Sipuli: Ruohosipuli, Allium schoenoprasum

Pistin puolitoistaviikkoa sitten maahan ruohosipulin siemeniä, vielä ei ole noussut mitään.. Mietin vain että pilaako tämä kylmyys siemenet?

Jes, ruohosipuli iti! Nyt niitä on nätti rivi kasvimaalla :D

Mainiota, ja jos sulla on ihan rivin verran niitä niin ei tarvitse säästellä vaan voi kunnolla nautiskella :slight_smile: Se on ihana lisä salaateissa ym., ja ensi keväänä se nousee sieltä varhain tukevalla uudella kasvustolla.

Mikä pilaa ruohosipulin värin? Parvekkeella talvehtinut ruohosipuli alkoi kasvaa keväällä hyvin, mutta lehtiin tuli kellanharmaata väriä koko matkalle, laikuittain. Mitään tuholaisia en nähnyt, joten arvelin kysymyksessä olevan aurinkovioitus ja leikkasin koko puskan alas. Uudet korret lähtivät hyvin kasvuun, mutta niissä on sama värivika. Ruohosipuli näyttää ikään kuin kuivalta, vaikka saa vettä ja kasvaa hyvin. Voisiko vika olla ravinteissa? Ruukku on parvekkeen lattialla, parvekkeen seinäke on maitolasia, joten ei kasviin valtavasti aurinko porota. Itäparvekkeelle aurinko osuu vain aamuisin. Me niin kissan kanssa tykkäisimme ruohosipulista, tämä on ihan väärin! :slight_smile:

Näitäkin pääsee jo laittamaan ruokiin.

Mulla ei ole viime vuotisista ruohosipuleista näkyny vielä merkkiäkään, siis eikös ruohosipuli ollu useampi vuotinen? Oisko sitä pitäny syksylä vielä leikata? En leikannu kyl enää loppu syksystä.

Ruohosipulia on tosi hankala saada kuolemaan, eikä sitä tarvitse mitenkään hoitaa = leikellä. Se nousee keväällä ihan ensimmäisten joukossa. Ainakin savimaassa viihtyy hyvin, ja leviää. Hmmm, mikähän ihme sinun ruohollesi on tullut…

Laita yv:tä jos tarvitset alkuja, voin lähettää.

Eilen olin viljelypalstalla ja katselin siinä samalla sitten naapurin palstaa vähän tarkemmin. Naapuripalsta on siis ollut monta vuotta hylättynä, siellä kasvaa villiä (tai villiintynyttä) vadelmaa ja pieniä mansikanlehtiä. Ruohosipulinkin olen joskus havainnut.

Tällä kertaa kuitenkin katsoin “ruohoa” tarkemmin ja kappas - ruohosipuli on levinnyt melkein koko palstan alueelle. Viime kesänä en huomannut että sitä ihan niin paljon on, koska juolaheinä ja muut rikkaruohot olivat kasvussa pidemmällä, mutta näin keväällä ruohosipuli vielä voittaa ne kasvussa. Hyvin pärjäilee siis ruohosipuli hylättynä savimaassa. :slight_smile:

Minun ruohosipulinikin muuten on pienentynyt, siinä on ihan selkeästi kohta, josta kasvua ei ole odotettavissa, vaikka viime vuonna oli. Voisiko olla, että joku eläin on syönyt sen? Myyrille ainakin on kelvannut vaikka mikä viime talvena.

Niin. Miekin mietin että myyrä olis käyny meilä? Myyrä oli tehny kolosen siihen lähistölle.

Yrttitarha neuvoo näin: Ruohosipuli viihtyy kevyessä kuivahkossa maassa, josta monivuotiset rikkaruohot on hävitetty. Liian kosteassa maassa juuret saattavat mädäntyä. Monivuotisena kasvina ruohosipuli tarvitsee voimakkaan peruslannoituksen. Kompostoitu karjanlanta sopii hyvin siihen tarkoitukseen, ja keväisin tarvitaan lisäksi typpilisäys esim. nokkos- tai lantaveden muodossa. Muita sipuleita suuremman kalin tarpeen tyydyttämiseen sopii vuosittainen tuhkalannoitus. Kellastuneet lehtien kärjet ovat merkki veden tai ravinteiden puutteesta.

Meillä kasvaa ruohosipuli kylmässä ja kosteassa savimaassa ja näkyy siinäkin valloittavan alaa.

Nuo Yrttitarhan ohjeet kuulostavat hieman liioitelluilta? En ole koskaan lannoittanut ruohosipulia…

Kukahan niitä merenrantojen kallionkoloissa kasvavia ruohosipuleita käy kompostilla lannoittamassa?..

Kai se kasvais paremmin, jos joku kävis lannoittelemassa. Vaan hyvin kasvaa ilmankin :slight_smile:

Niinpä, Kassi. Ja kun niitä vertaa mihin tahansa muuhun ruohosipuliin, on ero kuin yöllä ja päivällä.

Juu eiköhän siellä saaristossakin elä paskovia elukoita. Muuttolintujakin tulee meren yli ainakin joitakin kymmeniä vuosittain ja meren ylityksen jälkeen aika moni levähtää heti, kun on maata mihin laskeutua. Mulle opetettiin jo kansakoulussa, että guano on arvokasta lannoitetta ja google yhä vielä kertoo sen olevan mm. merilintujen ulostetta. Wikipedia mainitsee myös, että: "Guanon käyttö lannoitteissa ja räjähdysaineissa keksittiin 1840-luvulla. Perun, Chilen ja Bolivian kilpailu rannikkonsa guanon hallinnasta johti Tyynenmeren sotaan vuonna 1879."

Se kait on jokaisen oma asia mitä lannoittaa ja miten lannoittaa. Käsittääkseni aika moni maanviljelijä mm. lannoittaa peltojaan vaikka kyllä kait siellä kasvua olisi ilman lannoittamistakin. ;-)

Taitaa olla meren kallioiden ruohosipulit aika vaatimattomia verrattuna joidenkin näilläkin sivuilla pyörivien kasvattamiin ruohosipuleihin. :-)

Mikähän guanon rooli olikaan Suur-Suomisuunnitelmissa? (Ei tarvitse vastata, on tiedossa jo)

Mitä itse olen rantaruohosipuleita pitkän elämäni aikana nähnyt, niin ovat poikkeuksetta olleet erittäin elinvoimaisia ja reheviä kasvustoja. Yhdessäkään puutarhassa ei vastaavaa ole tullut eteen, niitäkin on pari joskus nähnyt.

???

Hyvin talvehti mullakin ruohosipuli savimaassa raparperin vieressä ja on vahvaa. kieli ulkoa

Mä laitoin keväällä ruohosipulin siemeniä ruukkuun kasvamaan, nopeasti kasvoivatkin mutta ovat edelleen tosi hentoisia ja pieniä. Tänään siirsin ne ruukusta maahan, katsotaan nyt jos vaikka siinä innostuisivat vähän reippaammin kasvamaan.

Varmuuden vuoksi ostin kuitenkin vielä kaupasta ruohosipulin ja istutin sen isoon ruukkuun niin en ihan ilman tänä kesänä jää kieli ulkoa