Sitä sun tätä (alkaen 5.1.2021 ->)

On sitten pörssisähkö huomennakin kallista, kuten tänäänkin.
Ei tarvii huomennakaan yrittää normaalia elämää.
Raskaaksi käy tämä ikuinen paremman odottelu, voi kun saisi elää ihan normaalia elämää, ilman ainaisia kriisejä suuntaan tai toiseen. :doze:
Ja hintakaton saaminenkin ontuu ja nilkuttaa, eipä taida sekään mihinkään edetä.

Mä oon jo lyönyt ihan hanskat tiskiin tämän pörssisähkön kanssa, en tee mitään muuta kuin pakolliset.
Sähköhellakin on ihan minimaalisessa käytössä.

En aio laittaa kyllä jouluakaan, lapsille tarjotaan kakkukahvit ( teen hyydytetyn juustokakun, niin en tarvii siihenkään uunia) ja se on siinä.
Jos jotain miehen kanssa , niin nyhtöpossua tai pikkukinkku takassa ja valmislaatikoita lämmitän,
Rosollia ja herneitä vielä, se riittäköön tänä vuonna, säästetään ruokarahat sähkölaskuun.
Suuri se lasku on silti, vaikka ei juuri mitään tee, pakko sitä on sentään ittensä/vaattensa puhtaana pitää. :crying:

Onneksi mulla ei oo sähköautoa, sen joutuis näillä hinnoilla laittaa talliin odottamaan parempia aikoja.:hehe::pinch:

Hyvät lasit oli lääkäri äiteelle kirjoitellut, näki lukea sen pienimmänkin testipräntin. Eli pidin puolikkaan pekkasen ja tehtii kierros naapurikaupunkiin.

Käytin tänään toista kertaa uusia paljasjalkavaelluskenkiäni. Eka kerta oli joitakin päiviä sitten puolen tunnin kauppareissu. Nyt ulkona sellanen puolen tunnin lenkki. On niillä hyvän tuntusta kävellä. Ei oikeestaan tunnu eroovan kävelyssä mun aikasemmista omista vastaavanlaisista kengistä joita oon käyttänyt. Ainut tuntuva ero on se kantaosan mataluus, sen huomasin sillon ekalla kerralla niiden paljasjalkakenkien kanssa. Nyt tänään en huomannut enää siinäkään mitään . Kenkien sisäläppä hiukan painaa säären alaosaa kun ne varret on nyöritettävät. Pohja piti hyvin  auratuilla kävelyteillä.

Tänään tuli Kipukaupasta tieto että tilaamani talvikengät on postitettu.  Tosin ei noiden vaelluskenkien kanssa kävellessä tullut yhtään jaloille viileä vaikken mitään kovaa vauhtia pitänytkään (-9 astetta). Uskon että olisin niillä pärjännyt koko talven, mutta onhan ne talvikengät hiukan erilaiset.

Kävin ostamassa aamulla itselleni joululahjan. Imurointi on taas iloisempi asia;)
Tänä vuonna on hassattu aivan liikaa koneisiin:/

Eilen oli kiireisin muistamistani iltavuoroista. Minulla oli 17 käyntiä, kun olivat taajamassa ja suurin osa yhdellä rivitaloalueella. Kaksi paikkaa oli kahden käytäviä. Ainahan yhdellä tai kahdella menee ylitöiksi, eilen kaikilla seitsemällä, vaikka yökkökin auttoi tulttuaan töihin…

Näin talvella on mukava laittaa linnuille pihapiiriin syötävää, mutta on melkein mahdotonta löytää ruokintasysteemi, jota orava ei hyödynnä. Sitten kun orava keikuttaa ruokinta-astiaa ja jyviä tippuu maahan, on kohta hiiriä/rottia paikalla. Tänään haettiin taas uusi, joka vaikutti lupaavalta, mutta siihenkin taas orava jotenkin onnistui pääsemään. 
Tuo talipallojuttu on siisti, mutta jostain syystä linnut eivät siitä kovin paljon välitä.

