Sisäpuuhia (alkaen 5.1.2021 ->)

Meillä myös siivottu koti jouluun.
Aamulla noustiin neljältä ylös että ehtii matot olla ulkona kun puolilta päivin luvattiin lumisadetta. No eipä oo lunta näkyny vieläkään.

Yhden kurpitsan tein taas soseeksi (melkein viisi litraa tuli).
Lanttuja paahdoin taas parin kilon verran sekä porkkanoita saman verran.
Kaurakurpitsa sämpylöitä tein pellillisen.

Nyt on taas pakastimien vajuneet kolot täytetty.

Gubrörä,savulohimousse ja rosolli tehty.
Tästä eteenpäin vaan ruoan laittoa,kaikki muu valamista :blush:
Ja oleilua rakkaitten kans :heart:

1 tykkäys

Meilläkin porukka kohta koossa, poika tulee vasta aattona, sairastu viime viikolla kuumeeseen ja korona oli iskenyt. Harmi vaan kun se 7 kilon kinkku on hänellä. Joutuu paistamaam se kotonaan ja tuo sitten aattona. Siihen mennessä pitäis olla kunnossa kun lievät oireet vain on.
Hirvenliha on sulamassa ja lohen ostin tänään. Joululimpun leivoin perjantaina mutta en jaksa lähtiä jakamaan niitä kenellekään. Laitan pakasteeseen ja annan joskus myöhemmin. Vain kahdelle veljelle laitoin paketit postilaatikkoon.

Hirvi-possupaisti uunissa, kinkku ja kalkkuna odottavat vuoroaan. Kotikalja tekeytymässä kylmässä. Kirjolohen savustaa Isäntä huomenna.
Jälkkäriksi teen huomenna jouluisen luumuvaahdon.
Eiköhän noilla pärjää mitä nyt perunat keittää lisäksi ja laatikot lämmittelee.
Hedelmiä herkuiksi ja välipaloiksi, ehkä vähän suklaatakin.

1 tykkäys

Kotijuuston tekoa. Hirveä määrä massaa tuli. Laitoin 6 litraa punaista maitoa, 2 litraa piimää ja 6 munaa, sekä reilusti suolaa.

Tästä kattilallisesta tuli peräti 5 juustoa. Noita muotteja pitäisi kyllä hankkia lisää, niin voisi tehdä vielä enemmän kerralla.

9 tykkäystä

Et oo kokeillut etikalla tehdä? Maito kuumennetaan ja sitten siihen etikkaa. Juustomassaa pitäis tulla.

1 tykkäys

Outoa, tää ketju (eikä ole ainut) ei näkynyt mulla niissä tuoreimmissa viesteissä vaikka kuinka selasin taaksepäin ja etsin. Tiesin että täytyyhän tässä olla jotain elämää, niinpä etsin tän haulla. Löytyi, ja eilenhän on edellinen viesti näköjään kirjotettu eli aktiivinen ketju. Tää oli tänään jo toinen vapaan sanan ketju jota jouduin erikseen haun kautta hakemaan että tuli esille :thinking:

Keittiöpuuhia näköjään muillakin ollut, yllätys yllätys :grin:

En ole etikkaa juuston keitossa kokeillut! Pitääkin testata.

Minäkin meinasin aiemmin tehdä juustoa ja voita, mutta mietin ettei niihin tule vitamiineja. Joten en tehnyt.

Leikkasin lapsilta ja mussukalta hiukset,ei kyllä kaipauta yhtään entiseen :roll_eyes:

3 tykkäystä

Nyt taas siivottu joulu ulos :hugs:

2 tykkäystä

Niin täälläkin :grin:
Kevättä odotellessa.

1 tykkäys

Kurpitsa sosetta tulossa. Kolmas pellillinen pehmiämässä vielä uunissa. Torttuja paistoin välillä.
“Uudenvuoden kinkku” valmiina menossa uuniin.
Kurpitsan siemenetkin pitäs vielä paahtaa jos uunissa lämpöä riittää. Eihän ne kyllä paljoa tartekkaan.

