Sitä sun tätä (alkaen 5.1.2021 ->)

Sama täällä, haravoimaan/ruohonleikkuria silppuamaan ei syystä pääse, tuulisia päiviä ei ole ollut. Lehdet ovat jäätyneet maahan, pitänee puhaltimella puhaltaa puista alas ja ajaa ruohonleikkurilla.

Taas kerran mietin asiaa väärin.

“Syksyn tuulet eivät pudota lehtiä, vaan sen tekevät puut itse. Lehtien pudottaminen on puiden aktiivinen toimi. Lehden kantaan muodostuu irtoamissolukko, jonka ansiosta lehti pääsee putoamaan. Tuuli voi luonnollisesti edesauttaa lehden irtoamista”

https://www.ku.fi/artikkeli/2662485-parin-viikon-sisalla-lehdet-ovat-varisseet

Mulla on omena- ja päärynäpuut vielä täydessä lehdessä, ja omenapuut jopa ihan vihreinä. Siellä ne jäätyneet lehdet vaikuttais tiukasti kiinni olevan. Aika oudon näköstä kun kaikki ympäristön muut lehtipuut on kaljuina. 

On se hurjaa, miten saman tuotteen hinta voi vaihdella eri liikkeissä. Vaikuttaa,että jossain tapauksissa se napataan hatusta. Tässäpä esimerkki.;Valion koskenlaskija-juustopaketti maksaa täälläpäin n 3,50-3,80  eur.  Meninpäs käymään Haaparannan Ica Maxissa hinta sek 89,90 (=n 8 eur)  Huh huh. Jos epäilet ,kts kuva. No sitten seku tarkistin italialaisen Mascarpone- juuston hinnan,hinta oli samaa luokkaa kuin Suomessa  esim. Pirkka -mascarpone(n 27SEK)

Täällä ei kunnon pakkasia vielä ole ollut.
Viime vuonna omenapuut lehdettömiä 20.10. Nyt näyttää tältä.

Muistan jostain joskus lukeneeni, että puut pudottavat lehtensä vasta sitten, kun ovat käyttäneet syksyllä lehtien kaiken ravinnon itseensä.

Olin vuosia sitten hamstrannut jostain pari reilun kokoista puuvillalankakerää. Punaista, merseroitua ja periaatteessa tarpeetonta. Hiljattain keksin, että teen patalappuja pari kappaletta. Kaksinkertaisesta langasta puikoilla ja kuin sukan vartta. 18 silmukkaa per puikko ja suljettua neuletta. Valmiista patalapuista ompelin päät kiinni silmukoitten päättelyn jälkeen.
En ymmärrä, miten olen voinut tulla toimeen ilman juuri näitä pannulappuja. Todella kätevät. Lankaa jäi vieläkin. Saatan värkätä vielä lisää pannulappuja, jos tulee tekemisen puute.

kulttuuria lasimuseolla…

Siellä on ylimmässä kerroksessa puutarha aiheisia lasitaiteita ja välikerroksessa hienoja eläin aiheita…porukkaakin oli kun lauantaina erehtyi menemään ( SUKU ON PAHIN ).

En ole koskaan nähnyt näin kauniita ja punaisia omenoita, en ikinä.
Piti ostaa kaksi kappaletta, en ole vielä maistanut.
Jos ei ole hyvänmakuinen niin toinen saa olla ihan koristeena, niin kaunis :grin:

Kun olin lapsi niin isä osti jouluksi ison laatikollisen omenoita, olivat just tuon näkösiä. Saatiin herkutella omenilla jouluaatosta lähtien niin kauan kun niitä riitti.

30 vuotta sitten tulin tyhjään taloon muuttoa edeltävänä iltana vaan petivaatteet ja patja mukana. Laitoin yläkerran pönttöuuniin tulet ja nukkumaan. Seinien lämmettyä alkoi rakenteet narisemaan ja meinasi jo pelkokin tulla ennen kun tajusin mistä äänet tulevat.
30 vuotta olen saanut asua talossa josta lapsena haaveilin. Rintamamiestalo on talo miun mieleeni.
Pönttöuuni lämmittää tänäkin iltana:)

(En osannut kääntää;)

Antenniasentaja kävi eilen. Soitti ensin, kun ei meinannut löytää perille. Osoitteessa oli yksi kirjain väärin, aika yleinen virhe. Mittasi ensin signaalin, joka oli heikko. Kysyi, montako telkkaria katsotaan ja yllättyi kuullessaan, että vain yhtä… Nyt meillä on uusi antenni. On myös uudet päät antennijohdoissa.

Ensimmäisen kerran erilaisien tekemieni testien jälkeen sain kaikki oikein, nimitys oli nero. Muutama päivä sitten oli toisessa iltapäivälehdessä testi, missä oli pääkaupunkeja vajailla kirjaimilla. Nero oli sikäli liioittelua, ettei ollut kovin vaikeita. Sitä ennen tein synonyymitestin, oli vain yksi vaikea, arvasin.

Olen vainoharhaisena tuijotellut chilejäni vähintään kerran päivässä ötököiden varalta. Pari viimeistä päivää ainakin 5 kertaa päivässä. Aji nortenon lehtien alapuolella oli jotain ryhelmää. Leikkelin kaikki lehdet pois ja laitoin  kasvin ruukkuineen pussiin ja sprayasin. Saa nähdä miten käy. Muiden chilien lehdet näyttävät normaaleille.

Sorruin viimein syyssipuleihin. Rustassa olivat loput sipulipussit eurolla. Onneksi maa ei ole edes vielä rautakankikunnossa ja viikonloppukin alkaa sopivasti.

Happy Halloween

Miesystävä haki päivällä miut töistä. Hänen luonaan oli kuten edellisä viikonloppunakin sauna lämpiämänä, pöytä kauniisti katettuna ja ruokia valmiiksi valmisteltu.
Kyllä osaa tässä vaiheessa elämää tuollaista arvostaa.
Äsken toi miut kotiin:)

Meillä vietetään pyhämiestenpäivää …perjtantaina vietiin kynttilöitä ja koristeita haudoille ja tänään vietettiin päivä hiljaisesti kotona…oli ulos roihut kaapissa mutta tuuli tuiversi ja vettä vihmoi …ehkä huomenna laitan tulet.

Eilinen live-taltiointi oli kiva elämys katsella sky-boxissa. Vesterinen on niin superhyvä artisti.:heart: