Sitä sun tätä (uusi)

Minulla on pari keraamista pitsakiveä tai toinen, mikä on suorakaiteen muotoinen, myytiin jenkeissä keksien paistoon. Pyöreä on mulla nykyään kaasugrilliin asetettavassa pitsanpaistolaatikossa, kun sen laatikon oma kivi oli niin ohut, niin laitoin toisen kiven sen päälle, kun pidän sitä ulkokeittiön kaasulieden päällä. Tuplakivet laitoin ettei se kivi kuumene kaasuliekillä liian kuumaksi ja pitää vähän paremmin lämpöä, kun pienentää liekkiä. Pitsan pohjasta ainakin tulee rapea. Jos käyttää sähköuunissa, niin kiven paksuudella ei ehkä ole niin merkitystä. Paksu kivi vie enemmän aikaa lämmetä, mutta myös pysyy kuumana paremmin, kun siihen laittaa paistettavan.

Puuhellaan hankin pari Hukka kiviarinaa, kun ne oli paikallisessa Puuilossa poistomyynnissä ja ne sopii just sen puuhellan kahteen uuniin. Laitoin ne lähinnä parantaakseni lämmönvarausta, mutta olen myös paistellut pitsaa je leipiä niiden päällä.

2 tykkäystä

Kävin verenluovutuksessa, melko varmasti viimeistä kertaa. Veripalvelun auto käy niin harvoin, että seuraavalla kerralla olen yli-ikäinen. Sain viimeisen kerran kunniaksi lahjan, kirjan ja keittiöpyyhkeen.

7 tykkäystä

Taas uneessa kuulin ovikellon äänen, mutta se oli hieman pienempi ääni.
Öisin pidän korvatulpat.

Unen ovikellon soiminen voi tarkoittaa,että jokin uusi asia tai tapahtuma on tulossa elämääsi, tai se voi viitata tunteisiin, joita yrität tavoittaa tai joita on tullut esille.
Se voi myös olla symboli siitä, että jokin asia vaatii huomiotasi ja sitä,että sinun on avattava ovi ( eli päästettää joku tai jokin asia elämääsi).
Siinä Pepino sinulle pohtimista. Tämä ed.mainitut ajatukset ovat tekoälyn tuotoksia, ehkä tulkintoja unikirjoista.

1 tykkäys

Minä sain saman vastauksen, kun hain netistä tietoa siitä.

Silloin kun olin ala-asteella, niin silloinkin kuulin ovikellon äänen keskellä yötä, mutta ketään ei ollut oven takana.

Miten joku kauan sitten unohtunut asia voi äkkiä tulla mieleen jostain pienestä jutusta. Kun -60-luvun lopulla olin mukana hakemassa lohenpoikasia, en olisi millään muistanut sen paikan nimeä kysyttäessä vaikkapa viime vuonna. Kun sitten kesällä tapahtui onnettomuus TRikkalassa, muistin heti lohenpoikasten haun sieltä..
Toinen juttu oli, kun Marko Keränen sanoi itseään pygmiksi ja vaivaiskoivuksi, tuli mieleen lapsena sanpmalehden sarjakuvasta Mustanaamio sana pygmi.

2 tykkäystä

Löysin Motonetistä ison pitsakiven joka just ja just mahtui uuniin. Nyt hunajoi lämmin rieska. Ensin tein pienen lappilaisrieskan (Karvari tietää Kursun rieskan) ja sen jälkeen tein kaksi pohjois-savolaisella reseptillä, oli ihanan kuiva pohja. Jos olisi ollut kärsivällisyyttä lämmittää välillä kiveä paistojen välissä niin olisi vielä rapsakampaa.
Menee jatkoon!

8 tykkäystä

Miks pitää olla pitsakivi leivän paistoon, eikö tavallinen uuni riitä.

Riittää se kyllä mutta suoraan huokoisen kiven päällä paistettuun tulee kuivempi ja rapsakampi pohja.

2 tykkäystä

Työelämässä ollessa kuulee kaikkea hauskaa.

Hallitus suunnittelee, että miten saisi eläkeläisiltä rahaa pois ja työurat nostettua 70.

Nuoret just vähän aikaa töissä olleet suunnittelee miten pääsisi pois työelämästä viimeistään 50 vuotiaana.
Että mihin pitäisi sijoitaa, että saisi rahaa tarpeeksi elämiseen ja harrastamiseen.

