Sisäpuuhia (alkaen 5.1.2021 ->)

Uunia lämmittäessä keräilin joulu hömppää taas komeroiden uumeniin.
Tein pari pellillistä pitsaa ja kurpitsapiirakan pohjan.
Pikaruokaa pakastimeen kun näköjään on jatkuvia menoja ettei kerkee ruoan laittoon ja voi reissussakin syödä vaikka kylmänä.

Kurpitsalaatikko vielä uunissa. Taitaa olla viides satsi. Tuosta on tullu meidän herkku ainakin toistaiseksi.
Olen käyttäny riisijauhoja riisipuuron tilalla ja hyvin toimii, ei tarte puuroa ensin keittää. 

Ulkona kylmä mutta sisällä lämmintä +24.2.
Leivänteko  ja taas yhden kurpitsan työstäminen soseeksi. 5 litraa tuli sosetta.

Ruokaa duunailin minäkin seuraaviksi päiviksi niin et mikroon vaan …ni ei mee sähköä niin paljoa.

4.5 kilon kurpan pilkoin taas. Yllättävän paljon siemeniä eto riävelössä.
Odottavat uuniin pääsyä kun lämpö laskee.

Täytyy entiset kurpat piilottaa pois näkyvistä että pääsee kohta kylvämään uusia.
Vielä on viisi kokonaisena.

Kerran kun kerroin teille, että suihkun lattiakaivo haisee pahalle, vaikka usein sen pesen, niin löysin ongelman.
Etsin netistä neuvoa miksi pyykkikoneessa luukun tiivisteessä on mustaa mönjää ja siellä netissä kerrottiin, kuinka nestepesuaine tukkii putket ja aiheuttaa mönjää.
No minä kävin ostamassa pesuainejauhon ja niin ongelmat loppui.

Rainbown valkean ja väripyykin.

Minulla ainakin pyykinpesujauhe poisti ne ongelmat.
Silloin kun aloin käyttämään nestemäistä alkoi ongelmat.

Ehkä veden koostumus vaikuttaa siihen kummanlainen pesuaine aiheuttaa ongelmia ?  

Täällä on pehmeää vettä.

Yritin eilen pestä muovisia taimiruukkujen alustoja (dynoja?), joissa oli vedestä ym. tulleita kovettuneita rantuja.
Fairy ja tiskiharja eivät niihin tehonneet, mutta keksin kokeilla Cillit Bangin hapanta kylpyhuoneen puhdistusainetta ja johan alkoi lika irrota. Pahimmissa alustoissa annoin aineen vaikuttaa jonkin aikaa, mutta suuresta osasta lika lähti ilman erityistä vaikutusaikaa. Tehoaisi varmaan kukkien aluslautasiinkin, joista kalkkeutunut lika on niin vaikea saada pois. Seuraavaksi kokeilen kukkaruukkujen rantuihin.

Tuo Cillit Bang on ihan mahtavaa ainetta. Harmi vaan että roiskeet pilaa vaatteet, kun väri lähtee…

On niin halpaa sähköä, että pakko uunissakin jotain tehdä.
Mustikkapiiraan lisäksi uunijuureksia.
Kalapihvejä ja muusia hellalla. Pihvit lopuksi vielä hetken uunissa.

Talvehtioille lurautin pienen määrän vettä tänään …Japanin vaahteraa olen kastellutkin 2 viikon välein pullollinen vettä eli 3 dl …Tulppaanin sipulit on isossa ruukussa edelleen verannalla hattu päässä…kastelematta…koska pakkasia on vielä tulossa.

Makuuhuoneen seinähirret ym pyyhitty.
Taas yksi etappi suursiivouksessa saavutettu.
Petivaatteet käytän taas ulkona kun on pakkaskeli.
Rusakkopaistin tein välillä uuniin ja just syötiin.
Hyvää, sanoi Isäntä mutta minulla oli niin voimaton olo että eipä paljon ruoka maistunu.
Kyllä pitäs uskoa että minusta on tullu jo vanha ja raihnainen.

Edullista sähköä. Uunissa riisitattaripuuro, possun pihvifilee, kinkkukiusaus. Kohta sinne menee makaroonilaatikko ja hapankaalilaatikko.
Vien osan miesystävälle.

Siivosin kaappia ja heitin pois jauhoja ja kaurahitaleita. Tuli hyvin tilaa sinne. 

Vähän tuntuu taas lähtevän laukalle:/

Mikä ihmeen vimma minulle on tullut, kun vieläkin jatkuu kaappien ym. siivous ja heitän turhia pois.

Mä järkkään itelleni kohdennetun hävitysvimman aina alkuvuodesta. Päivitän lipaston laatikoston johon laitan vuoden ajan kaikki tärkeät tai vähemmän tärkeät säästettävät paperit. Poistan ne asiakirjat joista on tullut korvaavat uudet, ja aina jotain ihan kokonaan poistuvaakin tulee eteen.  Siinä samalla kun järkkään paperit ajantasaisiksi tulee myös muistutettua mieleen että mitä kaikkea sieltä löytyy. 

Vaate ym. kaapeille en ulota vimmaa kuin harvoin vaikka pitäis kyllä.

Vettä sataa ihan ropisemalla niin on hyvä olla sisäpuuhissa. 
Suursiivousta taas jatkanu pyyhkimällä hirsiseiniä heti aamulla uunia lämmittäessä.
Kylvö potterot järjestelin hellan päältä olkkarin ikkunan eteen.
Hellanpäällys ei jouda kylvöksille koska tarten sen laskutilaksi.
Paistoin kaksi lankkua (viimeiset pakkasesta, kohtahan saadaan ehkä uusia kun varsinainen grillikausi alkaa). Tein kurpitsapiirakan ja soodaleipää iltaherkuksi.
Nyt uunijuureksia uunissa.