4 tykkäystä

Kaappipakastimen sulatus,pakollinen toimi nyt.Joulun aikaan ovi on ollu liian palijon auki.On älyttömän herkkä lämpiämiselke.
Ulukona juurijajuuri pakkasella.Ei onneksi ehtineet sulla ku peiteltiin kunnolla.
Tuota kurpitsa souvvia mullaki tiiossa taas :roll_eyes:

1 tykkäys

Mä harkitsin myös vakavasti kinkun ostamista nyt joulun jälkeen, alennettuun hintaan tietty. Tapanina menin ostoksille. Kylän molemmista marketeista oli loppuneet kinkut jo jouluna. Toisesta Kouvolan isoista marketeista cittarista oli loppuneet myös, prismassa oli vielä aika paljon mutta hinnat samat kuin ennen joulua joten sinne jäivät.

Meillä oli jouluksi normi hintainen 3kg kinkku joka joukolla syötiin.
Jyväskylässä käydessä oli palokan prismassa samanlaiset 3kg kotimaiset kinkut alle neljä euroa kilo poistotarjouksessa.
No me hamsterit tietenkin ostettiin noita vielä kolme ja tuon yhden paistoin tänään.
Kaksi on pakastimessa vielä.
Laitan niistä paistiin hirvenlihan kanssa aina palan. On valmiiksi suolaista lihaa joten minä tykkään että se on jopa parempaa paistissa kuin tuore ulkofile.
Tuosta tänään paistetusta syödään osa ja loput paloittelen lihakeittoa varten.

Keitän aina ison kattilallisen keittoa niin jos taas kerkeäisi vaikka ulkoilemaan.
Alkaa jo vähän kehtuuttaa jatkuva keittäminen ja paistaminen ja kellon vahtuu milloinka pitää taas olla ruoan laitossa.
Keiton lämmityksessä ei kauan mene.

3 tykkäystä

Taas yks kurppa käsitelty,osa oli huonoa ja yllättävän iso siemenosuus.
No,ei tuu varmaankaan kurpitsasta pulaa :roll_eyes:

2 tykkäystä

Pakkaspäivä eli pakastimien sulatus käynnissä. Samalla saa aina järkättyä sisällönkin, mulla se väkisinkin tahtoo mennä keittiön käyttöpakastimessa vähän sekaisin vuoden mittaan. No nyt on taas asiat omissa vetolaatikoissaan. Välttyy turhalta oven aukipitämiseltä kun tietää mistä mikin löytyy.

Toisessa pakastimessa mulla on marjat ja soseet. Sen sisältöön ei tarttenut pahemmin koskea, vastahan se on syksyllä sadolla täytetty. Pientä uudelleenjärjestelyä vaan, nyt kun sinne on jo vähän saatu tilaa syötyä.

1 tykkäys

Aamusta valmistelin 8 litraa kurpitsalaatikkoa uuniin laittoa vaille.
Arkkupakastimen ruoat kylmälaukuissa terassille ja pakastimen sulatus.
Sitä odotellessa kannoin vieraitten jäljeltä petivaatteet ulos ja lakanat pyykkiin.
Aloin imuroimaan ja huomasin kurpitsoita siirrellessä että yhden napa on vähän kostea ja tummunut. Oli otettava sekin työstettäväksi mutta ei sillä olis ollut kuitenkaan mitään hätää. Ompahan sekin tehty, 3.5 litraa tuli sosetta taas.
Elikkäs pakastin saa taas tänään myöhemmin täyttöä kun jäähtyvät.

1 tykkäys

Siellä se on näköjään Töniksellä tyypillinen päivä ollut. Koko päivä hommelia jos jonkunlaista. Sitä tahtoo tulla paljon enemmän kuin oli tarkotus, tai ainakin ite huomaan niin käyvän.

Mulla mennyt myös sisällä näperrellessä edelleen siemenien järjestelyn parissa. Samassa järjestämistä huutavassa kasassa oli myös ex-anopin ompelutarvikkeet. Pelastin ne kesällä joutumasta roskiin.
Tänään otin nekin käsittelyyn, nyt ovat mun vastaavien joukossa.

Mun mies meni ohi kun puuhasin nappilaatikon parissa. Kysyi huvittuneena et kummalle lapsenlapselle aion ne jättää :face_with_raised_eyebrow:

Koko päivä meni näprätessä, tunnin lenkille repäsin itteni iltapäivällä.
Siemenien järkkääminen jatkuu joku päivä vieläkin.

1 tykkäys