Kevät siivoa pakko tehdä kun saadaan vieraita viikonloppuna…niin olohuone kerros pitänee siistiä…kuka lie pesis ikkunat …hohhoijaa…
Suursiivoukset tehty loppuun. Leivinuunin ympäriltä hirsiseinät ja laipio pyyhitty.
Kait se uunin lämmitys alkaa vähentyä kun pitäishän sen kesän myötä sään lämmetä.
Nyt ei kyllä siltä näytä mutta toivossa on hyvä elää.
Välillä tein uunissa siemen leipää ja ison vuoan kurpitsalaatikkoa.
Loput kaapit keittiöstä siivottu( mussukka siivonnu suurimman osan ) ja vanhentuneet kamat roskiin,kaappien väiiseinä ja pöytäpinnat kuurattu.Tiskiallas taas säihkyvän kirkas
Tein ison urakka siivouksen ja paperipino n. 25cm jotka jonottaa silppuriin. Olen silppunut varmaan vähintään 10 cm
Nyt pidän tärkeät paperit näkyvissä esim. veropaperit.
Koulittu ja kylvetty (mopo karannut käsistä pahasti). Sit pitäisi vielä löytää paikkoja näille…
Voi, että on tylsää.
Eilen vaihdoin saunan lauteille kulun kauemmaksi kiukaasta. Ikääntyessä pitää huomioida. Siihen sain eilisen iltapäivän kulumaan. Tänään kävin työn lopettelemassa. Äsken istuttelin pari kesäkukkaruukkua. Ei innosta mikään siivouspuuhakaan.
Monta tuntia istuin tietokoneella ja kännyköitä selaten. Ekaks järjestelin isännän kännykän kuvat vähän tolkumpaan muotoon. Otin 2023 kuvat sittä omasta kännystä ja isännän kännystä tietskarille josta otin ne tikulle…
Typerää hommaa mutta minun se täytyy tehdä jos meinaa kuvia joskus katella jälkeen päin.
Täytyy lähteä vähän päätä viiruuttamaan ulos vaikka vettä/räntää tihkuuttaa koko ajan.
Harjoittelin perhojen sidontaa. Eihän niistä kokemattomalta hyviä tullut. Tänään pitää palauttaa lainavälineet ja -tarvikkeet.
Aamiaisella katsottiin kun peura käyskenteli tontin rajaa pitkin mut ei tullut tontille…ihme kyllä…sisällä on onneksi kaikki purkit ja purnukat, harsot pitää ottaa pois päiväksi.
Pesin saviruukut ja lautaset. Laitoin kuivatuskaappiin kuivumaan, koska en käytä sitä kaappia ollenkaan.
Ai niin, pesin koneella sohvatyynyjen suojat. Iso urakka edessä, kun ne kuivuu, sillä istumatyynyn suoja on L muotoinen. Pesin siis puolet, sillä sohvassa on kaksi isoa L muotoiset tyynyt ja neljä isoa tyynyä.
Tarkistin maustehyllyn ja siellä oli joissakin mennyt päivät ohitse. Löysin timjamin siemenet ja senkin päivät on mennyt ohitse, joten päätin kylvää ne parvekkeelle turvemultaan termoruukkuun.
Olen vaihtanut saviruukkuihin lähes kaikki kasvit. Mammilarialle vaihdoin kuvan jälkeen.
Vielä on iso ja australisposliiinikukalla vielä muoviruukut …hmm olikohan jollain muualla muoviruukku.
Saviruukkuja riittää, sillä niissä oli aiemmin pelakuut ja pesin ne ruukut ja lautaset.
Rupesin lämmittämään varaavaa takkaa joka toimii mulla myös hyvänä haudutettavien sapuskojen uunina. Senverran kylmä on ollut että tuntuu jo vähän sisälämmöissäkin kun ei oo vähään aikaan enää takkaa lämmitetty.
Hain päivällä paikallisesta lihakaupasta possun lapaa ja kohta kun vikat puut on palaneet pääsen työntämään lihan uuniin. Taitaa olla (ja toivottavasti on) viimenen kerta ennen syksyä kun takassa lämpöä voidaan pitää ja liharuokia haudutella.
Meillä takka jo kesäteloilla eli nuohooja on käynyt ja isäntä putsannut loput ja nyt siistittynä odottaa syksyä…
Valkasin koneella minun valkoiset työvaatteeni. Vanhemmat vaatteet vaati on sitä.
Oltiin tekemässä ex-anopin tavaroiden muutto varastoon. Viiikko sitten tyhjennettiin lipastot ja pakattiin laatikoihin menevät tavarat, nyt oli helppo kantaa vaan muuttoautoon ja siitä varastoon. Mun poika on tehnyt ammatikseen muuttoja ja ihaillen katsoin kuinka hyvin hän osasi tavaroiden pinoamisen sinne varastoon. Menivät niin pieneen tilaan etten olis ikinä uskonut että on mahdollista !
Olen miettinyt jos veisin kaikki vanhat viherlehdet kierrätyskeskukseen jonkun muun iloksi…saisin makkarista muutto laatikon pois…
Hei …tää vielä pelittää ainakin näin aamu kuudelta…terkut vaan kaikille …
Voiko naamakirjassa esiin tulevaa nimeä vaihtaa …tuntuu hassulle sittenkin käyttää tyttönimeä julkisesti siellä ???
Siis,tänään sato vettä 6 tuntia putkeen,ensin aamusta kasvareitten huolto.Poistelin lehtiä ja varkaita,narutin tomaatteja ja kurkkuja.
Sitten leipomaan jonka jäläkeen suursiivous jatku,siivosin aulan vaatekaapin ja vessan.
Nyt pahimmat suoritettu,enää seinät(mussukan homma) ja lattiat.
Jaa,sitten vielä saunapää tekemättä