Tein sähkösopimuksen Vihreä Älyenergia:lle, alkaa 1.9.2025. Kiinteä 12 kk = 7.75 snt/kwh + perusmaksu 3.20 €/ kk.
Edellinen 12 kk kestoinen kiinteä sopimus Oomilla oli 9.02 snt/kwh + perusmaksu 5.90 €/kk. Loppuu 31.8.2025. Siellä olis ollut nyt tarjolla kiinteä 12 kk soppari hintaan 8.45 snt/kwh joten jätin sen puulaakin taakseni. Tai sähkön siirtomaksut edelleen joudun sinne maksamaan. Olin sinne kyllä yhteyksissä ja kysyin voiko he tarjota yhtään edullisempaa hintaa mutta ei kuulemma pysty.
Marjapensaissa ja mansikkamaalla vietettyjen aikojen välissä kävin sukulaistalossa vanhaa tätiä tapaamassa. Vein heille vähän mansikoita ja nuoremmalle sukulaiselle lehden, jota hänen äitinsä oli etsinyt.
Illemmalla siivosin, survoin ja pakastin mansikat.
Säilömistä täälläkin aamupäivällä ennenkuin ulkokelit selkeni sateen tihuuttelun jälkeen. Eilen sadepäiväpuuhiksi kerätyt lamopinaatin lehdet ryöppäsin ja pakastin. Pieneksi mytyksi menee kattilallinen. Muuten sit vaan ruuanlaittoa, tein kasvissosekeittoa sekalaisista aineksista.
Vaihdettiin osia kun Isäntä lämmitti uunin aamulla aikaisin niin minä olin ulkopuuhissa ja toin tullessani kurkkuja säilömistä varten. Vähän tein leipomuksia ja kurpitsa lasagnea uuniin. Tuo lasagne on tyyliin minä kun tein sen raasteesta jotka olin pakastanu. Silloin oli aivan liian kuuma edes ajatella uunin lämmitystä kun keräsin isoja kurpitsoita. Sama maku vaikka erinäköinen.
Joskus tyttäreni ottaa jotain kun tarjottelen mutta myö ollaan isännän kanssa kovia syömään oman kasvatuksen tuotteita.
Pitäähän se talvellakin virkeenä kun niistä pitää jotain laittaakin.
Ei meillä kanneta kellarista kompostiin mitään. Eikä siellä ole kuin muutama mehupullo marja-aroniaa ja mustaherukkaa viimevuotista.
Pakastimien sisältö on kierrätetty hyvin.
Meillä kun olis lehmä ja possu ja kana niin kaupasta ei tarttis kuin suolaa ja sokeria.
Sittä kun alkaa jäädä paljon ylivuotista syömättä pitää keräilyä vähentää.
Koti siivottu perusteellisesti heti aamusta uunia lämmittäessä.
Uunissa tein lehtikaalipannarin josta maisteltiin monta palaa kun ei ole ollu pitkään aikaan. Helteillä ei voinu uunia lämmittää.
Paistoin kanan rintaleikkeitä (ihan liian suuria) ja kesäkurpitsa lasagnen raasteesta. Nyt kyssäkaali lohkoja uunissa uunijuureksia varten (kokeilu kelpaako meillä).
Nyt huilin ja kun otin kännykän niin oli lause Pidä tauko ja anna mielesi selkiytyä.
Askellaskuri noita lähettää
Sateinen aamu, uuninlämmityspäivä.
Sämpylöitä, pannaria, pitsoja, kesäkurpitsalasaknea ja uunipuuro uunissa. Lohkoperunat ja kyssäkaalilohkot odottaa vuoroaan.
Itellä kiire hyppiä sitä ja tätä niin pumppukin alkoi hyppimään omiaan.