Sitä sun tätä (uusi)

Valtsu, jos asia toistuu niin ole yhteyksissä ylläpitoon.

YLE

Jopa miljoona suomalaista on pulassa – syy on yksinkertainen: internet

• Jopa yli miljoonan suomalaisen digitaidot voivat olla niin heikot, etteivät he saa palveluita, joihin heillä olisi lain mukaan oikeus.
  • Hallitus suunnittelee siirtävänsä viranomaisviestinnän ensisijaisesti digitaaliseen muotoon vuoden 2026 alusta, mikä voi vaikeuttaa monien ihmisten elämää.
  • Viranomaisten palvelujen digitalisoiminen voi horjuttaa heikoimmassa asemassa olevien kuten asunnottomien luottamusta yhteiskuntaan.

Minullakin on tuttuja jotka eivät juuri ole tekemisissä digilaitteiden kanssa. Kun ei ole jokapäiväisesti tekemisissä niin ei sitä sitten osaa. Toki näillä ihmisillä on elämä:) , mutta joutuvat ilmeisesti pulaan viimeistään lähivuosina.

1 tykkäys

Onhan niitä paljon, jotka just ja just osaavat kännykkää käyttää. Mulla pari tuttavaa joilla dementia jo niin paha etteivät osaa enää sitäkään.
Sairastuessa näin voi käydä kelle tahansa, kaikki taidot loppuu vähitellen.

1 tykkäys

Eikä tarvitse tosiaankaan edes sairastua. Riittää että tulee ikää enemmän ja tuntuu että ei enää mitään osaa.
Minäkin lupasin laittaa tyttären, ei kokoaikaisessa käytössä, kannettavaan uuden Linux käyttiksen ja nyt sitten tuntuu ettei kykene keskittymään siihen asiaan ollenkaan. Tuntuu että sen miljoona asiaa vaan pyörii päässä.

3 tykkäystä

Eilen loppui viikko ilman nettiä. Tietokone sanoi itsensä irti viikko sitten, tytär ja vävy kävivät puolestani ostamassa uuden. Ei kelvannut entinen salasana, joten piti vaihtaa. vähän aikaa toimi, kun piti vaihtaa uudelleen. Jos tämä jatkuu, loppuu mielikuvitus.
Vielä vanhempi kone kyllä käynnistyi, mutta ilman nettiä. Onneksi näin valokuvat ja hoksasin, etten ole siirtänyt ulkopuoliseen muistiin videoita. Nyt ovat tallessa, joten jotain hyötyä oli tätä edellisen koneen hajoamisesta.
Tämä on ns.kiertokone.

1 tykkäys

Kirjautuminen läppärillä onnistui.

1 tykkäys

Valtsu, ongelma ehkä johtui siitä että pentissä on niitä päivitysjuttuja. Ylläpitohan muistaakseni sanoi että parin viikon ajan voi hidastella tai yhteys ei välttämättä toimi koko ajan.

Mä olen huomannut, että jos tänne koittaa mobiililaitteella (puhelin, tabletti) niin pitää ensin klikata “keskustelu” ja vasta sieltä kirjaudu. Jos koittaa etusivulta kirjautua, ei se ymmärrä käyttistä tai salasanaa, mutta täällä keskustelun puolella ymmärtää. @Nuu onko mahdollista että sivuilla on kaksi erillistä kirjautumista? Mitkä ehkä näkyy tietokoneella sitten eri tavalla ettei ne mene sekaisin niin helposti?

Alla havainnollistavat kuvat:

Kun tuosta klikkaa, pääsee ala olevaan näkymään.

Jos nyt kirjautuu yllä olevan kuvan kohdasta, ei sivu tiedä eikä ymmärrä käyttistä tai salasanaa yms.

Sen sijaan kun klikkaa alla olevasta kuvan kohdasta keskustelu:

Näkyy toinen kirjaudu kohta ja tämä taas ymmärtää pentin käyttiksen ja salasanan :sweat_smile:

Oliko kauheen hankalasti selitetty? :sweat_smile:

6 tykkäystä

Kiitos Ekmanska, tosi hyvä selonteko ! Kopioin viestisi ja laitoin sen samantien ylläpidolle tiedoksi. Kun saan vastausta niin kerron :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Minä käytän tablettia aina täällä.

Minäkin jouduin silloin uusimaan salasanan.

Muutamaan viikkoon en saanut käytössä olevalla puhelimella kuvia laitettua. Nyt kirjauduin ulos ja takaisin niin onnistuu. Olin vaikka mitä aiemmin kokeillut.

Minä kun otan kännykällä kuvia, niin lähetän ne tablettiin ja muokkaan pienemmäksi ja rajaan.
Sitten lähetän tänne.

Minulla pelaa kännykän kanssa täällä hyvin. Otan kuvia kännykällä ja muokkaan jos tuntuu siltä ja lähetän sittä kuvan.
En varmaan täällä monasti olis jos pitäis läppäri ottaa esille.
Yleensä kaikki asiat hoidan kännyllä kun saa asiat tehtyä pitkällään sängyssä.
Olenkohan ihan patalaiska. :thinking:

1 tykkäys

Samoin miekin, nyt taas.
Kuvia olen yrittänyt etsiä vanhalta tietokoneelta, se on haastavaa.

1 tykkäys

Hirnun täällä :sweat_smile: Tönönvahtiko patalaiska ? :joy: Mitä se tekee meistä muista :rofl:

3 tykkäystä

:sweat_smile:Kerron täällä vain kun olen oikein toimelias enkä siitä kun venkoilen mitään tekemättä.

3 tykkäystä

Tuota ei usko kukaan :joy:

3 tykkäystä

Asiasta toiseen.
Yks päivä olin läppärillä ja otin meidän molempien viime vuoden kuvat kännyköistä.
Vähän meinas muisti reistailla isännän kännykän kanssa.
Sain kuitenkin ne alpumiin läppärille ihan ok päiväyksen mukaan järjestyksessä.
Sittä tulikin visainen tehtävä kun otin ne sieltä tikulle. En saanu niitä mitenkään pysymään kuvauspäiväyksen mukaan järjestyksessä enkä edes päiväyksestä näkymään muuta kun sen päivän kun otin ne tikulle
Mistähän moinen johtu?
Telkkariin kun laitoin tikun niin erotteli molempien kännyköiden kuvat, toiset alkuun ja sittä toiset loppuun.
Suututti kun olisin katsonu sieltä isona koko vuoden kuvat tammikuusta alkaen järjestyksessä.
Päiväykset näkyi kuvauspäivä ja myös tikulle laitto päivä telkkarissa mutta ei niin hyvin järjestyksessä kuin läppärillä.
Olisin muistellut miten vuosi meni ja mitä milloinkin kasvoi missäkin.

Koputan puuta mutta minulla ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia ”uuden” Pentin kanssa.
Se että en pääse, nykyään aika harvoin, tänne penttiin ei ole välttämättä pentin vika vaan meillä näyttää olevan tällä alueella ”yhteysongelma” päästä ylipäätään nettiin.

En kirjaa itseäni ulos pentistä vaan ruksaan vaan sivun pois eli olen aina kirjautuneena.
Puhelinta en käytä kun harvakseltaan netissä, pädiä käytän aina tai sitten pöytäkonetta.

2 tykkäystä

Muistaako kukaan niistä riisimurosta jotka oli tummia ja maistui todella hyvälle. Hieman tahmaset oli ne.

Olin kai ekaluokalla, kun äiti oli ostannut pikkuveljelle.
Minä, kun olin sairas, niin minäkin sain maistella niitä.