Tuota ajattelinkin että kestävätkö. Varastointihan noilla olis helpompi talveksi.
FG panostaa pakkaamiseen.
On ilo saada lähetys. ![]()
Tuolla sisällä oli lähetyslista vielä ja ohjeet liljoille ja perennoille.
Tänään aasialainen äiti lapsensa kanssa keräsi pieniä kasveja ja eräs eläkeläinen kyseli mitä löytyy, Niin en tiiä oliko pihasainio, mutta muistutti sitä. Tekeeköhän salaattia niistä.
Enpä ole tuollaista huomannu, pietaryrttiä on kyllä joka puolella. Tuo pihasauniohan olis oiva teeaines.
Pietaryrtti on tappavan myrkyllinen kasvi, myrkky imeytyy jopa ihon läpi.
Siksi ei saa laittaa edes jalkakylpyihin sitä.
Kun löysin kaapista oliiviöljy kirjan ja lueskelin sitä. Päätin, että otan joka päivä sitä öljyä, vaikka en tykkää siitä. Minulla on extra neitsyt oliiviöljy ja eilen otin ekan kerran sitä ja nopeasti nielin. Joka päivä otan enemmän.
Mitä hyötyä siitä on?
Minä luin ensin mitä hyötyä siitä on ja päätin testata, kun luvattiin kaikkea.
Siitä on enemmän hyötyä jota en tiennyt.
Kerro sitten jos tulee tuloksia.
Laitoin viroon sähköpostia, että voisinko hakea taimia yhdeltä kasvattajalta.Toivotettiin kovasti tervetulleksi. ![]()
Juttelin hänen kanssa viime kesänä turun kasvitieteellisen taimipäivillä ja sovimme, että laitan sähköpostia kun haluan vierailla hänen puutarhassa.
Virossa on kyllä kiva käydä taimiostoksilla, jotenkin tulen erittäin hyvin toimeen aina heidän kanssa ja on ollut mieluisia retkiä.
Kylmää on kuulemma sielläkin vielä, ja ollaan menossa jo ennen toukokuun puoli väliä, niin hän sanoi, että jos ei ala kunnolla lämmetä, niin ihan kaikkea ei vielä näe ovatko myytävissä.
Tykkään paljon enemmän tuollaisista siellä paikalla kasvatetuista taimista, kuin sellaisista bulkkina hollannissa/tms tuotetuista.
Teen täällä just itselleni ostoslistaa, ei ne varmaan kaikki toteudu, mutta jotain muistilappua sentään, että en ihan unohda kaikkea kun pääsen vauhtiin. ![]()
Kannattaa kyllä viroon mennä ostoksille jos sellainen mahdollisuus on. Suomessa taimien hinnat ovat nousseet aivan hurjasti. Kun vertaa hintoihin parikymmentä vuotta sitten niin ei voi kun hämmästellä.
Kyllä on tosiaan puutarhaliikkeiden hinnat pilvissä. Plantagenissa oli joskus kivoja tarjouksia, mutta sekin meni konkkaan.
Nykyään nuo nettikaupat tarjoavat tavaraa halvemmalla ja valikoimakin on ihan eri sfääreissä kuin liikkeissä. Tavallaan harmi puutarhayrittäjille, ei ole varmasti helppo ala.
Kiinnostuin minäkin tuosta oliiviöljy jutusta. Paljon löytyy tietoa öljyistä. Minä olen käyttänyt extra virgin oliiviöljyä paistamiseen, joidenkin artikkelien mukaan silloin menee hukkaan kylmäpuristus. Paistaminen kannattaisi tehdä tavallisella rypsiöljyllä. Kahden henkilön aamupuuroon olen lisännyt 2 rkl kylmäpuristettua rypsiöljyä ennenkuin laitan lautaselle. En tiedä johtuisiko näistä pari vuotta sitten aloitetuista öljyjen ruokaan lisäämisestä että nenäverenvuotoa ei ole enää ollut. Kalanmaksaöljyn käyttö laukaisee aika nopeasti nenäverenvuodon. Minulla on iänkaiken tullut helposti verta nenästä, monesti ihan itsekseen herahtamalla.
Täytynee ruveta ottamaan pikkulusikalla extra virginiaa illalliseksi ja paistaa tavallisella rypsiöljyllä. Aamupuuroon lisään edelleenkin kylmäpuristettua rypsiöljyä, pidän sen pähkinäisestä mausta. Kolesteroliarvot on parantuneet sen jälkeen kun otin öljyt vakituseen ruokavalioon. Voita menee enää kalan paistoon ja voisilmäpulliin.
Ei virossa kauheesti halvempaa ole, ehkä samalla hinnalla voi saada aavistuksen isomman taimen lähinnä.
Siellä vaan on niin paljon laajempi valikoima kuin täällä.
Onhan siellä jossain jotakin halvemmalla, mutta ei se ole minulle se syy. Ja esim. viherlassilasta ostettuja taimia minulla on kuollut huomattavasti enemmän kuin virosta tuotuja, niin sekin on yksi syy hakea virosta.
Virossahan nousi myös viime vuonna ALV samaan tasoon suomen kanssa, tai en muista olisko 24% eli kyllä siellä on hintojen nousu ollut huimaa kaikissa tavaroissa.
Täällä olevat taimistot häviävät varmaan pikkuhiljaa nettikauppojen myötä. Tarkoitan niitä jotka kasvattavat taimet alusta alkaen. Onneksi Tommolan tila sai jatkajan. Sieltä, Särkältä ja Vakkataimesta olen saanut hyvät ja kestävät taimet.
Ens viikolla 4 päivää töitä, joista kaksi olen vieläpä poissa työmaalta mukavammissa projekteissa, koska ilmoittauduin sellaiseen juttuun ja arpa osui kohdalle. ![]()
Sitten on yksi viikko aamuvuoroa ja sen jälkeen onkin pari viikkoa lomaa.
![]()
Elokuussa onkin sitten loput lomat eli kolme viikkoa ja sitten vielä ostin lomarahoilla yhden viikon lisälomaa, sen pidän myöhemmin syksyllä tai joulunpyhinä. ![]()
Sanoin työkamuille, että mä oon niin vanha, että tarviin enemmän lomaa, kuin rahaa.
Onko kuinka pitkä vielä eläkepäiville ?
On täällä Sundin ja Blomqvisin puutarhat Pietarsaaressa. Niillä on hyvät taimet mutta kun ovat niin tuhottoman kalliita. Syksyllä käydään tyttären kanssa kun ovat alennuksessa. Vain sieltä löytyy erikoisuuksia.



