Sipuli: Ryvässipuli (jakosipuli), Allium cepa Aggregatum-ryhmä

Hei Ryväsvaari:) Kiitos ryväs-sipuleista, posti toi tänään ja olen niistä tosi ylpeä. Ensi kesän kynnyksellä pääsevät maahan ja toivottavasti lisääntyvät reilusti. Oli kiva kun olit laittanut mukaan tarinan ja kertomuksen ryvässipulikantasi alkuperästä. Tuollaiset vanhat kannat ovat puutarhurille kultaakin kalliimpi aarre. Kiitos vielä kerran.

Täällä keskustelujen puolella ei saa ostaa eikä myydä, puutarhapörssi on tarkoitettu siihen.

Postikuluja vastaan antamiselle, etsimiselle ja vaihtamiselle on sillekin oma ketjunsa.

Äläs Nuu nyt ole niin tarkka…tää on vaan vanhan kannan järkevää elämänjatkoa:) Mä vaan kiitin mitä olin tilannut ja saanut:)

Tässä ketjussa tuskin kenelläkään on  ryvässipulia, Allium cepa Aggeratumia.

On jännä juttu miten paljon  väärää tietoa voi olla yhdestä sipulista, eli ryvässipulista.     Pitää sanoa kuin   Paavo Väyrynen  hänestä  kirjoitetusta kirjasta,  että  on  niin  paljon väärää tietoa,  ettei voi ruveta kommentoimaan mitään erikseen.

Googleen  haku,  ja sitä kautta Wikipediaan,  ja siellä oikeassa laidassa on kuva   ryvässipulista,   Alllium cepa Aggeratumista kasvuvaiheessa ja sipulin lohkot  "piilossa".  

LL, voistko hivenen perustella miksei täällä kenelläkään ole Allium cepa var. aggregatum syhmään kuuluvia sipuleita?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ryv%C3%A4ssipuli
http://en.wikipedia.org/wiki/Shallot
http://en.wikipedia.org/wiki/Multiplier_onion

Yllä olevien linkkien tietojen perusteella ymmärsin, että Allium cepa var. aggregatum ryhmään kuuluu useita lajikkeita, jotka voivat kasvaa eri muotoisiksi ja kokoisiksi. Wikipediahan ei tietenkään ole mikään ehdottoman luotettava tietolähde, joten mistä löytyy se oikea tieto?

Esitin ettei ole ryvässipulia.  Se  että  olisi    Allium cepa Aggreratum ryhmään kuuluva sipuli , ei tee sipulista vielä  ryvässipulia.  

Epätodennäköistä tosin sekään,   että olisi ko. ryhmään kuuluvaa  salottisipuliakaan.   En ainakaan itse ole nähnyt kaupoissa myytävänä.  Joku toki voi ulkomaita tuoda ryvässipulin ulkonäköä muistuttavan salottisipulin ja alkaa sitä kasvattamaan.

Jos jollain on  ryvässipuli,  niin  pistäköön kuvan  ketjuun tulevana kesänä.    Salottisipuli ei muutu ryvässipuliksi  vaikka sitä kasvattelisi kuinka kauan.

Nyt kun ollaan nähty kuva ryvässipulista,  niin   sen perusteella voidaan  todeta,  että mikä ei ole  ryvässipuli.    

On edistystä,  ettei  sentään kaikkia jakautuvia sipuleita esitetä ryvässipuleiksi.  

Väitätkö siis tuon Wikipediassa olevan kuvan olevan aito ryvässipuli ja täällä Suomessa ei kenelläkään kasvaisi aitoa ryvässipulia?

Wikipedian kuva on jonkin britin flickr albumista, joten sitä ei kannata pitää ryvässipulin malliesimerkkinä.

Tietoa Suomen vanhoista ryvässipulikannoista löytyy täältä:
https://portal.mtt.fi/portal/page/portal/www/Tietopaketit/Kasvigeenivarat/kyselyt-ja-etsintakuulutukset/Ryv%C3%A4ssipuli_posteri.pdf

http://www.mtt.fi/met/pdf/met85.pdf

Minä kasvatan nykyisin mitä lie jakosipulia, mitä löytyi kaupan siemensipulipussista. Mummollani oli aikoinaan sellaista vanhaa ryvässipulikantaa, jota äitini myös kasvatti, mutta siihen iski jokin tauti ja sitä ei saatu enää lisättyä.

Kiitos  ryvässipuliin perehtymisestä.  Saat kiitosta,  ettei   homma  jämähdä ihan   niihin tavanomaisiin alkutekijöihinsä.   Nyt on   kuvia enemmänkin  sipuleista,  joita väitetään ryvässipuleiksi.

Tämän viimeisimmän postauksesi jälkeen pelkkä kuva  "ryvässipuleista " ei  enää riitä, vaan pitää olla   jotain kasvullista tuntomerkkiä  että on orginaali  ryvässipuli. 

Ei ole temppu eikä mikään  kasvattaa kitukasvuista  salottisipulia. Sitten kun  sitä kasvattelee vuosikymmeniä ( joskus varmaan  mielikuvituksissa enemmänkin ) niin   muuttuu simsalabim ryvässipuliksi.

Elikkä pitäis kai olla jotain kasvullistakin  tuntomerkkiä siitä,  että on ryvässipuli.  Tuo   lähteessä oleva  sipulin historiasta kysely antaa ymmärtää, että  tuo  ryvässipulius  määritellään enemmänkin tarinan,  kuin todistettavissa olevien  tosiastioiden perusteella.

Lisäksi  ihmetyttää,  että olipa salottisipuli  minkä näköistä  tahansa, pyöreää tai pitkulaista,  niin aina  löytyy  ryvässipulikanta mikä kovasti muistuttaa sitä.

Sielä jossain oli maininta että  ryvässipuli olisi  kovin tautiherkkä,  mutta näyttää kummasti nykyään tervehtyneen :slight_smile:

Myös itse kasvatan  salottisipulia, Allium cepa Ascaloniumia.  On satoisampi ja terve sipuli.  

Nykyisin salottisipulitkin luokitellaan ryhmään Allium cepa var. aggregatum ja vanhaa ascalonicum ryhmää ei ole erillisenä, eli eiköhän salottisipuliviestitkin sovi tämän saman ketjun alle.

http://www.uniprot.org/taxonomy/28911

Nyt kun on tuotu julki,  että ryvässipuli voi  ulkonäöltään olla miltei minkä näköinen tahansa, niin    en enää voisi ulkonäön perusteella  sanoa juuta enkä jaata,  mikä sipuli kulloinkin on kyseessä.  

Tähän  ketjuun  näytää joku  laittaneen kuvan ryvässipuleistaan.  Nyt kun tiedän,  että ryvässipuli voi  olla minkä näköinen tahansa, niin en  voisi kuvan  perusteella sanoa,  etteikö kuvassa voisi olla ryvässipuli.

Mitä tulee näihin luokitteluihin, niin   en  osaa sanoa  siihen mitään.

Jos joku ajattelee,  että  omistaa aitoa ryvässipulia,  niin  luulen,  että se selviää  helpoiten  maistamalla   sipulia.

Itsellä on  salottisipulia ja  se on  maultaan  hyvin mietoa.  Voi syödä helposti  raakana  mitenkään tuskastumatta.

Kun taas ryvässipulista sanotaan,  että maku  on paljon voimakkaampi kuin  salottisipulilla.

Meillä on ryväsvaarin ryväs-sipulia ja tujua on kyllä.

Puolet istutetuista vihertää, loput istutettavista odottaa otollisempaa ja lämpimämpää ajankohtaa.

Jouduin jo tänään nostamaan jakosipulit maasta. Osa alkoi jo mätänemään ja varret kaatuilivat maahan. Mistäköhän tämä johtuu? Jotenkin olin kuvitellut, että sato korjataan vasta syksymmällä. Osa sipuleista innoistui kukkimaan heinäkuun alussa (katkoin kukkavarret), olisiko se syy mätänemiseen? Tavallinen sipulihan säilyy huonosti jos sipuli ehtii muodostaa kukkavarren.

Tsekkaa, onko sipulikärpänen käynyt vierailulla. Sipulin kaulalla pieniä munintareikiä ja kohta sitten toukat herkuttelemassa sipulilla.

Noniin, avasin pari sipulia ja sipulikärpäsen toukkia täynnä kaikki. Voi sanonko mitä.  Olin kuvitellut, ettei osuisi kohdallemme kun kasvavat kohopenkeissä ostomullassa ja naapuristossa kukaan ei viljele tietääkseni sipulia (kaupungin palsta-alue löytyy reilun kilometrin etäisyydellä toisella puolella metsää). Taitaa sipuli kasvatus jäädä tähän, en viitsi harsoilla leikkiä puoli kesää.

Muoks: Onko nyt hienot valkosipulini viereisessä penkissä myös vaarassa..? Eli muniiko sipulikärpänen myös valkosipuliin?

Meidänkin kasvimaa on kaukana muista sipulimaista, mutta nyt on sipulikärpästä, eikä ole ollut koskaan ennen. Oon viljellyt samalla kasvimaalla sipulia jo 25 vuotta. Taitaa vaan olla ollut sipulikärpäsille hyvä vuosi.

Meillä ei ainakaan vielä näytä valkosipuleissa olevan vikaa.

Kävin valkosipulit läpi ja bongasin kaksi jotka näyttivät olevan huonossa hapessa, toisesta löytyi toukkia.

Kukkavarsisipuleita kasvoi moneen ryppääseen. Tuossakin neljässä seitsemästä kukkavarret. Ensinnä käytettäviä sipuleita.kuva

Vuoden 2012 pienimmät itusilmut kipattu keväällä roskina möyhennettävään sipulipenkkiin. Nyt löytyi tuommoisia tvs palleroita.kuva