Suvimaa laitoin jo sinulle sähköpostia pörssin kautta - TAHTOO.
Hei vähis! Voisitko ottaa yhteyttä sähköpostiini suvimaa@gmail.com Jostain syystä en pääse pörssi sivulla kelaamaan tarpeeksi alas sivua jotta näkisin ne alimmaiset viestit enkä pysty niihin myöskään vastaamaan…pompauttaa minut aina takaisin sivun yläosaan…
Uups, olinkos jo laittanut sähköpostia suoraan suvimaalle. No kuitenkin… jiihaa, nyt minä saan kotimaista ryvässipulia - ompa pollea olo.
Messuilta löytyi vielä ryvässipulia tänään! Isommat punertavat sipulivat maksoivat 0,50€/kpl ja pienemmät keltaiset 0,30€/kpl. Monella muulla myyjällä oli myös jakosipulia, mutta olivat kaikki hollannista peräisin ja uskon itse enemmän suomessa pärjänneeseen kantaan.
Maanantaina lähti taas postiin ja maailmalle ryvässipulin istukkaita. Olisi mielenkiintoista kuulla sitten miten ovat lähteneet kasvamaan ja millaista satoa olette saaneet. Jos vaikka tänne joku jaksaisi kirjoitella.
Kyllä kirjoitellaan, pitää vain vielä opiskella, vaikka on tota sipulia tullu kasvateltua vaihtelevalla menestyksellä … mutta nyt tahtois onnistua ja hyvin.
Ryvässipuli on siitä hyvä,
yleensäkin menestyvä.
Jos muutamissa mato,
ei kohtaa täysi kato.
Likoon sipulit kun laittaa,
alkaa kasvu maittaa.
Laita lämpöveteen yöksi,
päivä muuttuu työksi.
Illalla jo kaulaa kuori,
tehtäväsi suori.
Ennen oli lehmänkusiliemi,
sipuli ei ollut pieni.
Nykyisin kaikki rakeet,
sipulit on silti makeet.
Kompostia käytä,
savimaata sillä täytä.
Sipuleille tuhkaa laita,
eipäs ötököille maita.
Kohdillaan jos pee hoo
ja sopivasti tehoo,
kasvua ei voi estää,
yli talven sipulitkin kestää.
Matoset ja pieneliöstö,
ne kun saat viihtymään,
kasvuun koko neliöstö,
alkaa kasvu kiihtymään.
Matoset kun elättää,
ne monet pahat selättää.
Oikeat jos hivenaineet,
hellittääpi kasvupaineet.
Jos laittaa kylmään maahan,
siitä satoakin saahan.
Tilaisuus myöskin mätään,
mitä istukkaille siihen hätään.
Jälkeen tuomen kukinnan,
voi alkaa istukkaiden pukinnan.
Kylmäs aikans vain juroo,
lämmös kyllä kinni kuroo.
Kasvaa myöskin hietikossa
eliöstöt jossa.
Miten sitten rakassa,
salaisuus on mullassa ja kakassa.
Kuivana kastella kun muistaa,
kyllä sitten kasvu luistaa.
Myöskin käsin kitkennällä,
on valta kasvin isännällä.
Jos on sipuleissa toukkaa,
pois ne silloin noukkaa.
Tulee tappohommia,
tarvinne et pommia.
Turvaudu älä myrkkyyn,
vaikka niitä joka tyrkkyyn.
Vihollinen, vain yksi,
minutko tyrmätyksi.
Toukka jonkun joskus jyrsiny,
ei oo silti kyrsiny.
Silmälle on suuri ilo,
kun saa sipuleita silo.
En aio luopua hyvästä,
30 vuotta kasvattanut ryvästä.
Kertoili ryväsvaari
sipulia muutama…neliö.
Suvimaa!!
Kirjoitan tähän, kun en saa muuten ehkä viestiä perille!
Ja pakko oli tulla kesken istutuksen kirjoittamaan, kun kipasin postilaatikolle.
Minulle oli kirje - ihmettelin, se rapisi … ei pitäisi mitään tulla.
Se oli ryväsvaarilta. Laittoi minulle "rattaita"( jokin toooosi vanhan malvan siemeniä, semmosia renkaita olivat). Kirje oli tosi hauska, vieläkin olen hymyssä suin. Kiitokset ryväsvaarille rattaista ja ihanasta kirjeestä - paremmin ei voisi piristää ihmislasta.
