Sitruskasvit - Appelsiini, greippi, kumkvatti, limetti, mandariini, pomelo, rumeliini, sitruuna

Kiva nähdä mikä siitä tulee "isona". Mulla on ollut myös näitä epäselviä (itselleni epäselviä) tapauksia .

Sama kasvi viime syksynä…

Sitrus se on. Kuvittelin ekasta kuvasta, että se tikku on paljon paksumpi.

Tämä on mummuni ikkunalla, samaan aikaan kylvetty samoista siemenistä, ja varsi on edelleen vihreä, vaikka molemmat ovat kuukauden päästä 2v!

Hei sienestäjä, mikä sitrus toi on? Siinä on vekkulit sahalaitaiset lehtien reunat.Heti tuli kamala kutina käteen. Tuossa mun kuvassa on se sitruuna josta syön omat sitruunat. Kumkvatin lehdet tuoksui myös sitruunalle mutta se pikkupalloinen mitä on aina äitienpäivän aikaan rautakaupat pullollaan ei tuoksu kunnolla lehdistään millekään. Mulla on ollut neljä erimerkkistä sitrusta ja yksikään ei ole kasvattanut vielä lehtiä nipuissa vaan vuorotahtiin vasemmalle ja oikealle joten kiva on katsoa mikä tuosta pienestä sukeutuu. Enkä myönnä huutaneeni.

Jaa’a, kunpa tietäis mikä tuo on. Sen tiedän että joku pieni sitrus se on. Mandariinisukuun kuuluva, ehkä itse mandariini tai satsuma tai klementiini. Ja kun toi tiputti lehdet niiin repäsin muutaman ja se haju oli jäätävä!

Sienestäjä, onko tuossa varressa piikkejä ? Muistelen, että satsuman varressa on piikit.

satues, kaikkien sitruskasvien varressa on huisin terävät piikit.

Jooo pikkejä on

kastehelminen, en sitten tiedä mitään,luulin että satsumassa vain on piikit.

Mikähän mulla sitten on joskus kasvanut,kun siinä ei ollut piikkejä,ei sitten ainakaan mikään sitruskasvi ??!!

3 vuotias appelsiinipuuni on yli metrin rotjake ja kauhee kasvupyräys alkanut, onneksi saan sen kesäksi pihalle aurinkoon…

Typistetty versio sitruunaa täälläkin saisi jo pian päästä pihalle. Mitä enemmän sitä typistää, sitä enemmän se haaroo. Siinä on viisisenttiset älyttömän terävät piikit ja aina siivotessa raapin itseni niihin. Tosin nyt se kukkii valtavasti ja nautin sen huumaavasta iltatuoksusta.

Ah, parhaimpia sitruksia on kyllä greipit. Ai että kun on ihanan mehevää

Otin nyt sitten sitruksilta jätesäkit pois. Sitruunan mullan päällä olevat roskat (vanhoja kukan terälehtiä yms) olivat homeessa. Kastelin puut ennen huputtamista ja kasvit olivat lämpimässä pesuhuoneessa. Punkkien seittejä ei enää näkynyt. Suihkuttelin kasvit vielä lämpimällä vedellä. Toivottavasti kova käsittely auttoi ja sain puut pelastettua.

Ihana, ihana sitruuna "Meyer" voi hyvin autotallin viileydessä.

Kateellisena kuuntelen, sen calamondin -ressukan saa heittää roskiin, melkein vuoden se taas pärjäsi. Täytynee taas ostaa uusi, jos kolmas kerta auttaisi.

Älä välitä Viherpiiperö, mun kumkvatti on pudottanut puolet lehdistään talven aikana. Luotan, että se kasvattaa kesällä uudet lehdet.

mun sitruuna sai punnkitartunnan ja puotti kaikki lehtensä. nyt on kasvattanut jo pari pientä ja varsikin on jo vähän puutunut.

Täähän kasvaa ihan silmissä!

Laitoin tänään 10 itävää sitruunan siementä purkkeihin

tuli ostettua citrus calamondin ja haluaisin hoito-ohjeita. miten vettä, paljonko valoa, millo sitruunat kypsyy kaikki tietö käy. kiitos jo etukäteen