Sisäpuuhia (alkaen 5.1.2021 ->)

Välillä kun on aikaa, niin jatkan sitä samaa urakkaa, jota aloin tekemään.
Nyt vaatehuone näyttää isommalle, kun tyhjensin pahvilaatikoita.
Luulin, että olen kaikki vanhat paperit silpunut koneella, mutta yksi pahvilaatikko on nyt täynnä paperia ja odottaa konetta.  Pikkuhiljaa täytyy silputa. Vaatehuoneen yläosa pitää vielä tarkistaa, vaikka se näyttää hyvälle.

Kunhan liikenee aikaa, niin täytyy käydä kellarissa ja tarkistaa onko vielä siellä papereita ym. mitä pitää heittää pois.

Eilen illalla päätin tarkistaa se yläpuolen ja tuli mieleeni, että siellä taitaa olla paljon reseptiä ja olin oikeassa. Lisäksi oli paljon kortteja, joita oli minulle lähetetty. 
Nyt taitaa olla rauhalliset illat.

Aamulla heti aterian jälkeen aloitin paperi urakan eli silputin laitteella. Välillä piti jumit poistaa ja odottaa että se laite jäähtyy. Tosin jouduin avamaan se laitteen ja suihkutin rattaihin öljyä.

Olen tänään seilannut puhelimen kanssa huoneesta toiseen ja ikkunan äärestä toiseen. Puolison ilmeestä päätellen hän taisi epäillä minun tulleen ihan pörröksi. Toki eihän sitäkään vaihtoehtoa pidä sulkea pois, mutta oli  minulla tosi mielenkiintoinen projekti meneillään. Mittasin puhelimeeni asentamallani apilla minkä verran valoa missäkin kohtaa huoneissa on. Asensin appikaupasta ilmaisen Luminometer-apin. Toki onhan niitä muitakin appeja tähän tarkoitukseen. Innostuin aiheesta, että saisi nuo tomaatit ym taimet  mahdollisimman valoisaan paikkaan.Hurja ero luxien määrässä, kun vertaa valon määrää ihan liki ikkunaa ja sitten vaikka metrin etäisyydellä ikkunasta. Pakko metsästää luonnonvaloa, kun ei löydy kuin 1 kasvivalo ja sillähän ei pitkälle pötkitä jatkokasvatuksissa.

Rapuille tänä kesänä tällaiset. Melkein samat joka vuosi. Siihen paistaa vaan aamuaurinko.
Pitää kennostoista vielä jotain ruukutella.

Ai kun nätit! Mitä kaikkea sulla on siinä?

Räntäsadetta, sisäpuuhapäivä.
Osan keittiön seiniä ja laipion pyyhin sekä vessan siivosin joka hirrenkoloa myöten. Tietty kuurasin lavuaarin ja pöntön.
Pieni putka otti lujille niin taas joka paikka vapisee.
Tein kuitenkin kurpitsapiirakan (kuorrutan myöhemmin) ja kurpitsalaatikoita pääsiäiseksi.
Laatikot menossa vielä paistumaan.

Aamulla aikaisin koti siivottu ja kaikki mahdollinen tampattu ja tuuletettu ulkona.
Pääsiäinen saa tulla olipa sittä ilmat mitä tahansa jatkossa mutta tänään oli raikas, vähän pakkasella oleva sää.

Saunan verannalle tulee tällaiset.

Verantaa valmistelin siihen että sinne tulee kohta 4 isoa jätti ruukkua ja japanin vaahtera …sitten imuroin lattian ja ihmettelin hiekan määrää …ja otin tulppaani ruukun pöydän alta valoon ja kansi pois ja ekat kastelut …jo siellä pilkistää. Ja yhden kellariin unohtuneen kasan tete narskuja kun esikasvatin rappusilla ni sekin meni valoon verannalle…
Jos tulee pakkasia niin heivaan pyyheliinan päälle…nyt oli pakko huseeraa jo hieman vaikkei oma kondis ollut hyvä… 

Eilen siivosin useamman keittiön kaapin. Tänään vaatekomeron.
Mitä hitsiä keksin vielä ennen kun pääsee taas pihalle.

Mä laitoin tukikeppejä tomaateille. Siinä yks vinkki Kurpalle ajankuluksi. Myönnetään, ei siihen kauaa saa menemään mut pääseepähän haistelemaan ihanaa tomskutuoksua :smiley:

Ruukutin chilejä isompiin, suippopaprikoissa on jo nuput. Ikkunakurkussa myös epäilyttävästi yksi paksunnos. Jospa se olisi vielä lehtisilmu. 

Chilikasvatus hyllyn tyhjentyessä siirsin hyllyn sivuun ja pesin ikkunat väleistä, työvälineet  ja verhot. Huomenna pesen sisäpuolelta, palautan  kasvivalot ja taimet paikoilleen.

Autotallissa taas järijestelyjä,taimipöytä paikoilleen.Pikkutaimien parempaa sijottelua valojen alle,pistokkaita otin pisaroista ja pelakuista(:persevere:) ihan niinku niitei ois jo jäätävä määrä liikaa.Huolsin pelakuita ja sainpa muutaman ruukun hävitettyä :sweat_smile:yllättävän hyvin ovat menneet talaven yli.
Jatkuu iltapäivästä,nyt käyn kaupassa ja alan leipomaan ku on miinussähkö :smiling_face:

No nyt taas pölistelty multaa ja järijestelty ruukkuja.Nakkelin vanhoja siemeniä roskiin,oli peräti vuojelta 04 jotaki.
Kylymää hikiä pukkaa niskaan taas ku mietin mihin saan kaikki taimet mahtumaan,ikuisuusongelma :roll_eyes:
Kasvihuoneisiinkaan ei varmaan saa vielä pitkään aikaan mitään,lunta 98 cm ja lisää purkaa :rage::rage::rage::rage:

Karvari, uusi lumi on vanhan surma.

Lämmityskausi sen kun jatkuu. Taas tänään lämmitin leivinuunia ja muita tulisijoja. Koskahan se kevät ja lämpö mahtaa saapua. Olisi niin mukava nähdä jo, miten pelakuut alkavat kukkia. 

Minulla on 5 purkkia joista yksi pellava on ihan täynnä ituja …vaikka ollut kylmällä verannalla. Nyt ei oo ahdasta vaikka verannalle tulee 4 isoa ruukkua vielä. Viime keväänä oli pöytä täynnä ja tuolien päällä isot ruukut…mut rusakon penteleet veti naamaansa melkein kaiken mitä purkeista sain maahan.

Ruisleivän teko päivä. Väliaikoina kääntelin ja lannoitin tomskujen taimia. Tahtovat valoa hakiessa kääntyä ikkunaan päin.
Isäntä tuumas että en ole takin kääntäjä vaan taimien kääntäjä. :blush:
Kukkien kylvökset vein vanhalle puolelle. Lämmintä oli siellä +5 astetta. Harsolla peittelin ja toivon parasta että selviää edes joku hengissä.

Niin edullista sähköä, että kaalikääryleet ja lihakääryleet kannatti haudutella.