Suuret kiitokset Valtsu. En osannut edes kuvitella kuinka myrkyllinen syklaami on, jopa haistelu on vaarallista. Tuohan juoksi kuin päätön kana nuuhkimisen jälkeen matot rullalle vaikka on muuten huippurauhallinen vanhus.
Tätä on syytä miettiä koirakodeissa varsinkin nyt kun syklaameita on runsaasti joulukukkina.
Olihan meillä todella kauan sitten vinttikoira joka söi joulutulppaanien sipulit kun oltiin töissä. Koira ylettyi etukäpälillään olkapäille nojaamaan joten oikeastaan mikään ei ollut siltä turvassa. Mitään ongelmia niistä kolmesta sipulista ei tullut, eläinlääkärilläkin käytiin.
Maailman tilanteen takia olen vähän taas tarkistellut varastojani. Apteekista hain kipulääkkeitä, puhdistusainetta ja vähän sidetarpeita. On paristoja, tulitikkuja, sokeria 20kg, ruisjauhoja vuoden tarpeeksi yms. Puita on useammaksi vuodeksi. Käteistä kotona.
Kotivara pitää olla kunnossa. Mulla pyörii se hyvin. Mitään isoja määriä ei ole, mutta muutama viikko kotivaran avulla menee ilman suurempaa hätää.
Vakiona on patterivarasto, samoin juomavettä 5 litran kanistereissa jonkin verran. Pieni patteriradio löytyy, myös taskulamppuja. Kuivaa polttopuuta talven yli, seuraavan talven puutarve aika pitkälti jo pilkottu kuivumaan.
Energiapatukat + wichyä ja vitamiineja kun on niin hengissä pysyy ja huomioikaa myös toiletti tarpeet jos vesihuolto ei pelaa ja kaivoo ei ole … meillä on asuntovaunu pihassa jonne voi muuttaa jossa kaikki toimii kaasulla ja omas kaivos on vettä ja vaunun vessan voi tyhjentää salaojakaivoon koska se on yhidtetty vanhaan paskakaivoon. Mutta vakavassa tilanteessa siinä ei oo mitään järkeä jäädä eloon.
Ihmettelenpä noita jotka varautuu täyttämällä pakastimen ei-valmiilla ja valmiilla ruoalla. Sopii toivoa ettei kriittinen monen päivän sähkökatko osu kauniiseen kesään. Joopa joo, on meillä varauduttu niin että noin kuukausi selvitään syömisistä. Varastoja uusitaan kierrättämällä vanhemmasta päästä koko ajan, vettä on koko ajan 10-15 viiden litran kannua autotallissa ja hyyskäpaperia on varmaan ainakin vuodeksi. Viimeksi kun oli hyvässä tarjouksessa, ostettiin kaksiin kärryihin isot säkit niin ettei muuta kyytiin mahtunut. Kassa kysyi onko jotain vattatautia liikkeellä:grin:. Lääkkeitätkin pidän aina varastossa niin että riittää. Särkylääkkeitä ostan monta pakettia aina kun käydään vaikkapa Ruotsissa. Matkatoosa on ihan vanhanaikainen joka toimii pattereilla ja soittaa kasettejakin. Pattereita ostan baukkarista laatikoittain, niitä missä on montaa kokoa pahvilaatikossa. Laatikoita on useampi jo senkin takia että meillä on joka huoneessa seinäkello, myös vessoissa ja vaihdan patterit aina kun kelloja siirretään. Onhan meillä yksi hätärakettikin vaikka en tiedä miksi. Joka syksy kuivaan omenoita, porkkanoita, vadelmia, mustikoita ja ties mitä. Niitä laitetaan ryynien joukkoon kun tehdään aamupuurot. Polttopuita on niin että saadaan takalla lämmitettyä, toisessa autotallissa on varabensat ja naftat autoihin. Ja lämmintäkin on vaikka kuinka. Villasukkia on pahvilaatikoissa niinkuin on lankojakin. Villapeittoja on kymmenkunta. Riittää alle ja päälle jos oikein paleltaa.
Yllätys yllätys, olen varautumisen mestari. Nuo kysymykset ei kyllä antaneet vastata ihan rehellisesti. Esim. vettä en varastoi mutta tontilla on kaivo.
Jorvissa tapahtuu näinkin eli appiukko oli jo lämpöpeittojen alla odottamassa leikkaukseen menoa …niin kirurgi tuli sanoon et edellinen leikkaus venyi ja sinut leikataan ehkä viikon päästä…ja kotiin takaisin. Toisinsanoen kiire joulun viettoon niin eläkepappa joutaa lähteen takaisin kotiinsa…kaikki järjestelyt meni pieleen ja ukkeli oli jännittänyt kovin sitä täysin turhaan … ja meidän ja monen muun joulu meni uusiksi. No … ei siinä mitään appiukko saa viettää joulua ja me kaksi pesuetta suunnitellaan huominen uusiksi.
Voi Miraemmi, kyllä oli harmillinen tapaus. Varsinkin kun on kaikki asiat etukäteen suunniteltu moneksi päiväksi ja justiin joulu ovella. Toivottavasti appiukkosi saa nauttia teidän kanssa nämä pitkät pyhät.
Minulle kävi 90-luvulla samalla lailla Naistenklinikalla. Oli jo esilääkitys ja leikkausvaatteet kun tultiin sanomaan että olikin joku hätätapaus joka vei minun aikani. Olin päivän viimeisenä vuorossa. He toi minulle jostain sämpylän ja kahvia että sain päivän ensimmäiset pienen ruoan ja esilääkkeitä pois suonista. Sitten vain soitto kotiin että saakin lähteä. Ensin harmitti mutta sitten ajattelin että jollain toisella oli todellinen hätä.