Vähis: Mukava, että posti piristi! Viimeisimmille istukkaiden ostajille oli ryväsvaari hoksannut laittaa myös niitä vanhoja malvansiemeniä. Täällä vaarin luona ei malvoja ole toistaiseksi näkynyt. Ja voi olla, ettei tänä kesänä näykään johtuen maan mylläyksestä viime syksynä.
Eilen on saatu viimeiset ryvässipulit maahan ja komeasti kasvavat ensimmäiset istutukset. Myös muun muassa Mikkelin suuntaan lähteneet ryvässipulit olivat lähteneet hyvin kasvuun. Ryväsvaarin tilaama H2O-lähetys saapui viimein eilen ja tosi tarpeeseen. Etulähetyksestä saapui erä viikko sitten lauantaina.
Täällä Äänekoskellapäin on myös sipulit hyvässä kasvussa. Alkuun nousivat hieman epätasaisesti,mutta kyllä lähes kaikki lähtivät ja nyt puskee varsia kuin ruohosipulituppaat konsanaan.
Vedestä ei täällä ole onneksi pulaa,vesipumppu järven rannassa ja pari sadetinta pitävät siitä tarpeen vaatiessa huolen.
Odotukset ovat korkealla,kun kesäkin näyttää lämpimältä ja kasvukausi edellä varsinkin viimekesään verraten.
Vaarilla on riittänyt vesiheinän ruohousta, ryvässipulit ovat hyvässä kasvussa.
Suvimaa, taisin tilata sinulta sipuleita Tori.fi kautta. Kerkesin istuttaa ne vasta ennen juhannusta, nyt kaikki ovat hyvässä kasvussa! Mikään ötökkä ei näytä vaivaavan niitä. Voisikos niiden päälle tupsauttaa tuhkaa, tartteeko ne mitään lannoitetta?
Hei sinililja! Sehän hienoa jos hyvin kasvavat. Kyllä meilläkin on joskus juhannuksena istutettu ja silti hyvin ovat ennättäneet kasvaa. Lannoituksesta on hankala mennä sanomaan kun en tiedä minkälainen maa sinulla on, onko siinä esimerkiksi kasvatettu aikaisemmin jotain…mutta tuhkaa voi aivan hyvin laittaa ja kannattaakin laittaa.
Ryväsvaari kertoilee:
Eipä ole noin 30 vuoden aikana, mitä olen ryvästä kasvattanut, saanut sipuleita nostaa jo heinäkuun viimeisenä päivänä. Kyseessä koe-erä. Oikeastaan kokeilu alkoi jo viime kesänä. Istutin viimeisenä 19.6. pienet halk. 5-10mm istukkaat. Ne kasvoivat 1-3 sipulia. Tänä keväänä 23. toukokuuta laitoin maahan nuo ykkössipulit joita oli 32. Taisivat melkein kaikki olla alle 50 millisiä. Kasvattivat 235 sipulia joista kolmessa oli toukkia. Kolme toukkaista olen aikaisemmin kaivanut ryppäistä pois. Hietikkopalstalla sipulit alkavat myös olla nostokunnossa. Myöhemmin istutetut ja savessa kasvavat, kasvavat vielä ehkä kaksikin viikkoa. Taas, monennenko kerran, sipulin pyöritystä on silloin kun pitäisi olla sorsajahdissa.
(Kuva yllä otettu pari päivää sitten) Koe-erää ryvässipulia ja nostettavaa talvivalkosipulia. Laiskuutta–kastelussa.
Oi ei, mulla paljon opittavaa - saan varmaan ostaa uudet ens keväänä.
Ryväsvaarin ryvässipulit on nostettu, pyöritetty ja kuivatettu. Suurimmat yli 50g.
Vanhaa ryvässipulin kantaa sekä muuta sadonkorjuun anteja löytyy nyt torstaina Jokilaaksojen puutarhaseuran syysmyyjäisistä Puuhkalan museolta.
Olisi mukava kuulla miten muilla ryvässipulin kasvattajilla on tänä kesänä sipulien kasvatus sujunut? Ryväsvaarin sipulisato oli tänä vuonna kohtalaisen hyvä. Yhdellä “lohkolla” tuli menetyksiä sorkkaelukoitten tallomisista.