Sipulillako lyhyet juuret, kastelun puuteko?
Sotaveteraanin leskeltä saadut istukkaat edelleen maassa. Hän on kasvattanut tätä ryväskantaa 60v. Istutettu kesä-heinäkuun vaihteessa raivattuun tilaan.
4.7. istutettua ryvästä vielä maassa.
Ryvässipulia kuivumassa kolme metriä, nostettu 3.9.
Kaksi päivää olivat sipulit ensimmäisten istutusten jälkeen harson alla koska ilmassa pörräsi paljon erilaisia kärpäsiä. Ei ole ryväsvaari ennenkään harsoja käyttänyt. Kärpästoukkia ei tullut normaalia enempää sipuleihin. Tuli sentäs yhteen koepenkkiin jokin ötökkä joka söi kasvamaan lähteneitten juuret. Kasvu pysähtyi.
Tämä sentäs jätti ryvässipulit rauhaan, kulki läheltä pihaa.
Herttinen, tuohan on, onkos tuo, tuota, karhu on ja tosi lähellä
Komeita sipuleita, niin puhtaan kuulaita ja täydellisen kauniissa rivissä.
Vau, mitä sipuleita! Pitkät juuret ei johdu kastelun puutteesta, vaan siitä, että ovat lähteneet uudestaan kasvamaan.
Hurraa!löysin Tallinnan Keskturgilta ryväsipulia, se kulki siellä nimellä Peipsijärven lohkosipuli. Ostin myös punaisia sipuleita. Pussillinen,muutama sata grammaa sipuleita maksoi euron! Menin satamasta torille taksilla, maksoi vajaat 7e. Onnellisena puutarhuri istuttaa kynnet keväällä.
Katsoppa Sinililja ainakin yhden sipulin sisälle. Meinasin pari laittaa tänään palasina salsaan mutta olikin sisältä mätä. Samoin toinen, samoin kolmas jne. Lopulta olin (myös 8 päivänä ostamassa samalla Keskitorilla) halellut puolet viiden kilon pussista ja kaikissa on sama mätä sisällä. Totta puhuakseni en edes tullut katsoakseni onko siinä pussissa lähellekään viittä kiloa. Toisen viiden (?) kilon pussin ostin toiselta kauppiaalta samalta torilta ja sitä en taida uskaltaa aukaista. Nyt kun katsoin täältä lähitorilla ostettua viiden kilon punasipulipussia ja vertaan silmämäärin kokoa, huomaan että on niissä eroa. Kurjaa, ehkä ne on punnittu pellolla.
Sitä Peipsin sipulia mainostettiin oikein jossain Tallinna-guide -lehdessä maailman parhaaksi. En tiedä onko se sisällä jotain rengasmätää mutta omaan pikkupenkkiini en taida laittaa jos edes säilyy kevääseen.
Onneksi auto oli täynnä muuta kivaa, taimia niin ettei meinannut sisään sopia kun omppupuut huiski naamalla, hih.
Käytin muutaman sipulin chutneyn valmistukseen, hyviltä näyttivät. Toivottavasti säilyvät kevääseen asti kuivumatta. Tästälähin ostan istukassipulit Tallinnan Keskturgilta, siellä oli myös ihanaa valkosipulia jotka istutan keväällä, hyvää karpaloa ja tyrnin marjoja ynnä muuta.
Sinilija onko ne sipulisi voimakkaan makuisia, jos ovat niin ovat sitten niitä ryvässipuleita. Itse lopetin omien jakosipulien kasvattamisen kun ovat niin mietoja maultaan.
Omia sipuleita säilytin viileässä ja kerran ehkä hiukan kylmemmässäkin. Voi olla että huonelämmössäkin voi säilyttää, mutta sitten kuivaavat hiukan enmmän, tuskin kuitenkaan kohtuuttomasti.
Olivat ne voimakkaan makuisia, voimakkaampia kuin keltasipulit. Varmaan hyviä makunsa vuoksi säilöntään, tosin en ole vielä purkkia avannut. Luulen että ne ovat kunnon vanhanajan sipuleita.
Nämä ryvässipulin varret olivat olleet vielä pystyssä torstaina täällä ryväsvaarin luona. Myöhään istutetut ja liikaa "ähkyä". Muutenkin jäänyt yli 1000 istukasta keväällä laittamatta. Viiden viikon saattohoitojakso vei oman aikansa ja metsän istutus. Samaan aikaan istutuksessa oli metsää kaatunut ympäriltä, harvennetulta alueelta ryskyen. Aikaisemmin istutetut ryvässipulit jo kuivumassa. Sipulikärpästoukat eivät löytäneet kuin neljään sipuliin tänä keväänä. Näissä tämän kesän sipuleissa on sitten taas ennätysmäärä kukkavarsisipuleita.
Nämä eivät sovellu istutukseen ryväsvaarin mielestä. Ovat ns. "pötikkävarsia". Voisivat silti kasvaa jollain lailla (syöntisipuliksi).
Nämä kelpaisivat kaikki ensi kesän istutukseen.
Nämäkin kelpaisivat istutukseen.
No Suvimaa kiva kuulla jotain, usein olen miettinyt, että mitä ryväsvaarille kuuluu ja kun ei mitään ole kuulunut.
Täällä teiltä saatuja sipuleita on kasvanut tänä kesänäkin. Mutta liian moneen sipuliin on sipulikärpästoukat tehneet tuhojaan - mikä olisikaan sopiva neuvo siihen?
Minä liotan tuhkavedessä sipulit ennen istutusta.
Minä käytin ennen semmosta myrkkyä kuin ammoniakki. Liotin hetken lievässä ammoniakkivedessä ennen istutusta ja mitään ötiäistä ei ollut. Nykyisin ammoniakkia ei saa apteekista.