Sitä sun tätä (uusi)

Minäkin tiesin tai arvasin 10.

Sain 11 oikein.

1 tykkäys

11 oikein,suuri osa sanoista joita enoo kuullu koskaan eikä käytetä meilläpäin.
Osa arvauksella ja osa päättelemällä.

1 tykkäys

Testiä tehdessä muistin että mummo (Pohjois-Savo) sanoi aina kahveli.

2 tykkäystä

Meillä se on kyllä haarukka.

Naapurin mummu puhu kahvelia, meillä haarukka. Naapuripitäjässä puhuttiin outoja, tooppi, kooli, konttuuri, pränni. :thinking:

Sohvakukka, sulla ei oo vielä profiiliin laitettu sun paikkakuntaa (eikä kasvuvyöhykettä). Tällasessakin murre-jutussa siitä olis hyötyä :+1:

Kun olin pieni, meilläkin puhuttiin mummolassa kihveleistä ja kahveleista kun tarkoitettiin veitsiä ja haarukoita :slight_smile:

1 tykkäys

Laitoin kasvuvyöhykkeen ja asuinpaikkakuntani. Sitten yritin etsiä niitä uudelleen, en löytänyt. Olen osannut ehkä tyriä, taas. :thinking:

Meillä sanottiin rautalapioo kihveliksi.

Näkyy kyllä kun painat tuota avatarpalloa.

2 tykkäystä

Kyllä ne näkyy kun klikkaa sun avatarta :+1:

1 tykkäys

Mulla oli aina vääntöä eteläpohjalaisen kaverin kanssa, kun tuli puhetta harjasta ja sihvelistä. Hänen vakaumuksensa mukaan sihveli on kihveli! :grin:

Rikkalapiohan on kihveli.

Rikkalapio eli kihveli
on siivousväline. Rikkalapion kanssa käytetään harjaa. Rikkalapioita valmistetaan yleensä muovista tai metallista.
Nykyisin rikkasetin lapiossa on pitkä varsi niinkuin harjassakin, mutta lyhytvartinen malli oli ennen yleisempi.
Rikkalapiosta on useita eri nimityksiä."
Lähde: Wikipedia

2 tykkäystä

Sihveli eli rikkalapio.

Meillä kihveli on rikkalapio :astonished:

1 tykkäys

Moon meiltä ja muut on meirän krannista. :wink:

Mummo kattoi pöytään kaffelit ja talteriikit eli haarukat ja lautaset. Veitsille ja lusikoille en muista olleen muita nimityksiä. Konttuurista haettiin puolamia ja astiat pestiin koolissa, kun oli haettu brunnista vettä.

Komerosta haettiin ruokaa, astiat pestiin vadissa ja vesi haettiin haettiin kaivosta. Puolamia, en koskaan kuullutkaan.

Puolamista tuli mieleen puolukat, voin olla väärässäkin.
Aika paljon tavaraa saa jalkapatikassa kuljetettua, kärry +reppu-taktiikalla. Laskeskelin tämän aamun ostoksille painoa lähelle 20 kg. Kauppaan on matkaa 2 km, en sen takia viitsi ottaa autoa tallista.

Meillä kans kooli ja käjet pyyhittiin hantuukiin.