Sitä sun tätä (alkaen 5.1.2021 ->)

Meillä pakussa vaihtui kesärenkaat kitkoiksi jo 2 viikkoa sitten ja pikkuisessa on vaan kitkat niin vaihto rumbaa ei ole.

Mulla on paku, jossa kesällä kesärenkaat ja talvella nastarenkaat. Ajan läpi vuoden tosi paljon, enkä kyllä talveksi kelpuuttaisi kitkoja. Olen ajanut kyllä kitkarenkailla, mutta eipä niillä ole täällä oikein virkaa. Ennakointi on eri asia, kuin se, ettei pääse pysähtymisen jälkeen pienessä ylämäessä jäätiköllä lähtemään liikkeelle :smiley: - tämä on koettu muutamaan kertaan. Ja ei, en ole niitä ihmisiä, jotka ulvottavat kaasulla, eivätkä pääse sen takia eteenpäin. Mulla on autoilukokemusta ihan riittävästi niin henkilöautolla, pakettiautolla kuin kuorma-autollakin.
Aiemmin vaihdoin renkaat aina itse, mutta nykyään minulla on sellainen mies, jonka mielestä hänen pitää hoitaa rengashommat. Tähän olen ihan tyytyväinen, en esitä lainkaan vastalauseita.

Meillä on ollut kitkat jo vuosia ja ainoa mitä kitkat rajoittaa on ehkä mäkeen parkkeeraaminen liukkailla keleillä mut autossa on aina lecasoraa ja pari karkeaa mattoa mukana varmuuden varaksi. Isännän mielestä kitkat on ok … ja nelivedossa oikein toimivat.

Tänään renkaanvaihdossa jono tökki. Joku oli tullut 10 minuuttia myöhässä ja toisella pölykapselin keskiosan irtoitukseen olisi tarvittu erikoistyökalu. Hyvin saivat kirittyä viiveen kiinni,  kuin nopeutetssa filmissä painoivat menemään.

Kitkoilla ajaessa piti olla sepelisäkit takakontissa lisäämässä painoa. Muuten ei päässyt uudessa lumessa risteyksissä ylämäkeen liikkeelle.

:smiley: Mun mielestäni autolla pitää pärjätä ilman kaikenmaailman sorituksia ja lisäpainoja ja nelivetokin on tarkoitettu vain lähinnä todella hankaliin olosuhteisiin. Olen joskus ajanut umpihankea erään tuttavan nelivetoautolla, meni kyllä mukavasti. 
Ennen vanhaan piti määrätyissä autoissa olla tarkkaan punnittu 30 kilon metallilevy peräkontissa, jotta auton hallinta talvioloissa olisi onnistunut (miesten mielestä). Itsekin olen näitä kevytperäisiä ajanut, mutta ihan ilman lisäpainoja.

Talviolot koittavat näköjään rivakammin, kuin olisi olettanut. Tänään jo hiutaloi aamusta hiukan lunta, ja se jäi tienpenkereisiin valkoiseksi kerrokseksi. Muutaman daalian juurakot jäivät nostamatta turvaan, ja ehkä olen ne nyt menettänyt. Mutta onneksi suurin osa tuli viime viikolla töngittyä talteen.

Innostuin joku päivä sitten aurinkopaneeleista. Lähinnä sen takia kun hoksasin että niitä on alennuksessa myytävänä.
En nyt lopullisia laskelmia ole asiasta tehnyt, mutta näyttää vahvasti siltä että niissä ei ole mitään järkeä. Typerää tietysti sanoa näin, kun niissä on järkeä, jos ovat naapurin katolla :slight_smile:

Siinä on niin monia juttuja jotka tuhoaa tuon kannattavuuden. Aurinko paistaa lähinnä silloin kun ei tarvita sähköä lämmitykseen. Sitten jos olisi sähköauto, niin sitä voisi tietysti ladata, vaan milloin? Jos ihminen käy töissä niin auto ei ole silloin latauksessa kotona kun aurinko paistaisi. Sama ongelma jos ajaa paljon sähköautolla niin milloin auto  sitten olisi kotona latauksessa?

Silloin aurinkosähkössä olisi järkeä jos louhii virtuaalivaluuttoja halvalla aurinkosähköllä. En tosin ole perehtynyt aiheeseen. Se kuitenkin kuluttaa paljon sähköä, vaan taitaa olla ne valuutat jo menettäneet arvoaan aika paljon., joten ehkä sillä ei enää pääsisi tienaamaan.

Myös esim. kesäasuttuun mökkiin aurinkosähkö on ehdoton valinta. Mitään sähköliittymää ei kannata ajatellakaan.

Nastarenkaat on mun juttu.

