Sitruskasvit - Appelsiini, greippi, kumkvatti, limetti, mandariini, pomelo, rumeliini, sitruuna

Olen tehnyt pari löytöä ja kaipaisin nyt vinkkejä kasvien hoitoihin:) Molemmat ovat minulla jo hetken ollut ja sitruunassa on nyt yksi kukka. Jos saisin jotain yleisiä neuvoja menestykselliseen hoitoon.

quantanamera, löydät sitruunapuun hoitoon liittyvän kysymyksesi nyt täältä. Oliivipuuta koskevat asiat voit laittaa “oliivipuu”-ketjuun jonka löydät myös tästä osiosta “asiaa lajeittain”-osasta aakkoskohdasta O.

quantanamera, minulla on myös sitruunapuu joka on jo toistakymmentä vuotta vanha. Kastelen aina silloin kun multa näyttää kuivalta, eli en kovin usein. Ruukku on tilava ja syvä. Kevät-syksy ajan lannoitan viikon välein nestemäisellä lannoitteella,talvella en ollenkaan. Kesällä vien ulos kun alkaa olla yötkin lämpimiä(yli 10astetta), siellä se tykkää olla ja tarvitsee enemmän kasteluakin. Sisällä se on itäisellä ikkunalla ja tykkää siinä olla talvellakin(kasvattaa uusia lehtiä koko talven).

Minun piti siirtää calamondin normaaliin huoneenlämpöön, kun eteisessä oli liian viileä. Nyt se on pudottanut kaikki lehetnsä, vaikka multa on kosteaa. Ei kai se silti tarkoita samaa kuin kuolemaa? Voinhan yrittää etsiä viileämmän paikan ja sumutella kasvia.

Mun mandariini tai satsumapuu tiputti kaikki lehtensä ja varsikin alkoi kuivua… Leikkasin kuivuneet kohdat pois (koko “puu” on/oli 15cm) ja nyt son ollu kaapin päällä tovin. Nyt näkyy rungossa 2 lehdenalkua, JEE!

minulla sama tilanne kuin sienestäjällä mutta kysessä oli sitruuna. nyt näkyy pieniä lehdenalkuja.

löysinpä hienon sivuston mm. appelsiinin kasvattamisesta viherkasviksi. käykääs katsomassa. http://www.student.oulu.fi/~hehieta/kasvit/appelsiini/ sivulta löytää muidenkin hedelmien kasvattamisesta viherkasviksi tietoa.

JIIIIPPPIIII!!!

sienestäjä, väitän tota kyllä pasuunaksi

Kovasti näyttää tosiaan pasuunalta Sienestäjän kasvi.

Sitruuna ja kumkvatti ovat jätesäkissä, kukka-raid kylvyssä. Pirhanan vihannespunkit tekevät seittejään. Täytyi vähän leikkailla oksien kärkiä, että mahtuivat säkkiin. Jos säilyvät hengissä, koitan talvettaa ne ensi talvena autotallissa.

No ei kai nyt mandariinin siemenestä pasunaa kasva?!

Tommonen varsi ja ne uudet tulevat lehdet munkin mikä-lie mandariinissa on. Miksi tatin kasvi olis pasuuna?

Sitruksen varsi ei ole tuon näköinen. Se puutuu tosi nopeasti eikä ole vihreä kuin jonkun päivän. Tuo on jo leikattukin joten ei voi olla ihan untuvikko. En tiedä mitä ruukkuun on tuuli tuonut mutta ei ole sitruskasvi.
Sitrus ei tee lehtiä tuolla lailla tupsuina vaan yksitellen varren päähän. Tässäkin kuvassa näkyy kuinka ne lehdet tupsahtaa sinne varsiin.

Sienestäjän kasvi on sitrus, noita oon jonkun yksilön kasvattanut ja toi on täys varma tapaus. Ei siitä pasuunaa saa tekemälläkään.Varsi VOI puutua nopeasti mutta pitää tuota vihreetä väriäkin pitkään. Tästä nyt voi vaikka vetoa lyödä ihan ja koska vaan.

Sitrus tekee kyllä lehtiä tupsuinakin vaikkei se tavallisin tapa sille olekaan.

No nyt ku katoin oikein tarkkaan ja vertasin omaan kuvaani (olikse ny sivu 35) ni kyllä toin tatin kasvi on joku muu. Anteeksi, hyvä ku selvensit Kastehelminen. Sen siitä saa ku alkaa väittämään (siis minä) ennenku on edes kunnolla heränny.

Pistä, Sienestäjä lisää kuvia ku kasvaa, ni nähdään oikein kunnolla minkälainen se kasvi on.

Mulla on kyllä ollut sienestäjän kasvin näköinen sitrus, sitäpaitsi ne ruskeat lehdet jotka ovat siinä mullan pinnalla, ovat selkeästi olleet joskus nahkeita, ainakaan pasuunan lehdet ei jää noin sileään muotoon kuihtuessaan.Sitruksia on vaikka miten montaa lajiketta, ja siemenestähän tulee aina uusi, ei nekään ole samasta muotista.

Juti, Viippu,Tagetas ja Kastehelminen,

Mitäs jos tatti napsasee tuosta nyt yhden lehden,hieroo sormia vasten ja se tuoksuu sitrukselle? Kuvan perusteella varsinkin kun toinen kertoo mitä on kasvattanut ei kannata huutaa ettei varmasti ole sitä mitä sanoo olevansa…Voin toki olla väärässä mutta tällä kertaa en ole. Sitrus mikä sitrus.

Emmää ainakaan mittään kenellekään huuda. Jos on sitrus, ni sit on. Eiköhän se selviä, ku tatti kotiutuu ja/tai viimeistään ku kasvi kasvaa vähän lisää.

Mun mikä-lie mandariini on nyt kellarissa lehdettömänä, se pudotti tammikuussa kaikki lehtensä ja näytti täysin kuolleelta. En kuitenkaan raskinut heittää sitä pois, vaan lykkäsin kylmähoitoon. Jos ihme tapahtuu, se elpyy (taas kerran), mut luulempa että on vainaa.

Eipä liene kukaan muukaan huutanut vaan esittänyt epäilevän mielipiteen.

Mun puolesta saa olla mikä tahtoo, mutta muistuttaa silti paremmin pasuunaa kuin näkemiäni sitruksia.

Ei ole kukkaan huutanu ku ei ole pölökkykirijaimia :slight_smile: