Sisäpuuhia (alkaen 5.1.2021 ->)

Pyykkipäivä …monta koneellista ja omppuja hain et voisi ekan piimäpiirakan leipasta uuniin tuoksumaan.

Piikkasin auki mökkisaunan betonilattian halkeamaa ja saneerauslaastilla korjasin. Viimetinkaan, vielä tarkeni peseytyä ulkona muuripadan vedellä., mitäpä helteellä remontoisi.

Lopulla massalla tein vanhaan muottiin räystäspääskylle betonipesän.

Hormien tarkastus ja niinpä osoittautui mitä olen epäillytkin …yläkerran wc ja takka samassa hormissa …olin siis oikeassa ! Isännän kanssa väännettiin peistä tästä vuosia ja sain kuulla olevani yliherkkä tuoksuille …kun hän kärvensi takan huurut mun nokkaan alakerran takalla…
HYVÄ ETTEI OLE NOKIPALOA OLLUT HORMISSA …olis palanut koko mökki…takka on nyt polttokiellossa kunnes avataan vessan katto ja rykästään putki pois ja muurataan tiili hormiin … voi rähmä !

Aamusta uunin lämmetessä hain kesäkurpitsat ja kurkkuja.
Kurpitsat raastoin, 4 litraa raastetta tuli.
Osasta tein kaura kurpitsa sämpylöitä.
Kurkuista tein taasen sitä minun ns. “lasagnea” Tuosta tuli meidän herkku mutta kohta loppuu kurkut. :confused:
Kaks maijallista mehustin marja-aronioita.
Vielä jäi yks maijallinen huomiseen. Sittä loppuu pullot, marjoja olis kyllä.
Nyt alan viettää lepopäivää.

Täällä eivät mielestäni aroniat ole vielä kypsiä. On vasta mustien viinimarjojen aika. Meillä minä olen ainut, jolle aroniat kelpaavat. Kaksi kassillista vanhojakin kököttää pakastimessa, tarkoitus oli keittää ne hilloksi, mutta purkit menivät kurkuille. Ostin mehulingon ja ajattelin sen avulla tehdä aronioista selvää: voi aamupalalle hurauttaa lasillisen mehua pakasteesta otetuista marjoista ja heittää roippeet pois, kun marjoja tulee jatkuvasti liikaa eikä niitä tarvitse säästellä.

Kaalikääryleitä. Lopusta täytteestä lihapullia. Lohikiusausta. Makaroonilaatikkoa ja vähän täytettyjä kesäkurpitsoja välipalaksi.
Omenahilloa muutama purkillinen samalla.

Eilen ulkopuuhalin eli keräsin puolukoita tän sadepäivän sisäpuuhailua varten. Tänään muutama purkillinen survottua sokeroitua puolukkaa. Jestas että onkin hyvän makuista noin hetsiltään maistettuna !

Aamupäivällä tein ruisleipää ja siemenleipää pellillisen sekä kyssäkaalilaatikkoa jota riittää muutamaks päiväks syödä.
Mamman marjapiirakan tein ompuista isännälle. 
Imuroin huoneet ja vähän pyyhin pölyjä odotellessa paistoksia.

Mun piti tänään imuroida mutta kun oli sateeton päivä pitkästä aikaa…

Ikkuna päivässä pitää kädet kipeänä, koko ajan. Mutta silti pesen niitä, Onneksi sää on suosiollinen. Ihana syksy. :slight_smile:

Ruokia. Kaalilaatikkoa, perunalaatikkoa ja paistoin broilerin samalla.

Omena-ja puolukkahilloa. Mustikat pakkaseen.
Nyt pitäisi yrittää lopettaa säilöminen. Lähtee aina vähän laukalle.

Joka syksyinen tyyny-show. Hain melkein kaikki tyynyt ulkohuoneista sisään (ulkokeittiö, ulko-olohuone).
Ei ole enää sellaista fiilistä istua ulkona. Tyynyt on levitetty yläkertaan tasaisesti että kuivuisivat (kosteat) ja tyynynpäälliset pesty, kuivina vaatehuoneeseen odottamaan ensi kevättä.

Omppo/aroniahilloa tulossa. Kolmasosa omenaa ja  mausteena kanelia ja vaniljasokeria. On hyvä karkin korvike silloin kun mieli tekee makeaa. Ja linjat pysyy kunnossa… :pinch:

Oikaisin pehmustehommassa, nakkasin roskikseen. Keväällä uutta tai kirpparilta, siistit pitää olla mutta mökkioloissa märät uikkarit, mustikkaläiskät linnuista ja metsänpeikon harrasteet lyhentävät pehmusteiden elinkaarta. Rullattavat rantapatjan tyyppiset ja vedellä pestävät ovat istuin ryhmän penkeille liian pitkät ja leveät.

Me nakataan aina pehmusteet varaston pyykkinarulle kun lopetetaan istuminen …ei koskaan jätetä lintujen paskottaviksi ko on niin metsäinen tontti. Puisilla penkeillämme voi istua ilmankin jos vaan levähtää hetken…
Mä yleensä istun rappusilla ja verannalta nappaan tyynyn pyllynalle jos koirien kaa meen pihalle.
Kun tänään oli kunnon puolesta huono puutarhapäivä niin tein omppusosetta iltapäivästä kattilallisen jottei pakastin vingu tyhjyyttään. Omena-kaneli kuivakakku on appiukon herkkua niin sitä tuleman pitää kunhan saa ensin hillot aikaiseksi.

Tuleville päiville evästä.
Lohikiusaus, lasagne ja juureksia.

Keitin tomatilloista salsa verdeä, eli vihreää kastiketta. Ekan satsin tein jo joku aika sitten. Siihen laitoin säilöntäainetta ja sitä tuli 3 pienehköä lasipurkillista. Menevät lahjoiksi.  Tämän jätin ilman säilettä, tuli 5 dl ja 2,5 dl rasiat pakkaseen ja mulle huomiselle pieni satsi syötäväksi.

Kaksi pienempää kurpitsa käsittelin tänään. Eipä siinä pienimmässä ollu paljon mitään syömistä.
Siemenetkin paahdoin ja ne meni maistiaisina.
Sosetta tuli kolme litraa.
Tänään en kerenny vielä siitä tehhä mitään kun on vähän toistaitosta ollu hommat.

Siivouspäivä sisällä kun tuli iltapäiväksi vieraita ja omenia kerättiin heille läksiäisiksi mut tulipa olokerros siivottua se on hyvä saavutus sekin.

Tähän puuhaan meneekin sitten tämä päivä.
Ei siinä mitään, hyvää musiikkia ja kahvikone vierellä :smile:
Meilläpäin ei ole löytynyt mitään sieniä niin oli sitten ostettava.