Minä kun asuin pohjois-pohjamaalla niin puhuttiin rikkakihveli eli roskalapio.
Kävin taas permanentissä, ammattioppilaitoksen oppilas teki ja hyvä tuli. Maksoi vain 45 euroa.
Meillä ei oo koskaan puhuttu rikkalapiosta kihvelinä, mutta voi olla että nuo kihvelit ja kahvelit mummon puhumina on olleet ihan hänen omia kutsumanimiään En ole muualla kuullut noilla nimillä puhuttavan
Joo hantuuki on tuttu sana.
Mutta tiedättekö mikä on vastuuki?
Vastuukia en ole kuullut. Mahtaako olla sama kuin vakstuuki eli pöytäliina, kerniä tms.
Sain eilen uuden ajokortin. Entinen oli jotenkin sympaattisempi ja monet kerrat sain siitä kehuja. Uusi on ruma muoviläpyskä.
Tiiän,se on kerniliina joka laitetaan pöyvvälle.
Meilloli keittiön pöyvvällä aina vastuuki.
Entä mikon polsteri?
Patja.
Kahveli on haarukka, ruotsiksi gaffel, talikko on kihveli ja rikkakihveli on roskatalikko ja patja on matrassi, ruotsiksi madrass. Vakstuuki on vahakangas, vaxtyg. Näitä vanhemmat ihmiset käyttivät hienostellen.
Järvellä on saari nimeltä Inka, oikeesti luoto jonka vanha nimi kuuluu olleen ingenö, ei mikään saari.
Meillä polsteri oli tyyny.
Isä ruukas sanoa ”Tuoppa se polsteri” ku alako ettoselle,oikas viieksi minuutiksi ja sitten pomppas ylös ja juoksujalakaa kiiruhti ulukotöihin.
Oli myös hantuuki, matrassi, förkkeli, kartiini…
On tietotekniikka ihmeellistä eikä aina positiivisesti. Kun ostin uuden tietokoneen, se ei suostunut yhteistyöhön ulkopuolisen muistin kanssa. Sen ostin, kun ukkonen tuhosi valokuvia. Kaksi edellistä toimivat ilman kommervenkkejä. Tarvittiin fiksu vävy suostuttelemaan laitteet yhteistyöhön, eikä hänkään onnistunut ilman pitkää operaatiota.
Höveli, kutjaella ja kölvi meni pieleen. Vaikka savolainen olen en ole kuullut kutjailtavan muuten kuin vetelehtiessä. Kölvi taas toi mieleen kolvin ja isoa nenäähän sanotaan kolviksi. Höveliä ajatelin huolimattomaksi. Kahveli oli kotona käytössä, kun sisko muutti aikoinaan Helsinkiin oli kotona seurattu mielenkiinnolla että ossooko se nyt syyvä veitellä ja kahvelilla…
Rikkakihveliin kerättiin roskat lattialta. Vuan tiijjättäkö mikä on ruhmu? Ja silippukone?
Kyllä hassu heveli on. Poikakölvi. Olisko ruhmu sama suin ahne… Silppukoneella tehtiin silppuja.
Onko jossain päin Suomea liukasta keliä tänään.
Tämän piirroksen löysin joskus Kalajokilaakso-lehdestä, piirtäjän nimeä en muista.
Ei ollut liukasta kun on satanut lunta jäitten päälle.
Mikähän päivä oli, kun hihhulit kävi minun oven takana.
Kysyin mistä on kyse ja se nuori nainen näytti paperia jossa luki “raamattu”
Sanoin ettei kiinnosta enkä kuulu edes kirkkoon ja pistin oven kiinni.
Miten ihmeessä he pääsee rappuun, kun ovi on lukossa ympäri vuorokauden, ettei ulkopuoliset pääse rappuun.
Mikä on förkkeli? Hantuukit ja matrassit on tuttuja.
Pilikkumit, tassit ja retnekat oli käytössä ja äitillä oli myystäritkin!
Sallassa koirallakin oli kaara! Ja panka. Kun siellä hussaapi niin sataa vettä kevyesti.
Förkkeli on esiliina, förkläder. Nuo muut on vieraita
Muoks tassi on pikkulautanen ja mynsteri malli nypläyksessä ja muuten kaavio
Tassilta ryystettiin kahvia sokeripalan läpi. Muistan että mun isovanhemmat teki niin sillon kun olin lapsi.
Ja se tassi oli kolmen sormen varassa. Kun vieras tuli kyläileen niin hän laittoi sormet ristiin ja pyöritti peukkuja vatsaa kohti. Kun kahvit oli juotu niin taas peukut pyöri mutta vastakkaiseen suuntaan. Lapsena katselin.