mulla ei oo koskaan kellastunut kuivatessa. En oo koskaan törmännyt tuollaiseen värin vaihtumiseen.    .
    .

On pysynyt vihreänä (toki tummuu/harmaantuu hiukan) minullakin, kun olen uunissa kuivannut. Leikon pikku pätkiksi ja laitan leivinpaperin päälle pellille. Uunissa max 50 astetta ja luukku pikkuisen auki. Mulla vielä kiertoilma päällä. Kuivuu tosi nopeasti. Kun ovat kunnolla kuivia, on helppo murentaa (jos tarvitsee pienentää) lasipurkkiin tai missä sitten säilyttääkin.

Täytyy kokeilla uunissa, itse yritin ihan huoneenlämmössä paperin päällä ja ihan keltaiseksi menivät.

Paperin päällä määkin oon kuivattanut. Nyt on kuivuri, mutta ruohosipulia ei ole siinä vielä kuivattu.

Kuivurissa kuivasin ja onnistui hyvin, ei kellastunut.

Onko ruohosipuli hidas itämään, vai olenko itse tumpelo? Kylvin melkein kuukausi sitten siemenet ja kahden viikon ajan on muutama hassu “karva” töröttänyt mullan yläpuolella. Seuraa eivätole saaneet, eivätkä tahdo kasvaa… Vettä ja valoa pitäis olla yllin kyllin tarjoolla…

Kylvin vuonna 09 suoraan kasvimaalle toukokuussa ja iti nopeaan ja aika paljon itikin. Ekana vuonna ei sitä oikeen voiny syyä kun oli niin kitukasvuista ja mautonta, mutta 10 vuonna se näytti jo ruohosipulilta ja oli oikein hyvää, enemmän makeaa kuin kirpeää. Tosin mulla ei onnistu sisällä kasvattaminen alkuunkaan esim persiljan, lehtisalaatin tai muiden kanssa. Kasvaa hirveesti pituutta ja lopulta kuolee. Kylvän suosiolla ulos aina avomaalle.

Luulin ensin että kymmenen vuoden päästä, mutta tajusin sitten mistä oli kyse :smiley:

Ehkä katselen mitä noista tuee ja uusin sitten ulos jos ei tule.

Miä koitin myös kylvää sisälle ruohosipulia tänä vuonna, mutta purkista nousi vain yksi taimi, sekin tosi hentoinen. Yli kuukauden odottelun jälkeen heitin purkit roskiin. Miulla on toinen satsi siemeniä, jotka aion kylvää ulos toukokuussa, ja jos siitä satsista ei tule mitään niin käyn pihistämässä jakopalan anopin ruohosipulipuskasta.

ruohosipuli ja purjo ja moni muukin eivät oikein onnistu kolminkertaisen ikkunan takana.yksinkertainen ikkuna on huomattavasti parempi.kasvihuone tietty paras tähänaikaan vuodesta.