Sitä sun tätä (alkaen 5.1.2021 ->)

Meil on aroniaa puska pullollaan mut ei pulut ole vielä syöneet vanhan pensaan mustaviinejäkään oli niin kuivakoita.

Joo Chali, näin se  taitaa mennä, ei kahta taakkaa samana vuonna.

Mummu sanoi aina että jos ei ole pihlajanmarjoja, tulee lauhaa koska linnut ei löydä ruokaa.
Tiedä sitten.
Olen kuullut molemmat versiot ja toivon vaan että olisi plussalla läpi talven ja se mitä taivaalta tulee, tulisi vetenä :grin:

Viime vuonna oli ihan mielettömästi pihlajanmarjoja ja oli myös ihan mielettömästi lunta. 
Niin mihin sitä nyt uskoisi :thinking:

Näki viime viikolla koiranunta 

Ei nykyään enää voi vanhoihin merkkeihin luottaa.Tänä keväänä oli ukkonen ku oli vielä jäät osassa järviä.Ennen sanottiin että tulee kylymä kesä ku salama lyö jäähän.Höpsis,hyvä kesä oli

Eihän sekään pidä paikkaansa kun sanotaan …paha saa palkkansa …tai … niin makaa kuin petaa …
Maailma on muuttunut juuri tuommoiset tyypit määrää ja päättää asioista nykyään.

Minne ihmeeseen on piilotettu begonia-ketju? Olen etsinyt sitä joka puolelta mutta on vissiin näkö huonontunut kun en löydä.

Olen nyt muutaman viikon pelannut Wordleä englanniksi. https://www.nytimes.com/games/wordle/index.html
Tämän päivän sanan sain ratkaistua viimeisellä yrityksellä, mutta se oli niin hassu viralliseksi sanaksi, että päätin etsiä onko samaa peliä suomeksi. Sitten löysin sen https://sanuli.net/ sivuston, mistä on täällä ollut juttua jo aiemmin. 
Jotenkin nämä sanapelit on menneet minulta ohi silloin kun ne on olleet ihan uusi juttu.

Tuntui oudolta miettiä sanaa suomeksi, kun olen noita nyt englanniksi ratkonut.

Wordle suomeksi on myös täällä https://wordle.global/fi ja siellä on tämän päivän sana eri kuin tuolla toisella sivulla. Lisäksi löytyi sivu, missä ei tarvitse odottaa vuorokautta pelatakseen uudelleeen https://mywordle.org/wordle-finnish/

Luulisi että olisi tähdellisempääkin rahanmenoa kaupungilla kun ruusupuskien hävittäminen.
Ensin oli 5 ihmistä käynyt puskia pällistelemässä ja nyt on ulkopuolinen yrittäjä ison kaluston kanssa kaivamassa.
Tulee tietysti vielä maanajot ja uudet puskat.

Tänään olen järkyttynyt. Ei oo täällä sellasta ketjua ja mietin että meniskö “ärsyttää”-ketjuun. Vaan kun ei ärsytä vaan oikeesti järkyttää ja pelottaakin.
Sähkön hinta.
Huhtikuun lopussa mulla loppui määräaikainen 2 vuoden soppari jonka hinta oli alle 6 senttiä/kWh. Hinta nousi jonnekin 10 senttiin /kWh kesän ajaksi ja heinäkuussa tuli ilmoitus et hinta tulee olemaan  1.9 alkaen  n. 13.5 senttiä /kWh.  Kirpasi, ja valmistauduin henkisesti siihen että hinta nousee vielä ainakin kerran mut ehkä kaksikin kertaa talven aikana. No tänään (5.9.2022) tuli kirje sähköyhtiöltä. Eikä olla ees lähellä talvea vielä.  Avasin sen sydän tykyttäen ja siellähän se oli ilmoitus uudesta korotuksesta. 1.10.2022 lähtien hinta on 39 senttiä/kWh. Tietty kuukausimaksut noiden hintojen päälle tulee aina.

Me ollaan jo vähennetty sähkön käyttö niin minimiin kuin voidaan ja saatukin säästöjä aikaan. Ja ennestään jo oon ollut säästäväinen. Jos tästä vielä lisää vähentää niin alkaa mennä jo sille puolelle että voi tulla vahinkoja.  39 senttiä ??!! 
Tänään olen järkyttynyt  :frowning:

Keväällä kun alkoi jutut sähkön hinnan noususta, minulla oli mahdollisuus silloin uusia sähkösopimukseni joka oli umpeutumassa 1.8.22. 
Uusin sopimukseni kahdeksi vuodeksi taas eteenpäin. Niin olen aina tehnyt, kahden vuoden soppari kiinteään hintaan.
Onneksi niin tein, hinta ”vaan” tuplaantui, eli kun vanha hinta oli jotain 5 senttiä niin nyt se on seuraavat kaksi vuotta 10 senttiä. On korkea hinta mutta minkä tekee. Meillä lämpiää talo sähköllä. Sopimuksessa on ehto että vuoden kuluttua jos sähkön hinta on alle 10 senttiä niin saan uusittua sopimukseni sen hetkiseen alempaan hintaan. 
Tuttavalla lämpiää talo ”pörssisähköllä”. Jokunen päivä sitten hän maksoi 98 senttiä, silloin oli tullut kuulemma ahdistus.
Hän pääsee vasta reilun kuukauden kuluttua tekemään uutta sopimusta ja hän ei kuulemma ota enää pörssisähköä.

