Enää 13 viikkoo, ni on Jouluaatto.
Päivän valoisuus alkaa taas lisääntyä…
Sitten jo pitää siemenvarastoja tutkia, tai vähän aiemminkin. Siitä se kevät alkaa lähestyyn. ![]()
Sähkömies kävi täällä ja ihmetteli miten jakorasia on pistetty oudosti roikkumaan jokaisessa asunnossa paitsi yksiöissä.
Hän joutui laittamaan kytkentärasian keittiön nurkkaan suunnilleen puolenväliin.
Parvekkeella on nyt hieno sähkörasia, jossa on kaksi paikkaa.
Vanhassa oli vain yksi paikka.
Katoin eilen ykköseltä dokumentin ”Käsi”
Siinä nelikymppinen nainen menettänny molemmat käjet ja jalat verenmyrkytyksessä.
Hän sai kuolleelta luovuttajalta käden joka siirrettiin ja myös toimi.
Kyllä olis tärkiäö että kaikki muistais tehä elinluovutustestamentin,siitä hyötyy aina joku.Tai kertoa läheisille että saa käyttää elimiä siirtoon.Eikä voi tietää koska ite oot siinä tilanteessa että tarvit elinsiirron.Eihän kannata laittaa hautaan mätänemään hyviä ”varaosia”
Tämä tietenki aina henkilökohtanen päätös ja sitä pitää kunnioittaa.
Toki on tehty elinluovutustestamentti.
Mä olen testannut ruumiini tieteelle. Eli jos kuolemani aikaan ruumista voi käyttää lääketieteen opiskelijoiden harjoitusvälineenä, se menee sinne.
Mä olin siinä uskossa että oon tehnyt elinluovutustestamentin mut nyt aloin miettimään et jäikö sittenkin ajatuksen asteelle. Eiks se paperi siitä kulje ihmisellä itellään mukana ![]()
Toisaalta, ei ne tän ikäsen elimet enää taia olla siinä kunnossa että kannattais kellekään siirrellä ![]()
Minä katsoin yle areenalta sen käsi dokkarin. Kesti kai yhden tunnin.
Isolta näytti koura kun sai miehen käden. Ajatella että sen käden väri muuttuu oman ihon väriseksi ajan myötä. Jos vaikka saat jonkun tumma ihosen elimen ja itse oot vaaleaihoinen niin se elin vaalenee pikku hiljaa.
Hän oli tehnyt jotain (remonttia)miehen kanssa ja mattovetsellä oli saanut haavan. Hän kuitenkin ajatteli, että tuli pieni haava, joten…
Haavaan pääsi bakteerit ja niin jalat ja kädet olivat menneet kuoliin.
Minulla tuli heti mieleeni se kun töissä tuli viiltohaava sormeen mattovetsellä ja minut vietiin lääkäriin. Onneksi ei päässyt bakteerit.
Ei tullu pelekästään siitä haavasta,vaan myös kylykiluu murtuma oli tullut ja siitä tuli verenmyrkytys.
En edes muistanut, että se murtumakin oli.
Kävin katsomassa uudestaan sen dokkarin, alun.
Eli haavaan tuli bakteerit ja puu oli murtanut kylkiluun, joten siitä tuli verenmyrkytys. Se bakteeri oli levinnyt aika pahasti.
Elinluovutustestamentista voi mukana kuljettaa pientä korttia. Tiedon voi laittaa Kanta-palveluunkin. Sen lisäksi minulla on sos-passi, missä on myös se tieto.
Sos-passiin voi laittaa muitakin tärkeitä tietoja. esim. veriryhmän. Siinä on myös omien tietojen lisäksi kolmen läheisen yhteystiedot.
Puhelimen terveystietoihin voi laittaa veriryhmän ja lääkityksen. Sen saa avattua voikka puhelin olisi suljettu. Hätäyhteystietoihin lähimpien yhteystiedot.
Kylläpä helikopterit lähes joka päivä täällä lentää.
Harjoitus.
Kyllähän puhelimen ollessa mukana ja ehjänä siitä löytyy tietoja. Toisin on, jos puhelin rikkoutuu tai joutuu erilleen omistajastaan vaikkapa onnettomuudessa. Sos-passi on aina mukana kaulaketjussa tai ranteessa, myös uidessa.
Niin ja siinä kohdalla lukee hätäpuhelu, jossa kirjautuu puhelimeen.
Itse täytyy lisätä ne tiedot kännykkään.
En muista onko + tai -