Sipuli: Ryvässipuli (jakosipuli), Allium cepa Aggregatum-ryhmä

Laitan tälle oman ketjun ja siirrän tähän alkuun joitakin aiheeseen liittyviä viestejä toisaalta.

Ryvässipuli  on tavallista keltasipulia selvästi pienempi ja lisääntyy jakaantumalla usean sipulin ryppääksi. Sen maku ja käyttö muistuttavat salottisipulia, mutta ryvässipuli on salottia voimakkaamman makuinen.
(lähde: Wikipedia)

Täällä Kouvolan Prismassa puutarhapuolella on myynnissä ryvässipulin eli jakosipulin istukassipuleita. Ei niitä siinä kamalasti ollut kun viikonloppuna kävin, mutta läjä kummiskin. Lajike on Jakosipuli Biztro st punakeltainen. Otin kilon pussin ja kokeilen miten kasvatus onnistuu. Tämä oli kyllä löytö, en ole ennen täällä näihin törmännyt !

Nicehouse.fi kertoo ryväs- eli jakosipulista mm. näin:

Ryvässipuli tai jakosipuli
Ryvässipuli jakautuu nimensä mukaan moneksi sipuliksi. Voimakas maku, säilyy hyvin. Ryvässipulin viljely on helppoa. Paras maa on hikevä, hiekkamultamaa, mutta savensekaisessa multamaassakin viljely onnistuu hyvin. Ryvässipuli istutetaan aikaisin keväällä. Pienet istukkaat kasvavat suurimmiksi. Istukkaita voi liottaa tunnin verran 40 asteisessa vedessä naattihomeen torjumiseksi. Sipulit istutetaan puoleksi multaan.

Ryvässipulin makuahan monet pitää voittamattomana. Mä en vaan jaksa kuoria aina montaa pientä, mieluummin kuorin yhden ison. Mä olen niin laiska mihinkään mutkikkaaseen :wink:

Oi vitsi kun minäkin olisin löytänyt tuollaisen aarteen.

Salottisipulia ostin, sehän jakaantuu kanssa, mutta ei ole ilmeisesti ihan niin voimakas. Eli niitä täytyy kuoria enemmän.

Viime keväänä honkkarissa oli monenlaisia sipuli istukkaita.

Q, voi olla että Prismoissa on aikalailla samat tuotteet joka paikkakunnalla. Jos sulla on sellainen siellä lähellä niin kannattaahan käydä kurkkaamassa. En muista sitä hintaa mutta päässä pyörii 3,90 € /kg pussi. Alle 5 € varmaan kummiskin. Ostin tavallistakin istukassipulia siitä ja siksi ei jäänyt tuon hinta erikseen mieleen. Olin kummiskin yllättynyt siitä ettei se ollut paljon kalliimpaa kuin tavissipuli, sen muistan panneeni merkille.

ok. no täytyy kattoo seuraavan kerran kun pääsen kaupoille. Eilen just kävin prismassa, mutta en huomannut katsoa enää sieltä sen tarkemmin.

tänä keväänä en ole vielä käynyt, mutta aikaisempina vuosina prisman kesäpihalla on ollut myynnissä ryvässipulin nimellä istukkaita. - olenkohan vain turhan epäileväinen, mutta ne pitkulaiset malliset hollannintuonnit näyttävät kovasti salotilta. minulla kun on silmissäni pyöreämpi sipuli, jota perinteisesti on viljelty meillä suomessa. sotkamolaista istukasta olen joskus saanut ja viljellytkin.

ihan aiheellinen on ilmeisesti ollut varovaisuuteni, kun olen vain kävellyt myyntipussukoiden ohi. pari vuotta sitten annettiin tämmöiset tiedot…

Viime vuonna messuilta ostin (muistaakseni Maatiaiselta tai joltain muulta vastaavalta perinnekasveja myyvältä tahola - en hollantilaisilta) ryvässipulia. Ja se minun silmiin kasvoi kuten lapsuuden ryvässipulit äidilläni (etelälappilaista ryvässipulikantaa). Pieniksi nekin tosin jäivät, mutta oli huono kesä ja paikkakin taisi olla vähän turhan varjoinen tarkemmin ajatellen.

Jos ne pikkunysät on istutusaikaan kunnossa, niin uusi yritys paremmassa maassa ja paremmalla paikalla. Sitten saa paremmin varmuuden siitä, oliko ne tosiaan ryvässipulia vai ei.

Tietenkään en osaa tässä vaiheessa sanoa ovatko nämä jakosipulini oikeita jako- eli ryvässipuleita, mutta malliltaan ne ovat erikokoisia pyöreitä. Yhtään suipon/pitkulaisen suuntaistakaan ei pussissa ole.

niin kuin tuossa linkkaamassani jutussa kerrotaan myös hyötykasviyhdistys myy salottisipulin istukkaita. tuossa on kopio pähkylän viime vuotisesta tuoteluettelosta->
SALOTTISIPULI
(Schalottenlök)
Allium cepa, Ascalonicum-ryhmä
’BIZTRO’
annos noin 500 g / 3.40€ til.no 1034
Hollantilainen lajike. Pyöreä, punertavakuorinen.
Taudinkestävä

tämä on lainaus raholan syötävistä sanoista->
"Nyt salottisipulia on jo saanut pitkään ja kaupoissa on kahta erilaista muotoa – toinen on melkein kepasipulin näköinen, mutta tavallisesti kaksilohkoinen malli, ja toinen pitkä, sukkulamainen, useimmiten yksi- joskus kaksilohkoinen sipuli, joka voi olla pituudeltaan kymmensenttinen ja ylikin."

