Keittiön kaappien siivous jatkuu. Uunissa taatelikakku ja sen jälkeen menossa riisiohrapuuro ja perunalaatikko. Pannulla paistan Lindströmin pihvejä.
Kun pakkasta on toistakymmentä astetta, tyhjensin pakastinkaapin verannalle. Kaappi saa sulaa ja kuivua rauhassa.
Makkarin siivous ja lakanoiden vaihto…odotamme et nuo sähkärit tulee laittaan meidänkin maakaapelin kiinni…
Parketti jynssätty ja vahattu. Kaikki tekstiilit vaidettu olohuoneessa. Koko alakerta vaihdettu punaisen sävyihin.
Mä olen sisällä ollut aikalailla koko päivän mutta sijainti keittiössä hellan ääressä ja olohuoneessa 5 luokan historiankirjan ääressä. Nyt tiedän (taas ?) miksi sarkofagissa oli silmä(ilma-)reiät ja olen perehtynyt siihen millainen homma oli pyramidin rakentaminen Egyptissä. Ja paljon muuta mielenkiintoista asiaa mitä nyt n.30 sivuun historiankirjaa mahtuu. Saa nähdä miten huominen hissankoe menee neiti 11 veeltä. Parhaani tein tässä viikonlopun aikana.
Kirjoitin joulukortit ja laskin että puolet on saajista poistuneet elämän aikana …ennen tarvitsin 2 punaista kuorta ja muutama ulkomaille lähtevä …ei enään ja kirjoittaminen sujuikin äkkiä ja rahaa ei mene merkkeihin paljoa, et hinnan nousukaan ei syletä enään.
Ennen ostin lahjoja 22 henkilölle kun oli kummilapsia ja niiden sisarruksia ja sisarrusten lapsia ja tukiperhelapsia…
Aloitin joululahjojen keräyksen jo tapanin jälkeisillä ale myynneillä…vaatehuoneessa oli sellanen kori johon keräsin ja kirjoitin lahjalistaan kelle olin mitäkin hankkinut. Se oli minun joulu …lahjojen paketointi toi tunnelmaa.
Nyt teen kolme pakettia eikä se tunnu joululle lainkaan…teen myös kolme joulukukka asetelmaa itse jottei niissä ole sellaisia joista en pidä tai on rumia kuten tulilatva.
Viikon työpäiviin ruuat ja aamiaispuuro. Makaronilaatikko pakkaseen. Hellalla vielä sianlihakastike muhimassa.
Aamulla tyhjensin kuivauskaapin ja puhdistin ritilät ym. Jouluisemmat astiastot pääsi käyttöön vasta nyt.
Vähän myöhässä oon mutta hyvä kun ees nyt.
Tein kaksi pellillistä jonkin sortin pitsaa ja kurpitspiirakan pohjan. Päällystän kun jäähtyy.
Koirienkin petivaatteet vaihdettiin ettei mikromuovia tule nokkaan, eli fleesepeitot pois ja puuvillaa tilalle.
Kortitkin muistin ottaa mukaan kun vanhat fleesepeitot vein roskiin ja käytiin kaupassa…
Onks fleesesta nyt tehty joku tutkimus tai jotain sellasta, miraemmin viestistä päättelin. En oo ite huomannut fleese-keskustelua nyt missään, toki tänään en oo vielä mitään ehtinyt lukemaan enkä kattelemaan. Joulukorttien parissa mennyt päivä, nyt ne on jätetty postin huomaan .
Aamupäivällä leivoin ja samalla taas seuraaville päiville ruokia ja aamupuurot.
Nyt vaan pönttöuunin lämmössä sukkaa neulon ja äänikirjoja kuuntelen.
Alotin tunti sitten lihakastikkeen teon. Ihan perinteisen läskisoosin, paitsi et käytin possun paistisuikaleita. Ne oli paikallisessa lihakaupassa 4.90 kg. Nyt on kastike kattilassa hautumassa ja meillä on aivan ihana tuoksu.
Joku vois olla siitä tietty eri mieltä, mut mun mielestä just tää tuoksu on se jonka joskus haistaa kävelyllä jostain leijuvan ja siitä tulee aina hyvä ja lämmin mieli. Sekä vesi kielelle.
Pakastan kastikkeen ja tarjoan sitten joskus kun lapsenlapset on täällä.
Vältän myös muovivaatteita…jos on akryyliä ja muuta niin en osta …merinovilla sukissa on yks esimerkki ja hintakin sen jo kertoo. Toki sukissa on 10% hyvä olla vahviketta ihku 100% villa on lyhytikäinen vaate.
Taitaa venyä päivän puuhastelut pitkälle iltaan ennen kuin on kurpitsa soseena pakastimissa.
31,7 kg paino.
Pakko saada tuo pois pyörimästä ennen joulua.
Pienempiä jää vielä pitkälle kevääseen.
Mulla päivä yhtä koiralenkkiä lukuunottamatta mennyt joulumuistamisien kanssa. Kävin siemenpussieni kimppuun ja mietin mitä kullekin saajalle joulukoriin sujauttaisin.
4 eri juttuja sisältävää joulumuistamista vaan onneksi kasaan …
Eilen kului lähes koko päivä erilaisissa puuhasteluissa. Kun sain pyykit kuivumaan, aloitin joulukortit. Niiden teko on mukavaa, kunhan aloittaa ajoissa. Tänä vuonna kortti-idea loisti poissaolollaan, joten meni viime päiville ja tuli hyvin yksinkertaisia. Kun kortit olivat tekstejä lukuun ottamatta valmiina ja kuoriin osoitteet kirjoitettu, poika tuli hirvimetsältä.
Ilta kuluikin sitten pakastaessa. Vaikka hirvi oli aikuinen, lihoja ei kovin paljon ollut, koska lihat oli jaettu toisen porukan kanssa. Meille tuli myös maksa ja sydän, niiden käsittely vei aikaa paljon enemmän. Keuhkon ja muut roippeet pilkoin kattiloihin, ne keitetään tänään ja jauhetaan kissoille syötäväksi. Kun jäljet oli siivottu, kello oli ehtinyt yli puolen kymmenen.
Jonaki joulun tein kurpitsalaatikkoa,ei muistaakseni ollu jymymenestys,jotenka eioo ollu sen jäläkeen.
Pitäs taas tehä,mullaki kolome yli kymmenkilosta ja muutama pienempi autotallissa oottelee.
Spagettikurpitsat jo kohta syöty.
Pari tuntia meni, kun kaiversin välioveen tilaa uudelle lukkorungolle ja peitin puupalikalla entisen kolon.
Kodin lämmitystä ja sukan neulomista äänikirjaa kuunnellen.
Ei oo tullut tehtyä pahemmin joulua tänä vuonna. Ulkovalot jäi laittamatta, tänään saan sentään vaihdettua jouluverhot ja matot. Muutama valo sisälle ikkunoihin. Meidän nuorimmainen neiti auttaa siinäkin (15 v.) ja vain yhden satsin sain tehtyä joululimppuakin. Eipä sitä ole enää entisenlainen, pakko vain hyväksyä. Nuoremmat ovat astuneet puikkoihin, valmiille saa mennä, onhan sekin nautinto. Että osaavat tehdä joulun ilman minuakin. Oppi mennyt perille.
Nyt taas joulu siivottu pois vuojeksi.
Ihanaa ku on taas ylimääräiset romppeet pois.