Sisäpuuhia (alkaen 5.1.2021 ->)

Tein sähkösopimuksen Vihreä Älyenergia:lle, alkaa 1.9.2025. Kiinteä 12 kk = 7.75 snt/kwh + perusmaksu 3.20 €/ kk.

Edellinen 12 kk kestoinen kiinteä sopimus Oomilla oli 9.02 snt/kwh + perusmaksu 5.90 €/kk. Loppuu 31.8.2025. Siellä olis ollut nyt tarjolla kiinteä 12 kk soppari hintaan 8.45 snt/kwh joten jätin sen puulaakin taakseni. Tai sähkön siirtomaksut edelleen joudun sinne maksamaan. Olin sinne kyllä yhteyksissä ja kysyin voiko he tarjota yhtään edullisempaa hintaa mutta ei kuulemma pysty.

Mie pidän pörssisähkön. Viime kuun keskiarvo oli 2.17 senttiä.
Koko kuun laskut siirtoineen 44,81.
Vähän joutuu pelailemaan, mutta onhan tässä aikaa.

1 tykkäys

Marjapensaissa ja mansikkamaalla vietettyjen aikojen välissä kävin sukulaistalossa vanhaa tätiä tapaamassa. Vein heille vähän mansikoita ja nuoremmalle sukulaiselle lehden, jota hänen äitinsä oli etsinyt.
Illemmalla siivosin, survoin ja pakastin mansikat.

Tuuletusikkkunan hyttysverkkoon pistin reikien päälle pakkausteippiä. Saa nähdä kuinka kauan ne kestää olla.

En tiiä miksi niissä on reikiä, mutta voisiko linnut olla syynä?

12 litraa kurpitsa raastetta pakastimeen.

Pyykkikone pyörii, hikisiä vaatteita jostain syystä tulee.

4 tykkäystä

No wautsi, mulla ei oo tullut vielä yhtään satoa :astonished_face:

Eka satsi säilötty

3 tykkäystä

Säilömistä täälläkin aamupäivällä ennenkuin ulkokelit selkeni sateen tihuuttelun jälkeen. Eilen sadepäiväpuuhiksi kerätyt lamopinaatin lehdet ryöppäsin ja pakastin. Pieneksi mytyksi menee kattilallinen. Muuten sit vaan ruuanlaittoa, tein kasvissosekeittoa sekalaisista aineksista.

1 tykkäys

Pakastin sulatettu ja jätesäkkiin kerätyt munakotelot revin palasiksi lämpö kompostorin kuivikkeiksi. Munankuoret hakkaan muruseksi ja levitän perennoille.

Vaihdettiin osia kun Isäntä lämmitti uunin aamulla aikaisin niin minä olin ulkopuuhissa ja toin tullessani kurkkuja säilömistä varten. Vähän tein leipomuksia ja kurpitsa lasagnea uuniin. Tuo lasagne on tyyliin minä kun tein sen raasteesta jotka olin pakastanu. Silloin oli aivan liian kuuma edes ajatella uunin lämmitystä kun keräsin isoja kurpitsoita. Sama maku vaikka erinäköinen.

7 tykkäystä

Koti taas siivottu kunnolla,petivaatteet vielä saapi olla ulukona muutaman tunnin.
Ihana siisti koti :hugs:

2 tykkäystä

Punajuuret säilötty.
Isäntä keräs 3litraa saskatoonia ja 2 litraa vattuja. Tein tarkistus siivoamisen ja pakastin.

9 tykkäystä

Tämmöiset tänään.
7, 5 litraa punaherukka mehua, 3kg erä kurkkuja säilötty ja pikkupurkki kokeilussa kesäkurpitsaa kurkunsäilöntäliemessä.
2 litraa poimi Isäntä vattuja jotka pakastin.

Tässä isännän vattujen poiminta astia jonka minun isäni aikoinaan oli keksiny kun toinen käsi ei pelittäny halvaantumisen jälkeen.

12 tykkäystä

Kahdestaanko teillä menee kaikki nuo luonnon antimet?

Joskus tyttäreni ottaa jotain kun tarjottelen mutta myö ollaan isännän kanssa kovia syömään oman kasvatuksen tuotteita.
Pitäähän se talvellakin virkeenä kun niistä pitää jotain laittaakin.
Ei meillä kanneta kellarista kompostiin mitään. Eikä siellä ole kuin muutama mehupullo marja-aroniaa ja mustaherukkaa viimevuotista.
Pakastimien sisältö on kierrätetty hyvin.
Meillä kun olis lehmä ja possu ja kana niin kaupasta ei tarttis kuin suolaa ja sokeria. :blush:

Sittä kun alkaa jäädä paljon ylivuotista syömättä pitää keräilyä vähentää.

7 tykkäystä

Koti siivottu perusteellisesti heti aamusta uunia lämmittäessä. :clap:
Uunissa tein lehtikaalipannarin josta maisteltiin monta palaa kun ei ole ollu pitkään aikaan. Helteillä ei voinu uunia lämmittää.
Paistoin kanan rintaleikkeitä (ihan liian suuria) ja kesäkurpitsa lasagnen raasteesta. Nyt kyssäkaali lohkoja uunissa uunijuureksia varten (kokeilu kelpaako meillä).
Nyt huilin ja kun otin kännykän niin oli lause Pidä tauko ja anna mielesi selkiytyä.
Askellaskuri noita lähettää

3 tykkäystä

Nokkakiekkoilua iltapäivä. :blush:

Kaalilaatikkoa, kaalikääryleitä, broileripasta paistos.

Kurkkujen säilöntää (nyt vaan omiksi tarpeiksi)

Useampi koneellinen pyykkiä ( edullista sähköä)

3 tykkäystä

Sateinen aamu, uuninlämmityspäivä.
Sämpylöitä, pannaria, pitsoja, kesäkurpitsalasaknea ja uunipuuro uunissa. Lohkoperunat ja kyssäkaalilohkot odottaa vuoroaan.
Itellä kiire hyppiä sitä ja tätä niin pumppukin alkoi hyppimään omiaan. :frowning_face_with_open_mouth:

2 tykkäystä

Yritä nyt tönis opetella olemaan iisimmin. Sulla on vaan yks pumppu, kannattais helliä ja vaalia sitä :+1:

2 tykkäystä