ovat maahantuojat oppineet valitsemaan pyöreän lajikkeen niin on helpompi vaihtaa nimi pakkaukseen. - onneksi biztro sentään jossakin myydän omalla nimellään:_)
(exotic garden näyttää myyvän "Salottisipuli ‘Zebrune’, pitkänomainen" siemeniä.)
jo se, että vuosikausiin ei muuten kuin ystävänkauppaa saanut ryvässipulia ja sitten sitä yht’äkkiä olikin isojen myymälöiden valikoimissa suuret määrät (olen tässä samassa ketjussa viime keväänä kertonut asiasta) teki minut varovaiseksi. aikaisemminn en ollut reagoinut juttuun muuten kuin kävelemällä tarjonnan ohi. nyt sitten kun eilen ja tänä aamuna aloin penkoa asiaa, selvisi, että syytä oli.
toki salottisipuli meillä kasvaessaan saa enemmän vahvaa makua kuin etelässä; siitä pitää huolen keskiyön aurinkomme. aurinko kun on aromin tuoja, sanoo nimimerkki tilliä lontoossa ja hgissä kasvattanut

Minäkin ostin omani ihan rehellisesti salottisipulina, en siis koe tulleeni huijatuksi. Ja nämä näyttävät kyllä ihan samoilta kun mitä tuolta meitin mummon ryvässipuleista on enää jäljellä, joten saattavat nekin olla ihan salottisipulia.

Eniten pidän näistä siksi, kun ne jakaantuvat. Voi jättää aina sitten seuraavaksi kevääksi omat istukkaat, eikä tarvitse olla joka kevät ostamassa kaupasta uusia.

puutarhapörssiin on maaliskuun alussa laitettu ilmoitus myytävästä vanhanajan ryvässipulista. vieläköhän olisi jäljellä?

Maatiainen ainakin pyrkii nimenomaan nitä vanhoja kantoja pitämään yllä. Sikäli uskon, että he ainakin ovat aidosti luulleet myyvänsä ryvässipulia, ei salottisipulia ryvässipulina. (Olen melko varma, että se oli Maatiaisen pöytä, sillä he houkuttelivat mua mukaan siementen ylläpitoviljelyyn, mutta en vielä uskalla ottaa tuollaista vastuuta.)

Jännä juttu, ettei Maatiaisen siemenluettelosta kyllä löydy ryvässipulin istukkaita. Eikä muualtakaan heidän nettisivuiltaan. (Pistää epäilemään omaa muistia.)

marttaliiton puutarhanurkassa puhutaan asiasta 2007 ja tuo helmetin juttu on vuodelta 2011 ts aika kauan on maatiaiselta ollut ryvässipuli vähissä. saavat varmaankin pieniä määriä, joita voivat myydä yksittäisissä messutapahtumissa ja niin kuin itse kerrot pyrkivät niiden avulla houkuttelemaan ihmisiä viljelijöiksi.
tuoteluetteloihin/nettisivuille ei semmoisia rippusia tietenkään voi laittaa, kun lähes heti joutuisi myymään eioota.

edit - kiitos tosikko. parempaan kohtaan, et olisi voinut tietoasi hankkia. huomenna torstainako vain? uskovat/epäilevät nähtävästi itsekin, että kaikki myydään nopeasti loppuun.
onnekas olet, jos todella äidiltäsi saat perinnöksi tuon aarteen. vaali sitä kunnioittaen:-)

Tiedoksi tiedoksi: Maatiainen ry myy huomenna Helsingin messuilla ryvässipulia. Keltaista ja punaista. Sieltä messuilijat sitä saa halutessaan.

Punaisesta en kysellyt tarkemmin, mutta keltainen on kotoisin Pudasjärveltä. Tämä on kuulkaas hauska sattuma. Äitini äidin suku on kotoisin Pudasjärveltä. Ja oma äitini on aina kesämökillä viljelllyt äidiltänsä saamaa ryvässipulia, joka mitä ilmeisimmin on tätä samaa pudasjärveläistä kantaa. Ilmankos mulle tuli äitini ryvässipulit ja lapsuus mieleen niistä messuryvässipuleista.

(Ja seuraavaksi kyllä kysyn äidiltäni, että vieläkö hän sitä samaa kantaa viljelee. Muistelisin, että viljelyssä on ollut välillä taukoa, mutta kun viime kesää muistelen, niin kyllä siellä komeat sipulikasvustot taas oli. Ei äiti tiedä, mitä arvokamaa hän siellä - ehkä - kasvattaa.)

Niin ja: Siis muiden siementen ylläpitoviljelyyn silloin houkuttelivat - palsternakan ja jonkin muun taisi olla. Eli sipulia sai ilman velvoitteita. Mutta toki itselläkin tuota kantaa on tarkoitus ryhtyä pitämään yllä.

Tosikko EI, miks mä asun täällä!

Toivottavasti sipulia löytyisi vielä perjantaina kun en huomenna pääse messuilla käymään! Kuulostaa todella mielenkiintoiselta lajikkeelta ja kun palstakin on saatu tänä vuonna niin tilaa viljelemisellekkin löytyisi.

Hei kaikki aidoista ryvässipuleista kiinnostuneet! Ilmoitukseni on edelleen täällä puutarhanetin pörssi sivuilla ja halukkaille olisi vielä ryvässipulin istukkaita tarjolla. Kyseessä on noin 70 vuotta vanhaa kantaa Haapajärveltä.