Miksette te kysele millä hinnalla muut sähköyhtiöt tarjoaa sähköä? Ei meilläkään ole paikallinen toimittaja vaan tuolta etelärannalta vaikka ollaan täällä Pirkanmaalla. Talo lämpiää öljyllä, sitä kuluu noin 1800 litraa vuodessa joten vielä on selvitty. Lisäksi lämmitetään takalla kun tulee isommat pakkaset tai on kostea ilma. Tälle talvelle onkin varauduttu oikein isolla puuvarastolla. Nyt on noin kuusi kuutiota ja pari on vielä tulossa kun tyrkytettiin. Kuulin juuri tutuilta että Helsingissä heIttokuutio oli maksanut 180 euroa plus tuontimaksun. Meille tuli seitsemälläkympillä/ heittokuutio pihaan asti. Tuo sauna vie pääosan puista.

Tällä hetkellä hyvin harva yhtiö myy määräaikaisia sopimuksia ja jos myy niin ihan järkkyyn hintaan.
Ja iso osa myy vaan oman toiminta-alueensa asukkaille.

Just viime viikolla niitä katsoin ja suurimmaksi osaksi myydään vain pörssisähköä.
Meille onnistuin just viime hetkellä saamaan toistaiseksi voimassa olevan kvartaalisopimuksen ja sitäkään laatua sopimusta ei ollut siellä enää tällä viikolla myynnissä.
Hinta oli nyt 12,99cent/kwh ja 3kk välein muuttuu.
Nyt ei voi kilpailutuksella tehdä sopimuksia, kuten normaalitilanteessa.

Meillä on onneksi öljylämmitys, sekin on tällä hetkellä olevinaan halpa, vaikka tuplaten maksettiin öljystä, mitä viime vuonna.
Takkapuuta tuli omasta pihasta 10 kuutiota, eli sitä riittää, nytkin on vaan takkaa lämmitetty, ei oo vielä pannu käynnissä.
Kesällä laitettiin LV-varaaja, nyt voi käyttää sitä, tai ottaa pannun kautta lämpimän veden, vain 1 venttiili käännettävä.

Kastehelminen, Kyllä tottakai on otettu selvää muiden yhtiöiden hinnoista ja seurattu pitkin matkaa niitä. Oon perehtynyt tähän sähköasiaan tuskastuttavankin tarkasti :doze: Ei tää ole ollenkaan kalleimmasta päästä nykyhinnoilla. Tähän saakkahan oli kaikkein edullisin Suomen hintavertailussa  ellei sit ollut onnekkaasti ehtinyt tekemään 2 vuoden sopparia kohtuuhinnalla (onnittelut Chali, lottovoittoa sun on turha ootella lähiaikoina, oot onnen jo käyttänyt :smiley:)   :frowning:

Alueeni sähköyhtiöllä on suht edullinen hinta, mutta eivät myy sitä kun oman kaupungin asukkaille. Pari ystävääni aivan lirissä kalliin sähkön ja maakasulämmityksen kanssa.
Tuli mieleen penttiläinen joka oli jo vuosia sitten tehnyt ratkaisun sähköttömästä talosta.
Siihen tässä kohta mennään.
Palataan lähtöruutuun asumisen kanssa.

Mekin jännityksellä odotellaan koska soppari päättyy 2/23 ja kuitenkin sähköfirmat vetää voittoo koko ajan ja fortumin omistus on yli 50% eli juurikin TV asiantuntija sanoi et voidaan irrottaa pörssistä jos vain haluttaisi, eli hallintomme haluttomuus toimia oikein kansan puolesta on todellinen.
Meillä on mahdollisuus myös asua asuntovaunussamme omalla pihalla…kaikki toimii kaasulla siellä ja 11 kg pullolla potkii pikku vaunussa kauan…mut kattotaan nyt onhan meil takka ja kaasutakat.
Kulutus laitellaan minimiin …kaikessa…on niinko pakko.

Eikös sähkölaskuihin pitäisi tulla avustusta  jos lasku menee yli 500€ kuukaudessa. Liian kalliiksi tulee silti jos on pieni eläke tai pieni palkka. 

Minun tarttis uusia vielä muutamien ikkunoiden ja takaoven tiivisteitä. 

Mikä ihmistä vaivaa, että senkin muistaa vasta, kun tulee kylmä ja ikkunasta vetää?
Voisko joskus edes olla hiukan aikaansa edellä ja vaihtaa niitä hyvällä kelillä.
Ehkä ootan ensi viikkoon, kun on luvattu lämpimämpää ilmaa.

Meillä on nyt pidetty kiinni tuulikaapin ja kahden ylimääräisen makkarin ovet.
Eli lämmitettävä ala on reilu 20 neliötä vähemmän, hyvin näissä keleissä riittää vielä takassa poltettu pari pesällistä/päivä.
Nytkin eilisen polton jäljiltä näyttää 21,7 keittiössä mittari ja tämä on kylmin huone, silloin kun ei tee ruokaa.
Illalla varmaan taas mukavuus lämmöt takasta, lämpiää pienellä puumäärällä, kun päivittäin polttaa hetken.

Meillä säästetään niin, että ei osteta mitään ylimääräisiä.
Kaikki vanhat vaatteet saa luvan kelvata, just kaivoin arkistojen kätköistä useita vuosia sitten ostetun syystakin, hyvin kelpaa minulle.
Talvikengät lenkkeilyyn on ihan pakko investoida, edellisistä halkesi pohjat, kun oli lähes 10 vuotta kovassa käytössä. :wink:

Joka päivä olen muutaman purkillisen omenahilloa tehnyt. Äsken vein niitä kellariin. Nyt siellä on 30 purkillista tämän vuotisia. (Asiakkaallekin olen jokusen vienyt ja tänään tutulle rouvalle.)
Muutama purkillinen viimevuotisia ja aika monta edellisvuotisia.
Sama mm puolukkahillojen kanssa. Ei mitään järkeä.