Äiteellä on kahdet vanhat ostoskärryt, joissa tinttien herkut. Levy painon kera kantena. Talipötkylöitä siellä pitänyt oravien ja närhien ulottumattomissa. Ei kovin esteettistä, mutta toimii. Punatulkut ja orava saaneet tyytyä kauroihin, jotka laittanut kannon päälle pihan perälle.

Meille tonttu toi semmoisen metallisen häkin jossa kansi avataan ja kiinnitys ketju on siinä …ei orava pääse eikä närhen nokka mahdu …ostettiin siihen juurikin kauraa …et jos jollekkin kelpaa. Pallot telineessä suositummat…talipötkön laitan jouluksi.

Koirilta joskus jää semmonen muovikaulus ihan ehjäksi ja sen voi laittaa myös tolppaan tai puuhun missä linnun ruokinta …olen nähnyt virityksen. Setäni joka ruokki pajupensaan sisällä lintuja suojasi kissoilta levittämällä kanaverkkoa alle ja ylle …linnut kerkesi karkuun ja siin oli usein hirmuinen määrä lintuja ja hän osti kerralla ison teollisuus säkillisen auringonkukkaa …noin 500 litraa …oli useimpia ruokko paikkoja. Meillä ruokkiminen on pienempää…mut tääl melkein jokainen ruokkii joten linnut saa sortteeraa mistä tykkää.

Sain tänään hyvin ajoitettua lahjahommat ja saman päivän aikana laitettua postilaatikkoon joulutervehdyksen sekä postinjakajalle että lehdenjakajalle. Tosin jouduin potkukelkkailemaan vähän se takia mut sekin alkoi jo paluumatkalla sujumaan ihan mallikkaasti. Alkumatkasta aattelin että onko tää tosiaan näin hankalaa, muistikuvat nuorena potkurilla viilettämisestä oli olleet vahvoina mielessä :smiley:

No kun pääsin potkutellen postilaatikolle niin sinne aikasemmin päivällä laittamani muistaminen postinjakajalle oli otettu. Siinä sit postia noukkiessani laitoin lehdenjakajan muistamisen laatikkoon. Hänhän seuraavaksi sen laatikon avaa :)  Aina aikasemmin oon laittaut nää muistamiset eri päivinä laatikkoon mut nyt meni ajoitus nappiin.

Joulukukat ostettu …2 kultasypressiä ja itelle pienempi tavallinen + yksi saviruukku ja 33 e meni kauppaan…
Koristelen itse ja kierrätän ruukkuja kahteen ja kierrätys koristeet …otan aina talteen kaikki ja puhdistan ja laitan kiertoon. Ennen ostin aina hienoja valmiita asetelmia ja ennen ostin aina 5 kukkakoria ja siin oli satanen levällään ja jos itselle ostin kuudennen ni satanen ei piisannut. Nyt on enään 2  & ITSELLE jokin pieni …jouluruusut liian kalliita…
Aina viikko ennen aattoa ostan koska loppuaika on liian hulinaa ja ihmiset tulee ihan kahkoiksi…nytkin kun olin jo kassalla niin parkkis oli täyttynyt…äkkiä kotiin siis…ei tarvinnut paketoida kun itse laittelen ne sitten huomenna. Nyt jo ruukutin ja kastelin lannokevedellä.

Joulukortteja en lähettänyt tänä vuonna ja joululimpun leivon vain itselle. Pakko on säästää joka penni kun ei tiedä millainen sähkölasku tulee kuun lopussa. Joululahjat olen ostanut entisen tapaan, vähän halvempia kyllä.

Silloin kun oli kummikersoja ja niiden sisarruksia ja sisarrusten pentuja niin aloitin joululahja ostokset jo edellisenä tapanina tai välipäivä ALE myynnistä…mulla oli vaatehuoneessa lahjakorina semmonen likavaatekori johon keräsin kaikkea paketoitavaa…ja säästin silleen jo työelämässä ollen pitkän pennin.
Nyt ei ole enään onneksi lahjottavia niin eikä ole tulojakaan niin mitä edukkaampi joulu sen parempi tietenkin.

