Kaffetauko, Billnäs.
Inkooseen pitäisikin lähteä …serkku asuu kivassa paikassa lähellä museokorttelia jossa tapahtumia…Billnäsistä kun lähti puutarhaliike ni ei oo tullut enää käytyä, rakennusapteekki on kans ollut kiva kohde.
Fagervik
Ruusumäen tilalla oli monta hyönteishotellia.
Täytyy kertoa,vaikka ei ketään kiinnostakkaan meidän muutto? Kerronpahan,että.me päästään hissitaloon asumaan.Kaikki palvelut on lähellä ja kun on ikää ja sairauksia,niin tämä.on miehelleni ja minulle onnenpotku.Ja pojan talo kahden kilometrin päässä,jossa saa.olla milloin vaan
Olemme kiitollisia,jos ja kun saa viimeiset aikansa olla helpommalla.
Kukkahörhelö, minä olen jo pidemmän aikaa suunnitellut muuttoa kerrostaloon mutta pelkään etten siellä viihdy yksinäni. Ikätoveri muuttaa rivitaloon muutaman kerrostalovuoden jälkeen ja sanoi minulle että älä muuta ennen kuin on ihan pakko…
Kerrostalossakin voi harrastaa viherkasveja ja yrttien kasvatusta kunnon mukaan ![]()
Mun iskä viljeli partsilla amppelimansikkaa ja yrttejä ja kiinanruusut tykkäsi olla lasitetussa kopissaan lämpimässä…niin tomaatteja tietenkin oli kesäherkuksi.
Arjen huomioita:
Broilerinkoipipaketin tilavuuteen mahtuu n. 2 kiloa lakkoja. Voi miettiä kumpaa arvostaa enemmän pakastimessa.
No tuotahan ei tarvi ees miettiä ![]()
Jos asuisimme Limpun kanssa samassa taloudessa olisi varmaan " mielenkiintoista"![]()
Insinöörikoulutusko?
Ei tarvii minunkaan noin syvällisiä miettiä.![]()
Syön niin harvoin broiskunkoipia, että haen ne silloin tuoreeltaan kaupasta, en pakasta broileria koskaan.
Muutenkaan en osta pakastimeen arkipäiväistä helposti saatavilla olevaa ruokaa.
Marjoja pakastan, hirvenlihaa saan pakastimeen ja jotain leipää pidän varuilta jonkin pienen määrän.
En halua isoja paksatusvarantoja, täällä katkeilee sähkötkin usein ja oon muutenkin hyvin tarkka syömisteni kanssa.
Eli sähkökatkon jälkeen olis aina kovasti menossa kaikkea roskiin, jos olisi paljon kamaa.
Meillä on pakkasessa kaikkea mahdollista. Lehtisalaattia en sentään ole vielä pakastanu enkä perunoita kun niitä on kellarissa tai pellolla.
Ylimääräistä sieltä ei löydy enkä tarte heittää pois tai pakko syödä kerralla.
Kyllä on mukava tietää että aina löytyy jotain syömistä vaikka ei kauppaan pääsiskään.
Nykyään on maitotuotteitakin niin pitkillä päiväyksillä että ei tarte joka viikko käydä välttämättä kaupassa.
Paha vaan kun vanhetessa täytyy kulkea lääkärissä vähän väliä jomman kumman.
Niille reissuille voi keskittää ruokaostotkin.
En kerää pakastimeen mitään vain keräämisen ilosta jos en niitä luule käyttävän.
Olen joskus pakastanut yrttejä, tilliä ja ruohosipulia enimmäkseen mutta ne eivät kulu pakastimesta. Jos kuivaan ne niin kuluvat mutta maku kärsii. Tuoreena tulee syötyä.
Sen mitä on tietoa muiden pakastamisesta, niin ei kaikilla hommat ihan täydellisesti suju. Saattaa joillakin kerääntyä tuotteita sinne pakastimen pohjalle.
Meidän pakastimessa on kaikki syömäkelpoista. Ongelmia on kyllä juuri esim. yrttien kanssa. Liperin keväällä poistin pakastettavien listalta. On käytökelpoisempi kuivattuna. On miedomman makuistakin.
Hyvinä marjavuosina mustikkaa tulee pakastettua enemmän. Lisäksi on “välivarastossa” lapsillekin marjoja. Pikku hiljaa pääsee jyvälle paljonko oikeasti haluavat niitä käyttää. En väkisin kenellekään marjoja tyrkytä. Sieniä tuli viime vuonna tosi runsaasti. Eihän sitä ole ennustaja ja tiedä että vaikka ei tänä vuonna olisi tullut säiden puolesta ollenkaan. Samoin mustikankin kanssa saattaa olla parikin huonoa vuotta.
Meneehän se vähän hankalaksi kun hakee sitä taloudellisenta lopputulosta. Voisi olla hiukan suurpiirteisempi,vaikka eipä tämä luonteeni itseäni vaivaa, ehkä muita enemmän.
Se että mitä pakastaa? On selvä etten koskaan tule ryntäämään kauppaan sen takia, että jotain puuttuu ja pitäisi hakemaan lähteä. Onko oikeasti semmoisia ihmisiä?
Minä ajan joka arkipäivä työmatkalla tosi monen kaupan ohi. Kaikkea löytyy pikku putiikista isoihin kauppakeskuksiin ihan matkan varrelta. En näe siksi tässä elämäntilanteessa tarpeen varastoida ruokaa paljoa. Minulla on kyllä muuten aina paljon ruokaa kaapeissa ja jääkaapissa perustarpeita reilusti, että harvoin jotain kaipaisin, mitä ei oo.
Äitilläni on joku 4 pakastinta täynnä tavaraa.
Ja varmasti pohjalla joskus vanhempaakin, vaikka pyrkivät vuosittain inventoimaan ne.
Liha ja kala on niitä arimpia tuotteita, että maku heikkenee. Taitaa minullakin olla pakastimen pohjalla ylipäiväisiä mustikoita. Kai siinä vitamiinipitoisuus kärsii, mutta maussa ei huomaa. Tämän takia koitankin välttää mustikan poimintaa tänä vuonna.
Silloin kun tänne tuotiin tanskalaisia kinkkuja, niin rasvakerroksesta maistoi, että vanhaa erää. Euroopassa kun käytettävä pakastusaika on pidempi kuin Suomessa.
Meillä on myös hyvä ruokakauppa viiden minuutin päässä ja olen yrittänyt saada miehen päähän, että oma säilytystila on rajallista, eikä ehkä ole syytä toimia kaupan varastona. Silti meillä on jotain pastaa, tomaattimurskaa, tonnikalaa yms aina kaapeissa reilusti.
Pakkasessa on marjoja ja kissojen ruokia + sitten miehen tekemiä eväsannoksia töihin. Nyt pakastin lehtikaalia ja tilliä, varmaan vielä lisääkin.
Voi olla että jonkun lääkkeen määräisivät jos kaikki ruokavarastoni joku kävisi läpi.
Sen verran jokunen vuosi sitten olin tiukilla, ettei enää ruoka lopu.
Kyllä miulla kuluu pakastettua tilliä, persiliaa ja ruohosipulia niin paljon kun sinne säilön. Kalapihveihin tai lohilaatikkoon menee kerralla jo reilusti.
Nyt olisi hyvä olla varastossa pahanpäivän varalle, vähän enemmänkin. Ostin hillosokeria muutaman paketin sen takia että jos sähköt katkeaa ja pakastin sulaa niin marjat hilloiksi…
No onhan vähän jotain muutakin jemmassa mutta kohtuullisesti.