Tämä on hyvinkin yleistä ja ei tunnu ihan katsantakannat kohtaavan.

Just tällä viikolla kuulin nuoren miehen suusta , että hyvin vois eläkeläisiltä ottaa rahaa pois kun ne ei tuota mitään.(kerroin kyllä eläkeläisten maksavan paljon veroja)
Sama kaveri haaveilee jäävänsä pois työelämästä aikaisin, luottaa saavansa riittävästi perintöä ja sijoitusten tuottoja elämiseen.

Olen yrittänyt selittää eläkkeen kertymisen faktoja ja sitä että mistä se maksetaan, että ei ole valtion rahoista pois, jos työeläkettä yksityisellä työskennellyt saa.

Ja täräyttihän yksi nuori nainen , (22 vuotias) vähän vanhemmalle työkaverilleen, että tänne ei sais palkata kyllä yhtään yli nelikymppistä töihin.
Työkaveri totesi siihen ystävällisesti, että toivottavasti sinäkin elät yli nelikymppiseksi.

Samaan aikaan ihmisten kunto rapisee kohisemalla, just isäntä katseli kauhuissaan, kun nuorehko nainen ei päässyt autoonsa nostamatta käsillä jalkoja kyytiin, koska oli niin tuhdissa kunnossa. :face_with_raised_eyebrow:

4 tykkäystä

Eilen tutustuin retikkaan, en ole ennen maitanut. Kauppareissulla löysin hävikkiin meneviä, ostin kaksi pussia, yhteensä maksoivat euron. Niissä oli puolikas candaloupe-meloni, kaksi erilaista salaattia, parsakaalia, sitruuna ja viisi limeä sekä rasia silmusalaattia. Viimeksi mainitussa oli puolet retikkaa ja neljäsosa puna-apilaa ja sinimailasta. En tarkemmin tutkinut pakettia, kunnes olin maistanut, silloin huomasin sanan tulinen. Olihan siinä syömistä, kun oli tiiviisti pakattu. Söin kerralla, ettei jäänyt nahistmaan.

2 tykkäystä

Kiinalaiset säilöö retikkaa etikkaan, siihen tulee myös chiliä. Vähän kuin kimchi. Voisi kokeilla tehdä.

Illalla, kun menin nukkumaan, niin hikka iski. Mietin miten saan sen pois.
Sitten vedin keuhkot täyteen ilmaa ja pidin hengitystä ja laskin 20 asti. Hikka poistui.

1 tykkäys

Tuo kimchi on minua kiinnostanut pitkään, pitäis kokeilla tehdä mutta en saa aikaiseksi.

Olipa kiva ilta eilen, Vesterisen uusi tuotanto on jykevää.

Katoin yle areenasta Elina Salon dokkarin.
En tiennytkään, että hän osaa ranskaa ja ruotsia
Hän ilmeisesti asui ranskassa.

1 tykkäys

Eilen aamulla, kun vein ison tietokoneen metalli runkon roskakatokseen metalli säiliön eteen, niin tänä aamuna vein sekaroskat sinne katokseen sakaroskan säiliöön, niin huomasin, että jollekin oli kelpanut se tietokoneen runko. Hyvä niin!

Aamulla laikuttaja oli kysyny isännältä että onko teillä tuontimultaa täällä missä jotain kasvatatte.
Isäntä oli sanonu että ei, mitennii.
Oli sanonu että aina kolahtaa kauha kivikkoon vaikka miten yrittäis joten ihan helpolla ei kasvualustaa varmaan löydy.
No ei löydy, sen olen minäkin huomannu monasti.
Onneksi kivet ei kiellä kasvua että jotain on saatu kasvatettua mutta työtä se on teettänyt.

1 tykkäys

Tuleeko laiķkuihin taimet vai siementämiseenkö luotatte, kumpi on parempi kivikkoiseen maahan…

Taimet tulee tuonne edemmäksi mutta ei niin lähelle piharakennuksia kuin edelliset puut olivat. Harmi vaan kun motomiehet tarvitsivat raivata ylimääräistä puustoa tai muuten olisivat porkanneet meidän piha-alueen.
Tien paikkakin mistä veivät puut maantien varteen piti raivata.
No se tie on tarpeen itellekkii.
Hyvä että nyt ei tarte sydämen olla syrjällään myrskyllä peläten puiden kaaatumista rakennusten päälle.