Joulua odotellessa.

Katselin tuolla Chalin kynsiä ja ajattelin että jos osaisin niin pitäisköhän koristella omatkin kynnet jouluun.
Ei vaan taho kehata edes leikata kun aina on muka muuta tekemistä.
Lakatkin on vähän sinnepäin mutta ei ole kyllä juhlamenojakaan. 

Tönönvahti, sinulla on kauniit kynnet. 
“Rekvisiittaa” on hyvin saatavilla, esim. glitteriä lasten harrastuksiin leluosastolla / paperiosastolla.
Miksi ei kuivakukkia, ihan mitä vaan mikä sopii kokonsa puolesta.
Kynsilakkaa - läpinäkyvä kynsilakka alle + glitteriä - läpinäkyvä kynsilakka päälle suojaamaan. Helppoa.
Tai sitten käyttää geelilakkatuotteita jotka kovetetaan uv-valolla, ne kestää kuukauden helposti.
Minä olen tehnyt kynteni jo yli 20 vuotta, psoriksen takia. Omat kynnet on täynnä reikiä, lohkeilee ja halkeilee.
Kynsi"taide" :smiley: on terapiaa, omaa aikaa.
Jos itse olen tyytyväinen niin se on sitten siinä. Ei siinä ole mitään kehtaamista. 
Googlaamalla nail art löytyy aivan uskomattoman hienoja kynsiä. YouTubessa oppii tekemään vaikka ja mitä :smiley:

Tais Tönönvahti tarkottaa kehtaamisella viitsimistä ?   Murresana siellä päin ? Mun äidin puolen suku on Pohjois-Savosta ja oon siellä lapsuuden kesät viettänyt. Siellä  jos ei kehattu niin sillon ei viitsitty alkaa johonkin.

Talvikenkätilaukseni Kipukaupalta tuli toissapäivänä ja äsken avasin laatikon. Jännityksellä aloin työntämään jalkaa kenkään sisälle, pelkäsin etukäteen että varsi on tiukka ja kengän jalkaan laittaminen tulee olemaan työn takana.  Vaan mites kävikään, jalka sujahti kenkään vaivattomasti ja kenkä tuntui tosi mukavalta ja jalkaan istuvalta !  Onnen hetki !

Nämä on kuin Kuomat mutta jalalle paljon paremman tuntuiset.  Nyt kyllä lähetän Filopatorille suuuuuret kiitokset siitä että mulle ton kipukaupan olemassaolosta vinkkasit ja lisäksi siitä että rohkaisit tilaamaan ja kokeilemaan :kiss:

Sitähän en vielä tiedä että auttaako nää paljasjalkakengät tohon mun säärisärkyyn, sen näkee vaan ajan kanssa. Mut elän toivossa.

Asiasta toiseen. Onko teillä kellään ollu käytössä silikoni leivinalustaa.
Aloin tekemään pullia ja otin käteeni tuon alusen jota olen kyllä käyttäny mutta nyt oli väliä varmaan 4 kk kun en ole pullia tehny.

Yllätyin kun alunen tarttui kiinni käsiin ja pöytään kuin olis ollu jotain liimaa.
Oli keittiön laatikossa rullalla leivinpaperien ja folion vieressä ihan kuivssa ja puhtaassa paikkassa.
Nakkasin pihalle ja nyt ihmettelen mitä pas… tuo alunen oikein olikaan.
 Tein pullat oikealla leipoma tasolla mutta tuon alusen olen ostanu siksi kun keittiön pöydälle laitettuna leipominen on matalemmalla kuin tuolla leipomatasolla josta ei oikein kädet tykkää.

Meillä keittiössä kivitasot,parhaat mitä voi toivoa.Voi huoletta laskia kuumat astiat ja pellit tasolle.Leivontaan myös hyvä,ei tarvi pelätä tuleeko jäläkiä jos pitää terävällä leikata.Oon vaan saanu palautetta ku veittet tylsyy.
Helepot pitää puhtaana ja ovat aina siistin näköset.