Meilläkin oli väittelyä lisäpainosta takakontissa, minä vastaan, mies puolesta. Kun vain minä kävin töissä, ei ollut painoa. Asuimme huonosti hoidetun tien varrella ja siihen tuli aina raiteet. Pienen auton ongelma oli, että välillä oikea, välillä vasen rengas kulki raiteessa. Ei lisäpaino auttanut yhtään, ei mennyt jakeluun miehellä.

Unohdin lisätä, kitkat ja  takavetoinen auto, painava Volvo ja kaksiovinen Polo, ei eroa pakkaslumessa, sepelipussit auttoi 10cm uudessa lumessa risteyksissä ylämäkeen.

Päivä mennyt keittiössä. Saatiin ämpärillinen suppareita ja niiden kanssa sitten olen puuhastellut.
Olivat siistejä, pensselillä vähän poistin ”proteiinejä” :grin::bug::spider:
Tuossa on nyt osa kuivurissa, loput laitan huomenna aamulla kuivuriin. Taitaa olla kaksi kuivurillista vielä.

Siinä sivussa aamupäivällä keitin vispipuuron mustaviinimarjoista ja karhunvadelmista :yum:
Oli sopivan kylmää ulkona niin jäähtyneen kylmän puuron sai äsken vispattua. Kentsu sai tehdä vispaushommat.
Tuli ihanan makuista ja kuohkeaa. Ei tahdo riittää käsivoimat käsivatkaimen kanssa enää.

Mie yritin aika monelle tuputtaa keräämiäni suppiksia, mutta ei onnistunut. Kaikilla oli jo tarpeeksi. Nyt kuivuri taas huutaa täällä vaikka ei enää olisi tarvinnut.

Päivä kylmätuulisessa Helsingissä.
Ateneumin uusin näyttely vaan varjo edellisestä.

Sinebrychoffin näyttely oli hyvä.

Taidehallissa Kaija Aarikan näyttely.
Yllättävän monipuolinen. Hyvä.

Ruskaretki kyläkaupalle tuuriin on takana …leirialue on hyvä kun porukkaa ei ole liikaa muutoinhan siellä sosialitilat on vähäiset emmekä koskaan käy siellä kesällä.
Siistiä oli ja kaunista maisemaa kun käytiin ajelulla Alavudella ja muuallakin… viherpuolelta ostin lannokkeita merilevää ja kukkasipuleilla rakeita. Vaateosastot oli runsaat mutta vain normaalikokoisille kun olen pullukka enkä halua pukeutua mummolookiin niin kierros oli halpa melkein ilmainen.
Kahvia emme siellä juo se o kamalaa sotkua ja huomattiin että pullaa myytiin täyteen hintaan vaikka oli eilistä ja ruokapaikassa oliko onnenkivi niin torstaina oli tiskillä vielä maanantain makkarakastiketta ja kylmätiskit ei olleet kylmiä piimät ja maidot lämpimiä…emme menneet toisten ja pizzapuffa sama juttu ei toisten enään.
Muutoin fiilis siellä oli kiva mut ruokapuoli ja lumput ei napsanneet, säästyi rahaa.

Terveiset Ranskasta. Loppukesän lämmöt saatu ja kohta kotiin. Yhtään ei ole ollut ikävä pimeyttä, kylmyyttä, töitä ja kas kummaa, puutarhaa.

Vähän tuuletusta kotinurkilta. Käytiin poikamme luona Jyväskylässä ja samalla juhlimme synttäreitämme pojan kanssa sen verran että käytiin rossossa syömässä.
Myöhässä kyllä mutta parempi myöhään ku ei milloinkaan.
Sattui oikein mukava keli ajella, ei satanu eikä paistanu.
Menomatkalla meinas tulla hirvi tielle auton eteen mutta Isäntä kerkes tehhä äkkijarrutuksen. Hirvellä oli jo etuset tiellä mutta kääntyi siitä takasi metsään missä näkyi olevan vielä vasakin mukana.
Aamuhämärässä olivat liikenteessä niin kuin myökin.
Nyt on sitä aikaa että kannattaa autoilijan olla varuillaan ilta ja aamu hämärän aikaan.

Nyt on metsästysaika, olevat enemmän liikkeellä.

Mikä mahtaa pitää lehtiä puissa vieläkin, vaikka pakkasta on ollut kokopäiväisesti toista viikkoa, eniten pakkasta ollut -16,8. On lehdettömiäkin puita, mutta vatuissa ja joissakin puissa on lehdet, joku koivukin on keltainen.

Ehkä kuiva kesä vaikuttaa lehtien putoamiseen. Meillä oin omppopuissa, aroniassa ja naapurin sireenissä vielä lehdet. Ei ole ensimmäinen kerta kun lehdet ei putoa normaaliin aikaan.